شناسه خبر: 10927 منتشر شده در مورخ: 1395/11/25 ساعت: 13:32 گروه: اجتماعی  
وجود پدیده آزار ساختاری در جامعه

وجود پدیده آزار ساختاری در جامعه

وزیر رفاه نسبت به شیوع معضلی تحت عنوان آزارساختاری در جامعه انتقاد کرد و گفت: امروزه در قالب رفتارهایی یکدیگر را آزار می‌دهیم؛ این در حالی است که باید همواره از خود سؤال کنیم که چه مقدار در حل مشکلات دیگران دخیل بوده‌ایم.

به گزارش ایران سپید به نقل از فارس علی ربیعی در همایش ملی مناسب‌سازی معابر، گفت: باید به مناسب‌سازی به عنوان یک اقدام فیزیکی و عملیاتی فکر و به عنوان فلسفه اجتماع توجه کنیم زیرا بحث زیست اخلاقی یک جامعه موضوعی است که ما نسبت به آن مسئولیت داریم، به عنوان مثال باید به مواردی مانند اعتیاد، فرزند آزاری به دنبال راهکارهایی باشیم که چگونه از آثار آنها در جامعه کم کنیم.

ربیعی افزود: میزان انسانی بودن جامعه به میزان توجه جامعه به کودکان، معلولان و افرادی که نمی‌تواند از امکانات جامعه به عدالت استفاده کنند ،بستگی دارد.
ربیعی تصریح کرد: روزی ما رشد منفی را در کشور شاهد بودیم و امروز حدود 11 درصد رشد را در سه سال گذشته شاهد هستیم اما مواردی در جامعه آسیب می‌بینند و در قالب رشد جامعه میسر نمی‌شوند و آن زیست اخلاقی جامعه است.

وزیر رفاه زیست اخلاقی را ثمره چیزهایی دانست که در جامعه رخ داده و سیاست‌گذاری‌های جامعه بر روی آن اثر دارد و گفت: میزان تنشی که انسان به جامعه وارد می‌کند و میزان آرامشی که انسان از جامعه می‌گیرد زیست اخلاقی را تشکیل می‌دهد، میزان مساعدتی که فرد به جامعه می‌کند و میزان مساعدتی که جامعه به فرد می‌کند تمام این موارد زیست اخلاقی را شکل می‌دهد.

وی تأکید کرد: باید این چشم‌انداز عمومی را در جامعه ایجاد کنیم که به سمت زیست اخلاقی بالا حرکت کنیم و هر ایرانی در پایان روز با خود فکر کند که چقدر برای جامعه مؤثر بوده است و مناسب‌سازی یکی از بحث‌های زیست اخلاقی است.

وزیر رفاه مناسب‌سازی معابر را در ذیل زیست اخلاقی معرفی کرد و گفت: من فکر می‌کنم عمل اخلاقی یک جامعه در این مؤثر است که چقدر جامعه را برای حضور افراد ناتوان مهیا کرده است. در یک جامعه با توجه به میزان آرامش و تنشی که به جامعه می‌دهیم و به تبع آن آرامش و تنشی که از جامعه می‌گیریم اگر نتوانیم زیست اخلاقی خوبی داشته باشیم نمی‌توانیم مناسب‌سازی برای معلولان هم انجام دهیم.

وی افزود: با معلولان، کودکان کار و کودک‌آزاری روبه‌رو هستیم و با افرادی سرو کار داریم که به لحاظ ناامنی که جامعه برای آن مهیا کرده دچار اعتیاد شده‌اند، همچنین با پدیده طلاق مواجه هستیم و من فکر می‌کنم برای مناسب‌سازی جامعه باید بیش از این درباره زیست اخلاقی صحبت کنیم.

ربیعی با تأکید بر اینکه باید مناسب‌سازی رفتاری با معلول داشته باشیم افزود: جامعه ایران رو به سالمندی است و در دو دهه آینده میزان سالمندی در کشور افزایش می‌یابد و میزان استرسی که از جامعه می‌گیریم باعث شده است که سالمندان ما هم به نوعی به سمت معلولیت حرکت کنند.

وزیر رفاه تصریح کرد: 100 هزار بیمار روانی مزمن در ارتباط با سازمان بهزیستی وجود دارد و قطعا باید الزامات حقوقی به این افراد اختصاص دهیم.

ربیعی گفت: متأسفانه امروز الزامات، مناسب‌سازی را یک امر اجباری می‌دانند و هیچ وقت به این فکر نمی‌کنند که شاید یک روز معلولی در این ساختمان‌ها زندگی کند. من فکر می‌کنم باید هم در ساخت‌وسازهای جدید و ساختمان‌های قدیمی جدی‌تر به فکر مناسب‌سازی محیط باشیم.

وی گفت: قطعاً ما نیاز به کار بیشتری داریم و باید کاری کنیم که معلولان با احساس خطر کمتر در ساختمان‌ها حرکت کند. اما امروز یک فرد معلول با استرس از پله‌های یک ساختمان پایین می‌آید یا باید منتظر کمک چند نفر باشد.

ربیعی از مناسب‌سازی در پارک‌ها و بوستان‌ها و ساختمان‌ها خبر داد و گفت: باید به افرادی که مناسب‌سازی را در دستور کار خود دارند پاداش اجتماعی دهیم.

ربیعی گفت: همچنین بهتر است جریانی اجتماعی با این عنوان که (همه بیاید برای کودکان و معلولان زندگی بهتری را فراهم کنیم) ایجاد کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *