شناسه خبر: 11071 منتشر شده در مورخ: 1395/12/29 ساعت: 21:12 گروه: دانش و فن آوری  
نوروز باستانی با تکنولوژیهای مدرن

نوروز باستانی با تکنولوژیهای مدرن

پیدا کردنِ سرگرمیهای مناسب برای گذران یک تعطیلات طولانیِ دو تا سه هفته ای کار آسانی نیست. مگر چند روز را میتوان صبح تا شب به دید و بازدید گذراند؟ یا مگر میشود تمام تعطیلاتش را به گشت و گذار گذراند؟

به گزارش ایران سپید پیدا کردنِ سرگرمیهای مناسب برای گذران یک تعطیلات طولانیِ دو تا سه هفته ای کار آسانی نیست. مگر چند روز را میتوان صبح تا شب به دید و بازدید گذراند؟ یا مگر میشود تمام تعطیلاتش را به گشت و گذار گذراند؟

این است که اگر فکر میکنید از تعطیلات طولانی نوروز دچار ملال و خستگی خواهید شد، خوب است که از همین حالا به فکر چاره ای برای این اتفاق باشید. اکثر ما با فرا رسیدن یک تعطیلات درست و حسابی مثل نوروز، به اولین چیزی که فکر میکنیم، کتابهایی است که دوست داشته ایم در طول سال کهنه بخوانیم، اما مشغله زیاد این اجازه را به ما نداده که به سراغشان برویم. خوب یادم هست که قدیمترها که بساط اینترنت به این شکل همه گیر نشده بود، نیمه دوم اسفند برای کارکنان مؤسسات تولید کننده کتابهای بریل و گویا، یکی از پر ترافیکترین برهه ها به حساب میآمد.

همه میخواستند هر طور که شده خودشان را به این مراکز برسانند تا برای دو سه هفته پیش رو خوراک فکری تهیه کنند. حالا اما کمتر شاهد چنین جنب و جوشهایی هستیم. قلب اصلیترین تولید کننده محصولات فرهنگی نابینایان که یکی در میان میتپد و دیگر اثری از آن رفت و آمدهای پر شور و حال دیده نمیشود و به مدد ارزان شدن تکنولوژی، هر کس هم هاردی خریده و کوهی از کتاب در اختیار دارد و خود و اطرافیانش را از این نظر تأمین میکند.

با این حال اما علاقمندان کتابهای صوتی، بینیاز از اینترنت نیستند. اگر جزو گروه دلبستگان کتابهای صوتی هستید، سر زدن به دو سایت audiolib.ir و navaar.ir را به شما پیشنهاد میکنیم. این دو سایت، مراجعی هستند که اقدام به تولید چنین کتابهایی کرده اند و در آنها هم کتاب رایگان پیدا میشود، هم برخی کتابها که با شیوه ای حرفه ای ضبط شده اند، در قیمتهای مختلف در اختیار کاربران قرار میگیرند. گوش دادن به برنامه های اینترنتی هم در روزهای نوروز میتواند جذابیت خاص خودش را داشته باشد. منظور همان فایلهایی است که به عنوان «Podcast» میشناسیمشان. پادکستها برنامه های دنباله داری هستند که شبکه های مختلف رسمی و غیر رسمی آنها را تولید میکنند و کاربران میتوانند به کمک سایتها یا نرم افزارهای خاصی به صورت منظم آنها را دانلود کرده و در هر زمان که برایشان مناسبتر است، به آنها گوش دهند.

برای آن که از دردسرهای مربوط به گشتن و دانلود کردنِ پادکستهای سریالی خلاص شوید، میتوانید از اپلیکیشنهایی استفاده کنید که اصطلاحاً آنها را PodCatcher یا گیرنده پادکست میخوانند. این برنامه ها به کمک «RSS» وبسایتهای مختلف قسمتهای جدید پادکستهای دلخواه شما را پیدا میکنند و حتی در بسیاری مواقع به صورت خودکار برایتان دانلود میکنند. «ناملیک»، نام یکی از بهترین نمونه های داخلیِ گردآورنده پادکست است. «ناملیک» جایی است که جمعی از تولید کنندگان پادکستها علاوه بر انتشار آنها در وبسایت یا کانال شخصیشان، یک نسخه هم در آنجا آپلود میکنند. برای این وبسایت یک اپلیکیشنِ اندروید هم طراحی شده که علاوه بر این که امکان دانلودِ هر پادکست را در اختیار کاربر قرار میدهد، به محض به روز شدنِ هر کدام از سریالهای پادکستی، خبری مبنی بر انتشار آن پادکست در قسمت اعلانهای گوشی نمایش داده میشود. برنامه هایی که در این وبسایت منتشر میشوند، حوزه های مختلفی را شامل میشوند.

از اخبار تکنولوژی گرفته تا مباحث هنری و از صدای طبیعت گرفته تا برنامه ای که طی آن، هر شب یک داستان کوتاه با صدای یکی از گویندگان که بعضاً هم از چهره های شناخته شده هستند خوانده میشود و اسمش را گذاشته اند «قصه شب». برای استفاده از امکانات این وبسایت به آدرس: www.namlik.com مراجعه کنید. حال که از پادکستها سخن به میان آمد، بد نیست یادی هم بکنیم از سایت «شنوتو». این سایت هم به آدرس shenoto.com، مرکزی است برای به اشتراک گذاری کتاب، پادکست و هر نوع فایل صوتی. البته این سایت از نظر استانداردهای دسترس پذیری در شرایط خوبی قرار ندارد، اما به هر حال، لنگان لنگان میتوانیم گلیم خود را در میان انبوه فایلها، از آب بکشیم.

یکی دیگر از حوزه های صوتیِ جذاب برای عامه مردم و به طور خاص نابینایان، سخنرانی است. سخنرانی متخصصان و کارشناسانی که در جلسات مختلف انجام میشود و علی القاعده انسان توان شرکت در همه آنها را ندارد. اگر اهل گوش کردن به سخنرانیها باشید به شما سایت صدانت را پیشنهاد میکنیم. سایت صدانت که به همت جمعی از علاقمندان به مباحث فلسفی و فرهنگی اداره میشود، مرجعی است مستقل برای دسترسی آسان به تازه  ترین مطالب، سخنرانیها و مضامینی که در این حوزه قرار میگیرند. برای استفاده از یادداشتها و سخنرانیهای منتشر شده در صدانت، به آدرس 3danet.ir سر بزنید. توجه داشته باشید که لینکها در صدانت به اصطلاح وبگردها مستقیم نیستند و فایلها عموماً بر روی mediafire میزبانی میشوند. پس، لازم است پیش از  دانلود، در مورد نحوه دریافت فایل از این میزبان، تحقیق کنید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *