شناسه خبر: 10930 منتشر شده در مورخ: 1395/11/26 ساعت: 18:26 گروه: فرهنگی  
موتسارت، نابغه موسیقی اعصار + فایل صوتی

موتسارت، نابغه موسیقی اعصار + فایل صوتی

نگاهی به مؤثرترین آهنگساز دوره کلاسیک در موسیقی اروپا و یکی از اساطیر موسیقی در طول تمام قرون یعنی موتسارتِ بزرگ نداشته باشیم.

به گزارش ایران سپید بسیاری از موسیقیدانان و کارشناسان این حوزه، موتسارت را خلاقترین آهنگساز تاریخ موسیقی جهان دانسته اند. موتسارت تنها در دو سال پایانی ِ عمرش ده شاهکار برجسته و جهانی خلق کرده است. شهرت او و برجستگی کارش تا به آن حد است که وقتی بخواهند از فرد دیگری که به یک حوزهی فعالیت دیگری تعلق دارد و در آن حوزه موفق است لقبی بدهند او را موتسارت آن کار لقب میدهند. برای مثال دیگو مارادونا را موتسارت عالم فوتبال لقب داده اند و یا ویسلاوا شیمبورسکا را موتسارت شعر معاصر جهان نامیده اند. این شهرت موتسارت زمانی حیرتانگیزتر میشود که بدانیم او تنها ۳۵ سال عمر کرد و در این عمر کوتاه بیش از ششصد قطعهی موسیقی آفرید. «ولفگانگ آمادئوس موتسارت»، آهنگساز اتریشی در ۲۷ ژانویه سال ۱۷۵۶در شهر زالتسبورگ در کشور اتریش دیده به جهان گشود.

 پدرش خود موسیقیدان و آموزگار فرزند نیز بوده است. ولفگانگ از همان کودکی خوش درخشید و نبوغش به چشم آمد آنچنانکه پدر کار خود رها کرد و همه زندگی را وقف آموزش فرزند کرد و چنین شد که ولفگانگ پیش از رسیدن به سن دوازده سالگی «موتسارت» شده بود و در نوازندگی پیانو، ویولن و ارگ نوازنده ای چیرهدست بود. موتسارت آهنگسازی را در سن پنجسالگی آغاز کرد. او از سنین بسیار کم شروع به سفر کرد. موتسارت در سال ۱۷۶۳ کنسرتی در قصر شاه بایرن از ایالات شانزدهگانه آلمان که پایتخت آن مونیخ است و همچنین امپراتور اتریش در وین اجرا کرد. موتسارت در این دوره سه سال در سفر بود و به همراهی پدرش به قصرهای مونیخ، مانهایم، پاریس،لندن و لاهه رفت. پس از این سفرها او به شهر زادگاهش بازگشت و یک سال در آنجا ماند و اینبار به ایتالیا سفر کرد. آنچه در این سفرها جالب بود این بود که موتسارت آهنگ دوازده دقیقه ای میزره (Missere) ساخته گرگوریو آلِگری را در واتیکان شنید و پس از یک بار شنیدن این آهنگ تمامی آن را نوشت و پس از بازگشت به زالتسبورگ اولین کپی غیرقانونی این آهنگ زیبا را منتشر کرد.

در تابستان ۱۷۷۳ موتسارت چندین بار به وین رفت تا شغلی بیابد. او در این مسیر یک رشته کوارتت و چند سمفونی نوشت. این سمفونیها شامل دو قطعه سمفونی از معروفترین سمفونیهای او، سمفونی شماره ۲۵ در سُل مینور و سمفونی شماره ۲۹ در لا و بخشی از اپرایش به نام «باغبان قلابی» بود. موتسارت در سالهای ۱۷۷۴ تا ۱۷۷ در زالتسبورگ به عنوان رهبر ارکستر اسقف به کار مشغول شد. در سوم ژوئن سال ۱۷۷۸ موتسارت به همراه مادرش سفری به مونیخ و مانهایم و پاریس کرد و در این زمان قطعههای بسیار زیبایی برای فلوت و پیانو نوشت. در این زمان موتسارت عاشق یک خواننده اپرا با نام آلویزا وبر شد که او همسر آینده اش شد. نتیجه این ازدواج هفت فرزند بود. موتسارت همواره به دنبال یافتن شغلی دائمی بود که البته این آرزو هیچگاه در زندگیش محقق نشد اما با این حال بین سالهای ۱۷۸۲ تا ۱۷۸۷ زندگی شاهانه ای در وین داشت. موتسارت در سال ۱۷۸۲ اپرای «دزدی از حرمسرا» را نوشت که موجب شهرت فراوان برایش شد. او در اوایل سال ۱۷۹۰ اپرای کمیک «کوزی فان توته» را به سفارش امپراتور اتریش اجرا کرد که البته در آن زمان به خاطر پرداخت پیچیده و درونمایه جسورانه اش مورد توجه چندانی قرار نگرفت. موتسارت در روزهای پایانی زندگیش مشغول نوشتن یکی از زیباترین کارهای خود بود که ناتمام ماند: رکوئیم، موسیقی در سوگ مردگان. موتسارت تا روزهای پایانی زندگیش بر روی آواز این تصنیف کار میکرد. آهنگی که تصنیفی شد در سوگ خودش. این اثر را یکی از شاگردان موتسارت به پایان رساند. موتسارت پس از چند روز بیماری تبآلود در پنجم دسامبر سال ۱۷۹۱ درگذشت و در گورستانی در وین در مراسمی ساده به خاک سپرده شد. بخشی از «رکوئیم» را بر روی سایت قرار داده ایم.

Requiem
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *