شناسه خبر: 11088 منتشر شده در مورخ: 1396/1/8 ساعت: 12:57 گروه: اجتماعی  
مشمولین خدمات توانبخشی سازمان بهزیستی چه کسانی هستند؟

مشمولین خدمات توانبخشی سازمان بهزیستی چه کسانی هستند؟

معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با هدف قادرسازی شخص معلول، به منظور دستیابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی روانی، اجتماعی و حفظ این توانایی‌ها در قالب سه دفتر توانمندسازی معلولان، مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی و مراکز توانبخشی مراقبتی ارائه خدمت می‌کند.

به گزارش ایران سپید تحت پوشش قرار گرفتن یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۴۵۷ معلول، برخورداری ۳۲۹ هزار و ۳۷۷ خانوار از کمک هزینه خدمات توانبخشی و حمایتی(مستمری)، بهره‌مندی ۱۸ هزار و ۹۴۳ معلول ضایعه نخاعی از کمک هزینه حق پرستاری، شناسایی ۴۴۷ هزار و ۱۲۷ معلول در اجرای توانبخشی مبتنی بر جامعه و خدمت گرفتن ۳۰۹ هزار و ۷۳۵ نفر در CBR، فعالیت ۲ هزار و ۲۲۷ مرکز غیردولتی توانبخشی و ارائه خدمت به ۱۱۲ هزار و ۶۸ نفر بخشی از اقدامات و دستاوردهای معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در دولت یازدهم است.


همچنین بررسی ۴۸۶ هزار و ۳۸۱ پرونده در کمیسیون‌های پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت، بررسی ۱۸ هزار و ۶۹ پرونده در کمیسیون‌های معافیت سربازی و بررسی ۳۴۹ پرونده در کمیسیون بازنشستگی پیش از موعد از اقدامات این حوزه در دولت یازدهم بوده است؛ این در حالیست که ۱۹۹ هزار و ۲۲۲ پرونده توانبخشی به بخش غیردولتی واگذار شده است.

معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با ارائه وسائل کمک توانبخشی به ۲۵۵ هزار و ۵۱۶ معلول و پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی به ۴ هزار و ۶۶۷ کودک ناشنوا، راه‌اندازی ۳ کلینیک ویژه معلولین، ارائه خدمات توانپزشکی به ۹۰۲ هزار و ۲۷۸ نفر در ۵۳۵ کلینیک دولتی، بهره‌مندی ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از طرح‌های توانمندسازی معلولان و سالمندان توانسته در راستای تحقق رفاه اجتماعی موثر باشد.

همچنین پرداخت کمک هزینه تحصیلی ۱۵ هزار و ۶۴۵ دانش‌آموز معلول، پرداخت کمک هزینه تشویقی یکهزار و ۴۳۰ دانشجو معلول دانشگاه‌های دولتی، مناسب‌سازی ۳ هزار و ۳۳۳ مورد محیط زندگی و خودرو معلولان، صدور ۱۵ هزار و ۸۴۰ پلاک ویژه برای افراد معلول، پرداخت ۶۳ هزار و ۱۰۱ معلول از کمک هزینه ایاب و ذهاب، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب ۶ هزار و ۱۶۶ معلول به مراکز غیردولتی روزانه توانبخشی، پرداخت کمک هزینه درمان و توانبخشی به یکهزار و ۸۵۰ فرد مبتلا به اختلالات متابولیک، برگزاری ۲۱ جشنواره تئاتر معلولین و پوشش ۳۴۴ مرکز روزانه غیردولتی توانبخشی، پرداخت کمک هزینه نگهداری در منزل ۲ هزار و ۵۰۰ معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن و پرداخت کمک هزینه ترخیص از مراکز شبانه‌روزی ۸۴۹ معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن از دیگر اقدامات معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی در دولت یازدهم است.

به گزارش ایسنا ،فرد معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی فردی است که معلولیت وی بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت، مورد تایید قرار گرفته و کارت معلولیت دریافت کرده است و طبق ضوابط و دستورالعمل‌های مصوب سازمان بهزیستی کشور واجد شرایط حمایت محسوب شده و دارای کد مددجویی است.

اما فرد معلول تحت پوشش «خدمات» سازمان بهزیستی فردی است که معلولیت وی بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تشخیص داده شده و نوع و تعیین شدت معلولیت، مورد تایید قرار گرفته است و با نظر کمیته توانبخشی حداقل از یکی از خدمات مستمر یا غیر مستمر پیشگیری، توانبخشی، حمایتی و توانمندسازی سازمان بهزیستی برخوردار می‌گردد و کمک هزینه خدمات توانبخشی- حمایتی غیرمستمر نیز مبلغی است که به صورت نقدی یا غیر نقدی به مددجوی نیازمند سازمان بهزیستی کشور طبق ضوابط مربوطه و به صورت موردی در قالب کمک هزینه ازدواج، جهیزیه، درمان، توانبخشی، کفن و دفن و ... بر اساس دستورالعمل "حمایت‌های مالی سازمان" پرداخت می شود.

کمک هزینه خدمات توانبخشی- حمایتی مستمر (مستمری)

مبلغی است که به صورت نقدی به مددجوی نیازمند سازمان بهزیستی کشور طبق ضوابط مربوطه، به صورت ماهیانه و در قالب عیدی سالانه بر اساس دستورالعمل "حمایت‌های مالی سازمان" پرداخت می‌شود؛ این درحالیست که رئیس سازمان بهزیستی کشور در آخرین نشست خبری خود در مورد افزایش مستمری مددجویان گفت: سال‌ها بود که به مددجویان تک نفره ۵۳ هزار تومان، دو نفر ۶۰، سه نفره ۷۰ و بیش از آن ۱۰۰ هزار تومان داده می‌شد که با تورم و گرفتاری‌ها این عدد و رقم جور در نمی‌آمد. ما مساعدت‌های اجتماعی را مطرح کردیم در نتیجه قرار شد با مصوبه مجلس هر سال ۲۰ درصد حداقل حقوق قانون کار به این مددجویان تعلق بگیرد و افزایش یابد. بنابراین نیازی به چانه‌زنی برای افزایش مستمری این مددجویان نخواهیم داشت.

 معلولیت های مشمول حمایت های سازمان بهزیستی کشور در ادامه می آیند:

فرد نابینا

فردی است که حدت یا میزان بینایی وی در هر دو چشم با بهترین اصلاح توسط عدسی های تصحیح کننده کمتر از ۱دهم و یا میدان بینایی وی کمتر از ۱۰ درجه باشد؛ به طوری که قادر به تشخیص حرکت دست و شمارش انگشتان از یک متری نباشد.

فرد کم بینا

فردی است که حدت یا میزان بینایی وی در هر دو چشم با بهترین اصلاح توسط عدسی های تصحیح کننده بین ۱ دهم تا ۳ دهم باشد.

فرد ناشنوا

فردی است که دچار اختلالات شدید شنوایی بوده به طوری که با استفاده از سمعک، مداخلات جراحی و سایر وسایل کمک شنوایی مشکل ارتباطی کلامی فرد بر طرف نخواهد شد. به عبارت دیگر آستانه شنوایی وی بیش از ۹۰ دسی بل می باشد.

فرد کم شنوا

فردی است که دچار اختلالات شنوایی بوده به طوری که با استفاده از سمعک، مداخلات جراحی و سایر وسایل کمک شنوایی و توانبخشی شنوایی مشکل ارتباطی کلامی‌اش بر طرف خواهد شد. به عبارت دیگر آستانه شنوایی وی بین۳۰ تا ۹۰ دسی بل می‌باشد.

فرد دارای معلولیت جسمی حرکتی

فردی است که به دلیل اختلالات در سیستم عصبی، عضلانی و اسکلتی دچار محدودیت در عملکرد اندام‌ها، تنه و ستون فقرات گردیده و به تبع آن دچار محدودیت در فعالیت‌های روزمره زندگی و مشارکت اجتماعی است.

فرد با آسیب نخاعی

فردی است که در اثر آسیب در طناب نخاعی دچار تغییر موقت یا دائمی در عملکرد سیستم های حرکتی، حسی و یا سیستم عصبی خودکار شده است.

فرد با اختلالات طیف اتیسم

فردی است که با نشانه هایی در دو زمینه رفتاری مشخص شامل نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارها، علائق و انجام فعالیت‌های تکراری و محدود، مشخص می‌شود. علائم این اختلال به صورت طیفی از خفیف تا شدید بروز می‌کند.

بیمار روانی مزمن

فردی است که دارای علائم بالینی مشخص بیماری روانی به مدت حداقل ۲ سال باشد و سابقه بستری شدن در بخش روانپزشکی بیمارستان را بیش از یک بار در طی دو سال گذشته داشته و از نظر عملکرد فردی اجتماعی، شغلی یا هر دو دچار مشکل باشد.

فرد با اختلالات هوشی رشدی (معلول ذهنی )

فردی است که دارای نقص در کارکرد هوشی(عقلانی) مانند حل مسئله، برنامه‌ریزی، استدلال و قضاوت، همچنین دارای نقص در عملکرد سازگارانه مانند ارتباط، مشارکت اجتماعی و زندگی مستقل بوده و نمره هوش آنها بر اساس آزمون‌های استاندارد کمتر از ۷۰ باشد. این نقص در دوران رشد ( زیر ۱۸ سال) رخ می دهد.

سالمند
فردی است که سن کامل وی ۶۰ سال یا بالاتر باشد.

سالمند معلول

سالمندی است که دچار افت عملکرد در فعالیت‌های روزمره زندگی و مشارکت اجتماعی شده باشد.

منبع ایسنا

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *