شناسه خبر: 11084 منتشر شده در مورخ: 1395/12/30 ساعت: 02:27 گروه: دانش و فن آوری  
تلگرام، دغدغه هر روزه نابینایان ایرانی

تلگرام، دغدغه هر روزه نابینایان ایرانی

چند سالی از ظهور شبکه اجتماعی تلگرام در میان کاربران ایرانی اینترنت میگذرد. این اپلیکیشن، هرچه قدر هم که در دنیا ناشناخته باشد، در میان ایرانیان اما جزو محبوبترینها به حساب میآید.

به گزارش ایران سپیدمحبوبیتِ این اپلیکیشنِ نه چندان استاندارد در کشور ما تا به آنجا رسیده که حتی برای انجام برخی کارهای تجاری و اداری، به طور مثال وقتی قرار است متصدی چیزی را از طریق اینترنت برای شما ارسال کند، خلاف عادت مردم در دنیا، به جای آنکه از شما آدرس ایمیلتان را طلب کند، شماره تان را میگیرد تا مورد مذکور را از طریق تلگرام برایتان ارسال کند. نقش این اپلیکیشن آن قدر پر رنگ شده که ایرانیها به عنوان فعل هم از نامش استفاده میکنند و امروزه فعل «تلگرام کردن» هم به مجموع افعال فارسی، اضافه شده است. همین جایگاه باعث شده بسیاری از نابینایان نسبت به استفاده از این اپلیکیشن احساس نیاز کنند و برنامه را روی گوشی هوشمندشان نصب کنند. مشکل اصلی هم دقیقاً بعد از نصب برنامه آشکار میشود. برنامه آن قدر از استانداردهای طراحی نرم افزارهای عمومی به دور است که «TalkBack»، صفحه خوانِ اندروید، در محیط اپلیکیشن تقریباً بلا استفاده است. همین مسأله بسیاری را ناراحت و نگران میکند و علیرغم آنکه بارها در مورد نحوه کار با تلگرام در روزنامه و فضاهای دیگر توضیح داده شده، همچنان تماسهای زیادی با دفتر روزنامه برقرار میشود که در خصوص این اپلیکیشن سؤال میپرسند. همین تکرار تماسها ما را بر آن داشت تا یک بار دیگر ماجرای تلگرام و نحوه استفاده کاربران نابینا از این برنامه را تشریح کنیم.

از آنجا که محیط برنامه برای صفحه خوانها متناسب نیست، ما مجبوریم به دنبال جایگزینی برای این محیط باشیم و در این راستا، چه چیز بهتر از محیطِ وب؟ منظور از محیط وب، همان محیطی است که ما در آن، صفحات مختلف اینترنتی و به قولی وبسایتهای مختلف را مطالعه میکنیم. در تلگرام این امکان وجود دارد که محتوا، در چنین محیطی خوانده شود. به این منظور، کافی است به کمک هر مرورگری که میپسندید، مثلاً internet explorer& firefox یاchome، و در هر پلتفرمی که تمایل دارید، مثلاً اندروید یا ویندوز، نشانی Web.telegram.org را باز کنید. در صفحه ای که پیش روی شما قرار میگیرد، از  شما خواسته میشود تا شماره مبایلتان را وارد کنید. شماره را بدون صفر آغازین وارد میکنید و به مرحله بعد میروید. در مرحله بعد، یک کد شناسایی برایتان پیامک میشود و از شما خواسته میشود برای احراز هویتتان، آن کد را در کادر مربوطه وارد کنید. کد را وارد میکنید و باز یک مرحله جلوتر میروید. اگر قبلاً با شماره ای که درخواست داده اید، حساب تلگرام ساخته باشید، بلافاصله وارد حساب تلگرامتان میشوید. اما اگر اولین باری است که حساب تلگرام میسازید، سؤالاتی نظیر اسم، فامیل و برخی موارد دیگر از شما پرسیده خواهد شد و به محض پاسخ به پرسشها، وارد حساب تلگرامی خودتان خواهید شد.

امید هاشمی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *