شناسه خبر: 10972 منتشر شده در مورخ: 1395/12/7 ساعت: 11:28 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 7 اسفند 1395

روزنامه شنبه 7 اسفند 1395

عناوین امروز: هر آموزشی زمانی میخواهد / آنهایی که کتابهای بیشتری دارند، الزاماً کتابهای بیشتری نمیخوانند / اندروید و امکاناتی برای کاربران کمبینا جدول حرف تو حرف/ آداب سلام دادن در ملل مختلف دنیا/ طنز/ جملات رایج فارسی در انگلیسی/ کادوی عجیب مادر برای فرزند

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 7 اسفند 1395

27 جمادی الاول 1438

25 فوریه 2017

سال بیست و یکم شماره 5515

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

هر آموزشی زمانی میخواهد 2

آنهایی که کتابهای بیشتری دارند، الزاماً کتابهای بیشتری نمیخوانند 4

اندروید و امکاناتی برای کاربران کمبینا 8

جدول حرف تو حرف/ آداب سلام دادن در ملل مختلف دنیا/ طنز/ جملات رایج فارسی در انگلیسی/ کادوی عجیب مادر برای فرزند 11

* گلواژه: سخن بگویید تا شناخته شوید، زیرا که انسان در زیر زبان خود پنهان است. حضرت علی(ع)

صئ.......سخن هفته

* هر آموزشی زمانی میخواهد

انسان در مراحل رشد خود به آموزشهای مختلفی نیاز دارد؛ این جمله بدیهی است، اما بیش از واقعیت ضروری نهفته در این جمله، آنچه مورد توجه این یادداشت است، تأکید بر تطبیق زمان با هر آموزش است. به ویژه این امر در مورد آموزشهایی که منطبق با مراحل رشد انسان است، صادق است. مثلاً آموزش چگونگی حفظ تعادل یا چگونگی بیان کلمات آموزشهایی است که در سن مقتضی باید به کودک آموخته شود. این امر در مورد آموزشهای توانبخشی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. نابینایی که مادرزاد است به محض آغاز دوره حرکت مستقل روی پاهایش، باید نخستین مهارتهای تحرک و جهتیابی را فرا بگیرد و کمی که رشد کرد و توانست در محیطهای سر باز حرکت کند، باید استفاده از فنون پیشرفته تر تحرک و جهتیابی را فرا بگیرد. متأسفانه به علت فقدان برنامه ریزی علمی در امر توانبخشی برای گروههای مختلف نابینایان و کمبینایان، چه در سازمان بهزیستی و چه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی و چه به دلیل عدم هماهنگی این دو سازمان در برنامه ریزی یکپارچه توانبخشی برای نابینایان و کمبینایان در سنین مختلف متناسب با رشد نیازهای فرد، بسیاری از آموزشها صرف نظر از نقصانهای کیفی در زمانهای نامناسب ارائه میشوند. مثلاً نابینایی که به دوره آموزش متوسطه رسیده است، هنوز مهارتهای پایه زندگی، مهارتهای زندگی مستقل روزانه یا حتی تحرک و جهتیابی را فرا نگرفته است. نابینایان و کمبینایان در سنین ازدواج باید مهارتهای پیش از ازدواج را فرا بگیرند. دختر نابینایی که در آستانه ازدواج است، باید پیش از ازدواج مهارتهای زندگی زناشویی و کودکیاری، آن هم به شکل عملی و مبتنی بر مهارتهای کاربردی را فرا بگیرد. در این صورت میتوان بچه دار شد و تازه چگونگی نگهداری و پرورش او را فرا گرفت. پس هر آموزشی زمانی مناسب را میخواهد و این ضرورت برنامه ریزی توانبخشی است.

 

 

صئ.......چوب الف

* آنهایی که کتابهای بیشتری دارند، الزاماً کتابهای بیشتری نمیخوانند

تقریباً تا همین ده دوازده سال پیش، داشتن یک کتابخانه شخصی کوچک, برای هر فرد نابینا آرزویی دست نایافتنی به حساب میآمد. یک کتاب کوچک دویست صفحه ای حدوداً در هشت تا ده نوار کاست ضبط میشد و یک کتاب هشتصد صفحه ای در حدود چهل نوار کاست. مگر یک نفر چند تا نوار کاست را میتوانست در خانه نگهداری کند؟ نه به لحاظ هزینه و نه نه فضای مورد نیاز برای نگهداری این کاستها, این کار چندان میسر و مقرون به صرفه نبود. خیلی که زرنگ و علاقه مند بودی میتوانستی مجموعه کوچکی از کتابهای تخصصی رشته تحصیلیت را جمعآوری و نگهداری کنی. وضع کتاب بریل هم که دیگر نیاز به توضیح ندارد. در چنین شرایطی نابینایان اهل مطالعه برای دسترسی به منابع مورد نیازشان به کتابخانه های ویژه نابینایان که در اغلب موارد عمدتاً به همان مؤسسه رودکی محدود میشد, وابستگی کامل داشتند. ماجرا از این قرار بود که تعداد بیست سی تا نوار کاست شامل یکی دو عنوان کتاب گویا و یکی دو جلدی هم کتاب بریل برای دو هفته به امانت میگرفتی و میدانستی که این کتابها تنها در همین مدت محدود در اختیار تو خواهند بود. رفت و آمد به رودکی کار ساده ای نبود، بنا بر این در همین مدت محدود هر طور شده سعی میکردی کتابها را بخوانی و تمام کنی. داستان رادیو ضبطهای کوچک دستی بود که میشد بگیری توی بغلت و مغزی تمام شده خودکارهای بیک که به اندازه بند انگشت میبریدی و میگذاشتی توی هد ضبط صوت تا نوار را با دور تند پخش کند. به همین نسبت تولید کتاب گویا هم خیلی محدودتر بود. بسیار پیش میآمد که کتابهایی را که میخواستی بخوانی در کتابخانه نمییافتی و به پیشنهاد کتابدار یک چیزی میگرفتی که دست خالی از کتابخانه نروی بیرون. همین است که بسیاری از کتابهایی که در آن سالها خوانده و شنیده میشدند, تنها امکانات موجود بودند، نه لزوماً کتابهای مورد نیاز یا مورد علاقه نابینایان کتابخوان. بعد یکباره کتابهای صوتی و در این اواخر متن دیجیتال به مثابه یک انقلاب واقعی وارد میدان شدند. تولید کتابهای صوتی سرعت گرفت و هر نابینا با داشتن تنها یک حافظه جانبی «هارد» میتوانست تعداد قابل توجهی کتاب گویا برای خودش داشته باشد. یک کتابخانه شخصی نه چندان کوچک که به راحتی جا بجا میشد و با انواع و اقسام پخش کننده ها, از کامپیوتر شخصی گرفته تا دستگاههای پخش خانگی, از پخش کننده های کوچک جیبی تا گوشی تلفن همراه و... به سادگی میشد این کتابها را خواند یا شنید. در حال حاضر نرم افزارهای پیشرفته ضبط, ویرایش و پخش صدا این امکان را فراهم کرده اند که کتابخانه های متعدد و کتابهای گویای متنوع و پر شمار و بسیار دسترس پذیر داشته باشیم. با این همه، اما آیا نابینایان در این سالها بیشتر کتاب میخوانند؟ باید به این حقیقت اعتراف کنیم که آنهایی که کتابهای بیشتری دارند، الزاماً کتابهای بیشتری نمیخوانند. وقتی با وسواس از میان کتابهایی که دوست داری یکی دوتا را انتخاب میکنی و میدانی تنها یکی دو هفته میتوانی آنها را داشته باشی, با نهایت دقت و لذت آنرا خواهی خواند. اما اگر انبوهی از کتابهای جور واجور در یک هارد مال خود خودت باشد, اگر اهل مطالعه باشی به زحمت یکی را انتخاب میکنی و تمام مدت فکرت پیش آنهای دیگر است و تازه اگر نیمه کاره رهایش نکنی و نروی سراغ کتابهای دیگر, همین فکر امکان جذابیت بیشتر آنهای دیگر، لذتت را بخواهی نخواهی محدود میکند. این البته واقعیت دنیای بازار و مصرف و تنوع است و به هیچ عنوان به موضوع کتابهای صوتی محدود نمیشود. این جریان در همه ابعاد زندگی ما ناگزیر نفوذ خواهد کرد. فقط باید حواسمان باشد نگذاریم هجوم بی امان تنوع و وسوسه داشتنِ بیشتر, لذت زندگی اصیلمان را مخدوش کند. کار سختی نیست. فقط کمی تأمل لازم است تا جریان ارزشهای بازاری که  بیشتر داشتن و جمعآوری رقابتآمیز منابع را پیشنهاد میکند, مثل سیلاب ما را با خود نبرد.  

صئ.......فناوریهای امید بخش

* اندروید و امکاناتی برای کاربران کمبینا

این روزها داشتن یک گوشی یا تبلت هوشمند، به امری اجتنابناپذیر در زندگی هر کسی تبدیل شده است. این قبیل دستگاهها، با توجه به تسهیلاتی که برای افراد دارای آسیب بینایی فراهم میکنند، از سوی این دسته کاربران هم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. اما آنچه که در کار کردن با چنین دستگاههایی اهمیت دارد، آن است که کاربر بداند با توجه به نیازش دقیقاً چطور باید از دستگاه استفاده کند. از اندرویدِ نسخه «کیتکت» به این سو، گوگل و در کنارش سایر شرکتهایی که دستگاههای مجهز به سیستم عامل اندروید عرضه میکنند، تلاشی را آغاز کرده اند تا دستگاههایشان را هرچه دسترس پذیرتر برای کاربران نابینا و کمبینا طراحی کنند. گواه این مدعا پیشرفتهایی است که در گوشیهای اخیر سامسونگ ملاحظه میکنیم. بخشی از این مناسب سازیها متوجه کاربران کمبینای اندروید است. در گوشیهای جدید، امکاناتی برای این دسته از کاربران تعبیه شده که کار با این گوشیها را به مراتب برایشان آسانتر میکنند. ذره بین یا درشتنما، یکی از این امکانات است. برای استفاده از این امکان، ابتدا لازم است کاربر آن را در گوشی خود فعال کند. به این منظور لازم است کاربر با رفتن به قسمت تنظیمات و قابلیت دسترسی، گزینه حرکات درشتنمایی را روشن کند. تنها با روشن کردنِ این گزینه، قرار نیست نوشته ها بر روی صفحه درشتتر نمایش داده شوند. برای چنین کاری کاربر لازم است حرکات درشتنمایی را هم فرا بگیرد. به طور مثال، روشن کردن این گزینه به کاربر این امکان را میدهد که با سه بار ضربه زدن بر روی یک گزینه، آن را درشت کند یا اصطلاحاً بر روی آن زوم کند. البته در هنگام استفاده از قابلیت زوم هم این امکان برای کاربر وجود دارد که با نزدیک کردن دو انگشت به یکدیگر بر روی صفحه، دامنه زوم را کاهش یا با دور کردن انگشتان، زوم را افزایش دهد. نکته دیگر این است که کاربر میتواند بعد از زدن ضربه سوم، انگشت خود را بر روی صفحه نگه دارد و با کشیدنِ انگشت در مناطق دلخواه، هر بخشی را که مد نظر دارد، درشت کند. دیگر امکانی که به کاربران کمبینا کمک میکند، امکان درشت کردن نوشته ها بدون اتکا به قابلیت زوم است. برای این کار کاربر باید از قسمت قابلیت دسترسی گزینه اندازه قلم را انتخاب کرده و اندازه ای را به دلخواه برگزیند. مقدار نور صفحه هم از دیگر ابزارهایی است که تنظیمش میتواند به عملکرد فرد کمبینا کمک کند. برای تنظیم نور، کافی است قسمت اعلانها را باز کنیم و با نشانگری که تعبیه شده، نور را کم یا زیاد کنیم. تضاد رنگ هم از دیگر امکاناتی است که در قابلیت دسترسی گنجانده شده است. افزون بر همه اینها، انتخاب اندازه گوشی، نوع و رنگ کاغذ دیواری یا عکس پس زمینه هم میتواند به کاربران کمبینا کمک کند که راحتتر از این ابزارها استفاده کنند. به کاربران کمبینا پیشنهاد میشود قبل از خرید هر دستگاه، حتماً امکانات مختلف دسترس پذیری در آن را از نزدیک بررسی کنند و به شنیده ها اکتفا نکنند.

صئ.......کشکول

* جدول حرف تو حرف

این جدول از 20 گروه سؤال تشکیل شده است که در هر گروه سه سؤال قرار دارد. پاسخ این سؤالات به ترتیب چهار، پنج و شش حرفی است. ویژگی این جدول در آن است که پاسخهای پنج حرفی، همان حروف پاسخهای چهار حرفی را دارند و پاسخهای شش حرفی همان  حروف پاسخهای پنج حرفی را. بعد از حل کامل این جدول، با به ترتیب چیدن حروف آخر پاسخهای شش حرفی، رمز جدول که نام فیلمی محصول سال 2007 آمریکا است بدست میآید. سؤالات: گروه یک: (حالتی از ماده-جمع مسجد-میزان الحراره) گروه دو: (کوبنده آشپزخانه-مشترک روزنامه یا مجله-دیه) گروه سه: (صحرای مصر-فراموشی-از علوم تحصیلی) گروه چهار: (کمک و دستگیری-صادق و خالص-مریضی و ناخوشی) گروه پنج: (زور و نیرو-کشور گازی-معادل فارسی آباژور) گروه شش: قاضی ورزشی-شجاع و پر دل-ثروتمند) گروه هفت: (سخنران و خطیب-جمع منطقه-ابزاری جهت تعیین جهتهای چهارگانه) گروه هشتم: (اهداف و مقاصد-زبان کهن اروپایی-خطای محوطه جریمه در فوتبال) گروه نهم: (فلس ماهی-مخزن گاز مایع-دوربین نجومی) گروه ده: (بالایی و سطحی-تقلید و دنباله روی-فتح و ظفر) گروه یازده: (مقابل چپ-دسری ساده و خوشمزه و زرد رنگ-بقایای اجسام سوخته) گروه دوازده: (وطن و زادبوم-شهر پیامبر (ص)-دوربین فیلمبرداری کوچک خانگی) گروه سیزده: (تخت پادشاهی-بی دقتی و نسنجیده-ییلاق) گروه چهارده: (وسیله نوشتن-کمک رسانی-نزدیک طلوع آفتاب و سپیده دم) گروه پانزده: (آبزی لذیذ-همنشین زولبیا-نوشیدنی حاوی عصاره میوه) گروه شانزده: (کاشف الکل-بیشه زار نی-به وجود آورنده انرژی) گروه هفده: (اشاره به جمع دور-شاطر و نان پز-عاجز و درمانده) گروه هجده: (خواب شیرین-جنین-چرخشی و دوار) گروه نوزده: (گریه سوزناک-قنات-فتوکپی) گروه بیست: (بنیانگذار و مؤسس-ساخت و پاخت-گنجه و قفسه آشپزخانه). شما فرصت دارید جواب را تا چهارشنبه هفته جاری با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: سپندارمذگان (روز مهرورزی در ایران باستان). برنده این هفته جدول آقای احمد سلیمانی از تهران.

* حرفهای تکان دهنده: خدمت به دیگران، دارویی تسکین بخش و بسیار نافذ و مقتدر، برای شفای روح و کالبد جسمانی ما به شمار میرود. بتی جین ایدی - مردمان روی زمین استوار، بیشتر از بندبازان روی ریسمان نا استوار سقوط میکنند. چارلی چاپلین - شما رهبر ارکستر سمفونیک افکار و احساسات خویشید. نباید گامهای خود را با صدای طبل و شیپور دیگران هماهنگ کنید. گوش به نوای درون خود بسپارید. نواهایی که از درونتان بر میخیزد را هدایت کنید. الهی قمشه ای

* آداب سلام دادن در ملل مختلف دنیا: آداب سلام دادن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است که به نوعی نشان دهنده احترام به دیگران است. کمی درباره آداب و رسوم فرهنگهای دیگر بدانید تا بدانید هنگام سفر به کشورهای دیگر چگونه رفتار کنید. در این گزاهش ۱۲ آداب سلام دادن از سراسر دنیا آورده شده است که تمام آنها متفاوت تر از یک دست دادن ساده هستند. فیلیپین: فیلیپینیها آداب سلام دادن زیبایی به نام "مانو” دارند که نشان دهنده احترام به بزرگترهاست. آنها دست بزرگترها را میگیرند و به آرامی به پیشانی خود میفشارند. – ژاپن: ژاپنیها هنگام سلام و احوالپرسی به یکدیگر تعظیم میکنند. البته زاویه تعظیم و طول کشیدن آن به موقعیت بستگی دارد. – هندوستان: هندیها هنگام سلام دادن کلمه "ناماسته” را به زبان میآورند و دستها را روی سینه قرار داده و کف دستها را به هم میفشارند. – تایلند: احوالپرسی تایلندیها که "وای” نام دارد درست مثل هندیها ژست دعا میگیرند و کمی هم تعظیم میکنند. – فرانسه: در فرانسه وقتی دو نفر همدیگر را ملاقات میکنند، روبوسی میکنند. – نیوزیلند: آداب سلام دادن در میان مردم مائوری در نیوزیلند "هونگی” نام دارد. آنها هنگام سلام دادن بینی و پیشانی را به هم میفشارند. – بوتسوانا: در بوتسوانا باید هنگام احوالپرسی حرکات بسیار ساده ای را انجام داد. آنها با دست راست به هم دست میدهند و با دست چپ آرنج دست راست را میگیرند. سپس به حالت عادی بر میگردند و کلمه Lae kae که همان حالت چطوره خودمان است را به زبان میآورند. – مغول: مغولها به میهمانانشان شالی به نام hada هدیه میدهند و هنگام دادن هدیه کمی خم میشوند و با دو دست شال را هدیه میدهند. - یونان: یونانیها معمولاً هنگام احوالپرسی به پشت یا شانه های یکدیگر میزنند. – کنیا: جنگجویان قبیله ماسای در کنیا تازه واردها را به مراسم رقص دعوت میکنند. در این مراسم افراد یک دایره تشکیل میدهند و مسابقه بلندترین پرش را اجرا میکنند. – مالزی: مردم مالزی با هر دو دست به یکدیگر دست میدهند و سپس کف دست را روی قلب قرار میدهند. – تبت: تبتیها زبانشان را هنگام سلام و احوالپرسی بیرون میآورند. این رفتار یادآور پادشاه تبت در قرن نهم است که زبانی سیاه داشت.

* طنز: آیدین سیار سریع در روزنامه شهروند نوشت: بنده به عنوان یک شهروند ایرانی شدیداً و قویاً خواستار جمع شدن بساط نرم افزارهای معلوم الحالی به نام اسنپ و تپسی هستم. متأسفانه این استارتآپ هم مثل بقیه چیزهای وارداتی خودش آمده، ولی فرهنگش نیامده. در کمال تعجب، در کمال ناباوری، در کمال شگفتی آدم در این نرم افزار چیزهایی میبیند که به هیچ وجه با عادات فرهنگی ما ایرانیها همخوانی ندارد. یک بار ما غفلت کردیم، گول خوردیم، جوانی کردیم و از طریق این اسنپ ماشین سفارش دادیم. واقعاً بدترین لحظات زندگیم بود. واقعاً سختی کشیدیم. دردناک بود و سوزناک. اول که مقصد را مشخص کردیم نوشت راننده تا چهار دقیقه دیگر میرسد. چهار دقیقه صبر کردیم نیامد، پنج دقیقه صبر کردیم نیامد، بالاخره بعد از شیش دقیقه جلوی پایم ترمز زد و ما سوار شدیم. حالا شاید فکر کنید تأخیر راننده من را عصبانی کرده، نخیر. تا نشستم توی ماشین، راننده بنای تفاوت فرهنگی گذاشت و گفت: از تأخیری که ایجاد شد عذرخواهی میکنم قربان. خیلی ناراحت شدم. خواستم بزنم پس گردنش و بگویم اینقدر ضعیف نباش پسر! نکنه فردا هم که دری به تخته خورد و یک مسئولیتی پیدا کردی و چند نفر در اثر سوء مسئولیتت مردند هم همینجوری میخوای عذرخواهی کنی؟ ولی کظم غیظ کردم و چیزی نگفتم. آن روز هوا نه زیاد گرم بود نه زیاد سرد. به راننده گفتم: کولر میزنی؟ گفت «چشم! ببخشید که روشن نکردم، فکر کردم سردتون میشه.» اه! راننده اینقدر سوسول؟ از عمد شیشه را پایین کشیدم که ببینم اعتراض میکند یا نه. باز هم چیزی نگفت. همین طور مشغول کرم ریختن بودم که یک موتوری بی ملاحظه سریع پیچید جلوی ماشین، طوری که نزدیک بود تصادف بدی صورت بگیرد. رو به راننده گفتم: شعور نداره که، تو اصطبل به دنیا اومده. به جای اینکه با مسافر همدلی کند و چهار تا فحش هم روی فحش ما بگذارد و حواله موتوری کند، لبخند زد و به رانندگی ادامه داد. دوباره یک ماشین نزدیک بود بزند به ما. گفتم: از جنگل فرار کرده اومده پشت مزدا نشسته، یابوی علفی! دوباره لبخند زد و این بار دوباره عذرخواهی کرد که لحظات پر استرسی برای من ایجاد شده. دیگر تحملم را از دست دادم و گفتم: آقاجون! سر ساعت که مسافر سوار میکنی، کولر هم که میزنی، فحش هم که نمیدی، لا اقل یه کم از مسائل مملکت و اینکه آخرش چی میشه بگو بفهمیم راننده ای لامصب! دوباره اون لبخند چندشش را به من تحویل داد و گفت: دوست عزیز! تز دکترای بنده در رابطه با حوزه قفقاز شمالی، جمهوری خودگردان چچن و اینگوشیای جنوبی بود و متأسفانه تخصصی در مسائل سیاست داخلی ندارم. این را که گفت دیگر نتوانستم تحمل کنم. گفتم: بزن بغل! من پیاده میشم. در را با تمام قدرتم بستم و در حالی که اشک میریختم گفتم: لامصب لا اقل بهم بگو درو آروم ببند حیوان! باز هم چیزی نگفت. گفتم: چقدر میشه؟ گفت: شیش هزار تومن! فریاد زدم: چرا اینقدر ارزون؟ ده هزار تومان انداختم توی ماشین و به تجمع عظیم رانندگان آژانس جلوی مجلس شورای اسلامی پیوستم که فریاد میزدند: اسنپ بی مجوز، تعطیل باید گردد!

* جملات رایج فارسی در انگلیسی: you should have fought him back! باید جوابشو میدادی - I’d like to stand up for what I believe/ دوست دارم سر حرفم بایستم و از اعتقاداتم دفاع کنم - you left me no choice/ دیگه راهی واسم باقی نذاشتی - stick to the subject/ از موضوع خارج نشیم - Take a hike/ برو پی کارت - I just happened to be there/ بر حسب اتفاق منم اونجا بودم - lets not bullshit each other. بیا شرو ور تحویل هم ندیم - you have a way with him. رگ خوابش را بدست آوردی - it’s for grown ups/ این مال بزرگترهاست - to get some attention/ جلب توجه کردن - you should be proud of that/ احسنت/ بارک الله/ تو باید به عملت افتخار کنی - sorry, I have a lot on my mind. خیلی افکارم مغشوش است - Get it off your chest/ خودتو خالی کن

* کادوی عجیب مادر برای فرزند: پسر جوانی که در دانشگاه پنسیلوانیا از طرف مادرش یک بسته کادوپیچ شده دریافت کرده بود، از محتویات داخل جعبه حسابی شگفتزده شد. مادر او تمام زباله هایی را که داخل اتاق فرزندش جمع کرده بود، در جعبه گذاشته و برای او فرستاد. این پسر 18 ساله که تری نام دارد، جلوی همکلاسیهایش حسابی شرمنده شد و در این باره گفت: قبول دارم که اتاقم خیلی به هم ریخته است، اما این بدترین کادویی بود که تا به حال به دستم رسیده است.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. عبد الحسین زرینکوب 2. فتحعلی شاه 3. بلبل 4. دریای خزر 5. مسجد سلیمان 6. محرم 7. مشتری 8. شیراز 9. دسته 10. ناتو 11. سلطان محمود.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *