شناسه خبر: 10999 منتشر شده در مورخ: 1395/12/14 ساعت: 08:52 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 14 اسفند 1395

روزنامه شنبه 14 اسفند 1395

عناوین امروز: کاش نابرابریها هم عادلانه بود / معرفی کتاب / چرا باید NVDA را به روزرسانی کنیم؟ / جدول ترکیبی/ خطرناکترین قاتلان زن تاریخ/ بناهای تاریخی مرموز/ میلیاردرهای ایرانی خارج از کشور

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 14 اسفند 1395

5 جمادی الثانی 1438

4 مارس 2017

سال بیست و یکم شماره 5520

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

کاش نابرابریها هم عادلانه بود 2

معرفی کتاب 4

چرا باید NVDA را به روزرسانی کنیم؟ 6

جدول ترکیبی/ خطرناکترین قاتلان زن تاریخ/ بناهای تاریخی مرموز/ میلیاردرهای ایرانی خارج از کشور 9

* گلواژه: بسیاری از آدمیان، اسیر واژگان بد خویش هستند. حکیم ارد بزرگ

 

صئ.......سخن هفته

 کاش نابرابری ها هم عادلانه بود

هفته قبل گزارشی در شورای شهر تهران مطرح شد دال بر اقدام شرکت بهره برداری مترو تهران در سالهای 91 و92 در مورد استخدام حدود چهار هزار نفر بر اساس سفارش افراد ذینفوذ و با تحصیلاتی پایینتر از دیپلم که هزینه های پرسنلی شرکت را تقریباً چهار برابر کرده است. به دنبال این گزارش که به نقل از سازمان بازرسی کشور مطرح شد، بحث و جدلهای فراوان در گرفت. ما نمیخواهیم در این یادداشت به کم و کیف این گزارش، صحت تک تک جزئیات آن یا اینکه این اقدام قانونی بوده یا اگر نبوده چه کسی مقصر است به پردازیم؛ شورای شهر همین وظیفه را دارد و دستگاههای نظارتی هم هستند که وظیفه شان را انجام دهند. اما صحبت من در این شماره آن است که، کاش در این نابرابریهای استخدامی باز رد پایی از عدالت دیده میشد. چرا وقتی میخواهند افراد نابینا را در جایی استخدام کنند با وجود داشتن مدارک تحصیلی معتبر، به توانمندی او شک میکنند و انواع فیلترها را برای استخدامش میگذارند، اما کسی از سازمانها و نهادها نمیپرسد آیا این همه افرادی را که بدون تحصیلات مرتبط و حتی بدون تحصیلات جذب میکنند، شایستگی انجام کار را دارند یا نه. چرا فقط هنگام جذب افراد دارای معلولیت است که هزار و یک ضابطه قانونی به میان میآیند تا آنها استخدام نشوند، حتی با وجود قوانین حمایتی مانند سهمیه سه درصد استخدامی؟ ولی افراد دیگر بی ضابطه و فقط با سفارش و دور زدن قانون جذب میشوند. اگر این فرض غلط که نابیناها عمداً ناتوان هستند درست بود که میدانیم نیست، خب حد اقل در جذب افراد بدون صلاحیت و توانمندی نیز عدالت را رعایت کنید و بخشی از افراد ناتوان را از میان نابینایان ناتوان انتخاب کنید. یا باید همه بر اساس توانمندی و صلاحیتشان جذب شوند یا اگر بی صلاحیت نیرو میگیرند، از همه بی صلاحیتها بگیرند. البته آرزوی ما رعایت برابری در اجرای قانون است و نه چیز دیگر.

 

صئ.......فرهنگ و هنر

 معرفی کتاب

ما در اینجا سعی کرده ایم با انتخاب گزیده هایی متفاوت و زیبا از کتابهای مختلف آثار نویسندگان بزرگ، شما را با این کتابها آشنا کرده باشیم، شاید گام کوچکی در جهت آشتی با یار مهربان کودکیمان برداریم. - آنتونیوی پیر به من میآموزد که هر کس به اندازه دشمنی که به مبارزه بر میگزیند، بزرگ است و به بزرگی ترسی که بر او چیره میشود، کوچک. دشمنی بزرگ را برگزین! این انتخاب تو را وادار میکند که برای مقابله با آن رشد کنی. هراست را حقیر کن تا اگر رشد کرد، باز برای تو حقیر باشد. آنتونیوی پیر این سخن را در یک بعد از ظهر بارانی ماه مه، در یکی از ساعاتی که در آن تنباکو و سخن فرمان میراند، به من گفت. دولت از خلق مکزیک میهراسد، از همین رو است که این همه سرباز و پلیس دارد. هراس او عظیم است؛ در نتیجه، خود بسیار حقیر. ما از فراموشی هراس داریم. از اینکه قدرت درد و خون را دست کم گرفته باشیم. با وجود این، بزرگ هستیم. حکایتهای آنتونیوی پیر | مارکوس - من یقین ندارم کی حق داره بگه فلان آدم چه وقت دیوونه ست، چه وقت نیست. گاهی پیش خودم میگم هیچ کدوم ما دیوونه دیوونه نیستیم، تا روزی که بقیه آدما با حرفهاشون تکلیفش را معلوم میکنن. قضیه این نیست که آدم چه کاری میکنه، قضیه اینه که اکثریت مردم چه جوری به کارش نگاه میکنن. گور به گور | ویلیام فاکنر - در یک روز، در یک ساعت، همه چیز ممکن است درست شود! نکته اصلی این است که دیگران را مثل خودتان دوست بدارید. این نکته اصلی است، همه چیز است. به هیچ چیز دیگری احتیاج نیست. آن وقت بلافاصله خواهید فهمید که چطور میشود همه چیز را درست کرد. این حقیقتی است قدیمی. حقیقتی که بارها و بارها گفته شده، ولی باز هم بین انسانها ریشه ندوانده! من خواهم جنگید، اگر همه ما میخواستیم همه چیز را میشد بلافاصله درست کرد...! رؤیای آدم مضحک | فیودور داستایفسکی

 

صئ.......فناوریهای امیدبخش

 چرا باید NVDA را به روز رسانی کنیم؟

آنچه غیر قابل چشمپوشی است این است که تعداد کاربران صفحه خوان NVDA، روز به روز در حال بیشتر شدن است و توسعه دهندگان این برنامه هم همواره در حال ارائه امکانات جدید و رفع اشکالات برنامه هستند تا این روندِ رو به رشد، همچنان دوام داشته باشد. نمونه ای از این فعالیتها در هفته گذشته اتفاق افتاد و نسخه ۲۰۱۷.۱ از صفحه خوانِ NVDA برای دانلود در اختیار کاربران قرار گرفت. تغییرات بسیار مثبتی در این نسخه به وقوع پیوسته که در این نوشتار به مهمترینهایشان اشاره ای میکنیم: Microsoft Edge، یکی از عرصه هایی است که NVDA برای کار در محیطش بهبود یافته است. این برنامه یک مرورگر وب است که در ویندوز ۱۰ به عنوان مرورگر پیشفرض از آن استفاده شده است. در نسخه جدید، کاربران NVDA میتوانند از فرمانهای insert +ctrl +f برای رفتن به قسمت find و از حروف B و Shift +b برای حرکت بر روی دکمه ها استفاده کنند. همچنین امکان حرکت بر روی جدولها هم در این نسخه از NVDA، در اختیار کاربران قرار گرفته است. افزون بر اضافه شدن امکان پشتیبانی از تغییر خودکار زبان در برنامه wordpad، بخش دیگری از پیشرفتهای NVDA، برنامه های Office را شامل میشود. به عنوان مثال، اگر از قسمت پردازش سند یا «Document processing»، گزینه گزارش دادن شماره صفحات یا «report page numbers» فعال شود، از این به بعد در Word، شماره بخشها یا صفحات، خوانده خواهد شد. همچنین ستونهای متنی هم جزو بخشهایی است که در این نسخه، NVDA تغییراتش را به کاربر گزارش میدهد. اتفاقات مثبتی هم در زمینه پشتیبانی از Excel رخ داده که یکی از نمونه هایش، اعلام شماره سلول یا شماره ستون و ردیفی که در آن قرار گرفته ایم است. برای این کار، اگر از صفحه کلید استاندارد استفاده میکنیم، لازم است کلیدهای Insert +numpad delete را فشار دهیم و در زمان استفاده از صفحه کلید لپتاپی، Insert +delete را نگهداریم. همچنین در نسخه جدید، در زمان کپی کردن ستونها، NVDA قادر خواهد بود شماره ستونها و ردیفها را هم به خاطر بسپارد.

یکی دیگر از حوزه هایی که NVDA به شدت در آن تقویت شده، پشتیبانی از نرم افزار کتابخوانِ Kindle است. این برنامه، ابزاری است که کتابفروشیِ آمازون آن را برای خواندن کتابهای الکترونیکیش طراحی کرده است. به کمک این برنامه، کاربران میتوانند فرایند خرید و خواندن کتابهای دلخواهشان را از طریق رایانه انجام دهند. این شیوه کتاب خواندن این روزها در دنیا از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده و توسعه دهندگان NVDA هم به همین دلیل بخشی از توان خود را به دسترس پذیر کردن این ابزار معطوف کرده اند. برای کاربران علاقمند، در راهنمای NVDA بخشی هم به Kindle اختصاص داده شده که میتوانید با مراجعه به آن از جزئیات چگونگی استفاده از برنامه Kindle for PC، آگاه شوید. این قسمت میتواند برای علاقمندان به کتابهایی به زبانهای غیر فارسی، جذاب باشد.

صئ.......کشکول

 جدول ترکیبی

برای بدست آوردن رمز باید به 21 سؤال که جوابهای شش حرفی دارند پاسخ دهید؛ همچنین برای پاسخهای شش حرفی سؤالات، سه واژه چهار حرفی ارائه کرده ایم که هر کدام از این واژه ها دو حرف از کلمه شش حرفی را در خود دارند. دقت کنید که این دو حرف حتماً در کنار هم قرار دارند. در انتها از بهم پیوستن حروف اول پاسخهای شش حرفی سؤالات، رمز جدول که نام فیلمی به کارگردانی "لویی مال" محصول سال 1958 "فرانسه" است، بدست میآید. سؤالات جدول: 1. سماوی (آستر-قماش-کنیز) 2. رختکن حمامهای قدیمی (مسرت-طبیب-نهال) 3. وثوق (اعلی-تمیز-ساده) 4. از اعداد دو رقمی فرد و عنوان کتابی از "ویکتور هوگو" (جنون-جدول-کاسه) 5. رباط سرپوشیده (مسبب-زوال-چنار) 6. قفسه شیشه ای بزرگ در جلو مغازه ها (کویر-سترگ-یقین) 7. تمرین نظامی (برزن-جمال-گیشه) 8. پیله ابریشم (حباب-مدام-خامه) 9.  چند دانشآموز در یک کلاس (باهم-کاکل-تماس) 10. بخشی از دستگاه گوارش پرندگان که بعد از چینه دان و قبل از معده اصلی قرار دارد (سنبل-گدار-جانب) 11. تصحیح متن (گویش-خراط-یشمی) 12. ناگهان و در یک چشم به هم زدن (سیکل-باطن-درهم) 13. درستکار (سریر-عبرت-نگاه) 14. برنامه کودکان و خردسالان (شکاف-مرتع-ونوس) 15. دستگاهی برای اندازه گیری اختلاف پتانسیل (ولگا-رستم-تربت) 16. معجزه حضرت موسی (ع) (شاید-بیضی-حضار) 17. صندوقی در بانک برای سپردن اشیاء قیمتی  (املت-جوان-بیات) 18. مرتع و چراگاه (معلم-فزون-دارو) 19. اجازه و رخصت (دسته-تورم-ریاض) 20. عیبجویی و خرده گیری (انگل-مشتق-کادو) 21. بازگشتن (نمره-حراج-عتاب). شما فرصت دارید جواب را تا چهارشنبه هفته جاری با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: جایی برای پیرمردها نیست. برنده این هفته جدول خانم مرضیه رفیعی کیاسری.

 جدی نگیرید

شما یه روز قاب گوشی ننداز، جاذبه زمین ١٠ برابر میشه. - جرج کلونی هم باشی، با ثروتی به اندازه ثروت بیل گیتس بری آژانس هواپیمایی، باز دو تا دختر کارمند اونجا هستن که به چشم حقارت نگات کنند! – سه هفته پیش یه روز رژیم گرفتم، هنوز که هنوزه یادش میفتم گشنه ام میشه. فعلاً 6 کیلو اضافه کردم با خاطراتش. - احتمالاً وقتى گفتن آب مایه حیات است، هنوز پول اختراع نشده بود. - ما یه فامیلامون تو کارخونه سوسیس کالباسه، ولى خیلى آدم توداریه، هیچى به کسى نمیگه. گاهى میره تو فکر با خودش میگه میو، میو.

 خطرناکترین قاتلان زن تاریخ

شی جینکیائو: معروفترین قاتل زن در ژاپن است. وی یکی از مسئولان ارشد نظامی ژاپن را که قاتل پدرش بود، در سال 1925 به قتل رساند. وی با تغییر چهره، خود را به آن مرد نزدیک کرد و با شلیک سه گلوله، وی را به قتل رساند، اما جالب است بدانید این زن پس از 11 ماه زندان، عفو شد. - ماتا هاری: "ماتا هاری" معروفترین قاتل قرن بیستم است. وی اطلاعات مربوط به فرانسه را نزد آلمانیها فاش کرد و باعث کشته شدن 50 هزار سرباز ارتش فرانسه شد. به همین دلیل در سال 1917 اعدام گردید. - اندویا لوبیز: "اندویا لوبیز" از زیباییش برای فریفتن نیروهای امنیتی اسپانیا استفاده میکرد. وی در سال 1986 با خودروی بمب گذاری شده به طرف نیروهای امنیتی اسپانیا حمله کرد و باعث کشته شدن 12 نفر از آنها گردید. - ماری سوکلوف: "ماری سوکلوف" تنها یک کشاورز ساده روسی بود، در اوایل قرن بیستم که حاکم وقت، بسیاری از مردم را اعدام کرد، وی با خود عهد بست تا با بمب گذاری در خودروی این مقام مسئول، وی را ترور کند، اما با سر خوردن خودرو بر روی برف سنگین، بمب عمل نکرد و "سوکلوف" مجبور شد تا بمب دیگری به طرف خودروی این مرد پرتاب کند و وی را به قتل برساند. - کیم هیون هوی: بمب گذاری "کیم هیون هوی" در سال 1987 در هواپیمای کره جنوبی، باعث کشته شدن 115 مسافر این هواپیما شد. وی کتابی با نام "اشکهای روحم" نوشت.

بناهای تاریخی مرموز

محققان سالها در تلاشند که راز بناهای تاریخی را کشف کنند. این بناها برای چه و چگونه ساخته شده اند؟! - نیوگرنج: قدیمیترین و تاریخیترین اثر باستانی در ایرلند، آرامگاه چوبی نیوگرنج است، این اثر باشکوه باستانی که از چوب و خشت ساخته شده به تخمین کارشناسان در 3100 سال قبل از میلاد مسیح و به گفته برخی دیگر از تاریخ نگاران، حدود 1000 سال قبل از ساخته شدن اهرام مصر ساخته شده است. به عقیده باستانشناسان، این سازه علاوه بر مقبره بودن، اهمیت زیادی در علم نجوم نیز داشته و سالانه تعداد زیادی از همعصرانش را برای عبادت به خود جلب میکرده. اصلیترین موضوع جالب این مقبره چگونگی ساختن آن بوده است. این مقبره توسط متخصصان آن زمان به گونه ای ساخته شد که نور خورشید هر سال در تاریخ 19 دسامبر به داخل آن نفوذ میکند و باعث روشن شدن کل سازه میشود، بنا بر این، این روز سال همیشه شلوغترین روز از نظر تعداد گردشگران ورودی به منطقه بوده و هست. اما اصلیترین راز این سازه، نحوه ساختن آن است که هنوز برملا نشده و بسیاری از کارشناسان نمیدانند این سازه در آن سالها و بدون تجهیزات دقیق مهندسی امروزی چگونه ساخته شده که تا قرن بیست و یکم نیز سر پا باقی مانده و کمترین خسارت را در اثر فرسایش به خود دیده است. - تپه تاریخی کاهوکیا: این تپه باستانی در نزدیکی شهر ایلینوی ایالات متحده آمریکا واقع شده است. طبق برآورد کارشناسان و باستانشناسان، با توجه به اکتشافات اخیر در اطراف این تپه تاریخی، برخی از سازه های آن را متعلق به سال 650 میلادی میدانند، اما هنوز اتفاق نظری درباره سال ساخت کل مجموعه بین این کارشناسان وجود ندارد. شبکه کامل انتقال آب، خانه ها و سالنهای اجتماعات در این شهر به خوبی نشان از تمدن این شهر دارد و با توجه به برآورد امکانات شهری این منطقه در زمان خود، حدود 40 هزار نفر جمعیت داشته است. اگرچه کاوشهای فراوان متخصصان و دانشمندان در این تپه توانسته اطلاعات مفیدی در اختیار آنها قرار دهد، اما هنوز متوجه چگونگی ساخت این اثر باستانی و دلیل آن با توجه به امکانات سال ساخت آن، یعنی حدود 1500 سال پیش نشده اند. این اثر باستانی سال 1982 میلادی به فهرست آثار باستانی یونسکو اضافه شد و از آن پس مورد توجه ویژه ای از سوی گردشگران و ماجراجویان قرار گرفته است. - دایره های Goseck: این دایره های مرموز در کشور آلمان بسیار معروف هستند. این دایره ها که از چوب و شن و سنگ در این کشور ساخته شده، در واقع قدیمیترین رصدخانه خورشیدی در آلمان یا حتی در کل جهان شناخته شده است. این سازه از یکسری دایره تشکیل شده که توسط پرچینهایی از یکدیگر جدا شده اند و بسیاری از تحقیقات قدمت این دایره ها و بهتر بگوییم رصدخانه را حدود 4900 سال قبل از میلاد برآورد کرده اند. بررسیهای اولیه در این منطقه نشان داده است که علم نجوم در دوران نوسنگی در بین ساکنان منطقه و پدیدآورندگان این اثر باستانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. این اثر تاریخی مرموز که آثاری شبیه به آن هم در سراسر جهان وجود دارد، از مهمترین آنهاست و دقت و چگونگی ساخت آن در دوران نوسنگی هنوز هم برای تاریخ نگاران به صورت سؤال باقی مانده است. بسیاری از تاریخ نگاران و باستانشناسان بر این باورند که این دایره های مرموز مربوط به فرقه ای بوده که خورشید را ستایش میکرده اند و آنها را مبدأ تقویم شمسی میدانستند. - خطوط ناژکا: خطوط ناژکا یکی از مرموزترین آثار تاریخی روی کره خاکی در بین محققان و علاقه مندان معرفی شده و چگونگی و دلیل ساخت آنها هنوز هم در پرده ابهام باقی مانده است. این خطوط مرموز که به صورت اشکال حیواناتی چون عنکبوت، دلفین، ماهی و میمون هستند در صحرایی به همین نام در کشور پرو، یعنی جایی که به گفته بسیاری از باستانشناسان تمدن اینکا در دوران خود حکمرانی میکرده، واقع شده اند. این اثر باستانی سال 1927 توسط یک باستانشناس پرویی کشف شد و کارشناسان سال ساخت این اثر باستانی و در عین حال هنری را بین سال 200 قبل میلاد تا 700 میلادی تخمین زده اند که توسط سرخپوستان به وجود آمده و برای آنها معنی و مفهومی خاص داشته است، اما جالبترین نکته این است که چگونه طی چند قرن فرسایش طبیعی این سازه ها هنوز قابل تشخیص و کامل باقی مانده اند.

 میلیاردرهای ایرانی خارج از کشور

بسیاری از ایرانیان خارج از کشور کسب و کارهای موفقی دارند، اما این بار پایگاه خبری «باکس نیوز باکس» لیستی از ثروتمندان ایرانی خارج از کشور ارائه کرده است. این رده بندی بر اساس میزان ارزش دارایی این افراد بوده است. داراییهای این افراد در مجموع 7/16 میلیارد دلار برآورد شده است. - پی یر مراد امیدیار/ ارزش دارایی خالص: 1/8 میلیارد دلار: پی یر مراد امیدیار متولد 21 ژوئن 1967 در فرانسه است. وی کارآفرین و خیر ایرانی-آمریکایی است. پی یر امیدیار رئیس و مؤسس سایت ای بی (e-bay) اولین و معروفترین وبگاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی است. او در سال ۱۹۹۸ و در ۳۱ سالگی به عنوان یک میلیاردر شناخته شده است. از سال 2010 تا کنون امیدیار به عنوان رئیس گزارشهای تحقیقاتی و سرویس خبری حوزه مسائل اجتماعی در پایگاه خبری «هونولولو سیویل بیت» مشغول خبرنگاری آنلاین بوده است. او در سال 2013 اعلام کرد که پروژه ای مشترک در حوزه خبرنگاری را با عنوان «اولین نگاه رسانه» با حضور گلن گرینوالد، لارا پوترا و جرمی ساهیل آغاز خواهد کرد. امیدیار در سال 1995، در 28 سالگی، برای فعال کردن فهرستی از حراج فرد به فرد مستقیم برای اقلام کلکسیونی، شروع به نوشتن یک کد کامپیوتری برای یک مکان آنلاین کرد. - اردوان فرهاد مشیری/ ارزش دارایی: 1/2 میلیارد دلار: اردوان فرهاد مشیری متولد 18 می سال 1955 در ایران، تاجر و سرمایه گذار ایرانی-انگلیسی، ساکن موناکو است. مشیری در انگلیس و روسیه صاحب سهامی در شرکتهای متعدد انرژی و فولاد است. او حسابدار خبره ای است که قبلاً برای ارنست اند یانگ، PKF و Deloitte کار میکرد. مشیری و علیشیر عثمانف، شریک کسب و کار طولانی مدت وی، صاحبان هلدینگ رد اند وایت (Red & White) هستند. در آگوست سال 2007این دو سرمایه گذار 65/14 درصد از سهام باشگاه فوتبال آرسنال را از دیوید دین، نایب رئیس سابق این باشگاه خریداری کردند. در 18 سپتامبر 2007، هلدینگ رد اند وایت سهام خود در آرسنال را به 21 درصد افزایش داد و در 28 سپتامبر 2007 به 23 درصد رساند و یک هفته بعد از آن مشیری حد اقل 25 درصد از هلدینگ این باشگاه فوتبال را مطالبه کرد. - امید کردستانی/ ارزش دارایی: 9/1 میلیارد دلار: امید کردستانی، بزرگ شده تهران، تاجر ایرانی-آمریکایی است که هم اکنون به عنوان مدیر ارشد کسب و کار در گوگل مشغول به کار است. وی در گذشته، مشاور ارشد دفتر مدیر عامل و از بنیانگذاران گوگل و به عنوان مدیر غیر اجرایی در وودافون فعالیت میکرد. کردستانی تا 16 آوریل 2009، معاون ارشد رئیس فروش و عملیات گوگل بود. کردستانی یکی از بنیانگذاران بنیاد ارتباطات پارسا، جامعه میراث فارسی، جامعه کارآفرینی و بشردوستانه است.

 پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته

گروه یک (جامد-مساجد-دماسنج) گروه دو (هاون-آبونه-خونبها) گروه سه (سینا-نسیان-انسانی) گروه چهار (یاری-بیریا-بیماری) گروه پنج (توان-بوتان-نورتاب) گروه شش (داور-دلاور-پولدار) گروه هفت (ناطق-مناطق-قطبنما) گروه هشتم (نیات-لاتین-پنالتی) گروه نهم (پولک-کپسول-تلسکوپ) گروه ده (رویی-پیروی-پیروزی) گروه یازده (راست-کاستر-خاکستر) گروه دوازده (میهن-مدینه-هندیکم) گروه سیزده (سریر-سرسری-سردسیر) گروه چهارده (مداد-امداد-بامداد) گروه پانزده (ماهی-بامیه-آبمیوه) گروه شانزده (رازی-نیزار-نیروزا) گروه هفده (آنان-نانوا-ناتوان) گروه هجده (رؤیا-رویان-دورانی) گروه نوزده (زاری-کاریز-زیراکس) گروه بیست (بانی-تبانی-کابینت).

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *