شناسه خبر: 11093 منتشر شده در مورخ: 1396/1/15 ساعت: 08:45 گروه: بهداشت و سلامت  
پیوند موفقیت‌آمیز سلول‌های شبکیه از سلول‌های بنیادین شخص دیگر

پیوند موفقیت‌آمیز سلول‌های شبکیه از سلول‌های بنیادین شخص دیگر

پزشکان موفق به پیوند سلول‌های شبکه چشم تولید شده از سلولهای بنیادین فرد دیگری شده اند. این اقدام حیرت‌انگیز برای نخستین بار در دنیا صورت گرفته است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ساینس الرت، این پیوند بی‌سابقه بر روی یک مرد ژاپنی صورت گرفته و براساس آنچه که در  بسیاری از منابع خبری آمده نخستین مورد در نوع خود در دنیا به حساب می‌آید.

در این برنامه پیچیده پزشکان سلول‌های پوستی را از بانک اهداکننده دریافت کرده و با استفاده از فناوری‌های نوین پزشکی آنها را دوباره برنامه‌ریزی کرده تا در نهایت سلولهای iPS را از آنها استخراج کنند. این سلولها از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا می‌توان آنها را برای تولید انواع متنوعی از سلولها در بدن به کار گرفت.

در این مورد به خصوص پزشکان سلولهای iPS را درون نوعی از سلولهای شبکیه پرورش داده و سپس آنها را به درون شبکه چشم فرد گیرنده تزریق کردند.

گیرنده این سلولها یک فرد حدوداً ۶۰ ساله است که مدتها با چشمان مبتلا به ضعف ماهیچه زندگی می‌کرده و حتی تا همین اواخر از درد چشم تا آن حد رنج می‌برده که تا از دست دادن بینایی فاصله چندانی نداشته است. اما حالا زندگی او متحول شده است.

البته شاید از نظر بسیاری این دستاورد چندان هم جدید نباشد زیرا همین پزشکان پیشتر در سال ۲۰۱۴ موفق به پیوندی مشابه شده بودند اما تفاوت مهم اینجاست که برخلاف آن مورد، این بار سلولهای iPS به دست آمده مربوط به پوست شخص دیگری است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *