شناسه خبر: 10922 منتشر شده در مورخ: 1395/11/25 ساعت: 10:21 گروه: اقتصادی  
ارزش دارایی صندوق های بازنشستگی در وزارت تعاون بیش از ١١٠ هزار میلیارد تومان است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

ارزش دارایی صندوق های بازنشستگی در وزارت تعاون بیش از ١١٠ هزار میلیارد تومان است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید، ارزش دارایی صندوق های بازنشستگی در این وزارتخانه بیش از ١١٠ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، علی ربیعی در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه صندوق های بازنشستگی در محل مصلی تهران ضمن اظهار این مطلب، با بیان اینکه هنوز نقش و فعالیت اقتصادی صندوق های بازنشستگی در کشور به درستی شناخته شده نیست، گفت: در اغلب کشورهای دنیا به خصوص کشورهایی که نظام تامین اجتماعی براساس نظام انفرادی است و نوع صندوق بیسمارکی است معمولا در حوزه های مختلف فعالیت اقتصادی دارند و بخش مطمئن فعالیت اقتصادی در این کشورها نیز صندوق ها هستند. اما در کشور ما فعالیت اقتصادی صندوق ها بانارسایی آغاز شد که دولت ها معمولا به عنوان رد دیون خود به صندوق ها، حق انتخاب را از صندوق ها گرفته بودند و شرکت هایی که در بحث خصوصی نامناسب بودند به صندوق ها واگذار شدند و سرمایه صندوق ها را تشکیل می دادند . 

ربیعی افزود: اما از زمانی که صندوق ها خود اقدام به سرمایه گذاری کردند، هوشمندانه بود و خوشبختانه در حال حاضر ارزش دارایی چهار صندوق در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ١١٠ هزار میلیارد تومان است. در حقیقت نوعی تقسیم عادلانه و نوعی بخش خصوصی گسترده است که آحاد مردم در آن حضور دارند. در صندوق تامین اجتماعی بیش از 40 میلیون نفر سهامدار هستند و در واقع صندوق ها به نوعی ابزار عادلانه کردن اقتصاد به شمار می روند. 
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم بود غیرسیاسی کردن صندوق ها بود و خارج کردن صندوق ها از حیاط خلوت مهمترین اقدام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می رود . 
ربیعی درباره دیگر اقدام های انجام شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: خروج از بنگاه داری و حرکت به سمت شفافیت مسائل مالی و اطلاعاتی در همه صندوق ها ظرف یک سال برنامه ریزی شد و همه می توانند آن را مشاهده کنند و ٧٠درصد فعالیت ما وارد بورس شده است و تلاش داریم بقیه فعالیت ها را هم وارد بورس کنیم. در این مدت صندوق ها اشتغال موجود را حفظ کردند و صندوق ها کمتر به سمت تعطیلی رفته اند و سهم صندوق ها در دادن مستمری را نیز افزایش دادیم، برای نمونه در صندوق بازنشستگی کشوری در سال 1392 حدود هفت هزار میلیارد ریال(٧٠٠ میلیارد تومان) آورده سرمایه گذاری های حقوق مستمری بگیران در صندوق بود که امروز با سرمایه گذاری جدید بیش از 20 هزار میلیارد ریال( دو هزار میلیارد تومان) در دادن مستمری مشارکت داریم و علاوه بر آن سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان را نیز از همین جا استفاده کردیم و سهم مشارکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی از محل سود تامین اجتماعی را نیز افزایش دادیم. 

**مشارکت صندوق ها در پروژه ها
وی ادامه داد: امروز ارزش پروژه هایی که صندوق در آن مشارکت دارد 270 هزار میلیارد ریال(٢٧ هزار میلیارد تومان) است و این صندوق ها به عنوان موتور توسعه ملی نقش خود را ایفا کردند و می توانند بیش از این نیز ایفا کنند. 
ربیعی افزود: در دو سال گذشته 25 هزار میلیارد ریال (2500 میلیارد تومان) پروژه تولید فولاد را بهره برداری کردیم که شامل یک میلیون تن در نیشایور، ٨٠٠ هزار تن در ابرقو و 500 هزار تن در بیجار و همدان بود.
به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فاز اول پروژه ستاره خلیج فارس که بزرگ ترین پروژه پالایشگاهی کشور است تا آخر اسفند ماه امسال راه اندازی می شود. این پروژه با مشارکت صندوق های بازنشستگی درحال اجرا است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 6 هزار و 500 میلیارد ریال(650 میلیارد تومان) شراکت دارد.
ربیعی از برنامه سرمایه گذاری در پتروشیمی های بجنورد و مسجد سلیمان خبر داد.

**عرضه 60 قلم دارو در نمایشگاه
ربیعی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه 60 قلم داروی جدید رونمایی می شود، افزود: با تولید داروهای جدید در کشور واردات دارو کاهش می یابد.

*نوسازی ناوگان ریلی 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بخش نوسازی ناوگان، راه آهن شرکت رجا که متعلق به تامین اجتماعی است، قرارداد خرید 85 دستگاه واگن را با شرکت های داخلی منعقد کرده است که در مدت پنج سال ٣٠٠ واگن افزوده خواهد شد. این کار با تکنولوژی و مشارکت خارجی ها و با تولید داخل انجام می شود.

**فعالیت در حوزه های دیگر
ربیعی از مشارکت صندوق های بازنشستگی در ساخت 10 فروند کشتی با مشارکت ایرانی - کره ای برای توسعه ناوگان کشتیرانی کشور خبر داد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: صندوق های بازنشستگی در دو سال گذشته یک هزار میلیارد ریال(100میلیارد تومان) در صنایع غذایی سرمایه گذاری کردند. همچنین قرارداد تولید 500 تن شیرخشک به ارزش سه میلیون دلار برای صادرات با شرکت های روسی منعقد شده است.
ربیعی گفت: در زمینه مخابرات نیز پیشتاز بودیم و تکنولوژی نسل سوم را رایتل آورد و سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شد. 
وی بیان کرد: از همه مهمتر به تعهد اخلاقی در حفظ حقوق بازنشستگان عمل کردیم و با برگزاری این نمایشگاه ارتباطات افقی صندوق ها افزایش می یابد. استراتژی ما مشارکت با بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی است که در پروژه های مختلف با آنها همکاری کنیم.

**پرداخت بدهی ها دربرنامه ششم 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در برنامه پنجساله ششم توسعه پیش بینی شده است بدهی ها پرداخت شود و مهمترین بدهی دولت به تامین اجتماعی است.
وی میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی در سال 1384 را 40 هزار میلیارد ریال( 4 هزار میلیارد تومان) اعلام کرد که در سال 1392 به 600 هزار میلیارد ریال(60 هزار میلیارد تومان) افزایش یافت. این میزان با نرخ سود سالیانه که محاسبه شده به ١٠٠ هزار میلیارد تومان رسیده است و برنامه ای تنظیم شده تا بتوانیم این بدهی ها را پرداخت کنیم و خوشبختانه در این دولت حل موضوعات صندوق ها در برنامه ها مدنظر قرار گرفته است . 

**تعداد مستمری بگیران 
ربیعی درباره تعداد مستمری بگیرها گفت: در سال 1384 حدود یک میلیون و 500 هزار نفر مستمری بگیر داشتیم و این تعداد در سال 1392 به سه میلیون نفر افزایش یافت.
وی تاکید کرد: راه حل نظام رفاهی کشور صندوق های تامین اجتماعی در همه ابعاد روستایی و کشوری است . اگر هر ایرانی صاحب دفترچه بیمه شود ایمنی را به منزل مردم برده ایم. نظام بیمه اجتماعی را دنبال خواهیم کرد تا افراد بتوانند به میزانی که می توانند در خرید بیمه مشارکت کنند. بار مالی خرید بیمه سالیانه 60 هزار میلیارد ریال( 6 هزار میلیارد تومان). در مجموع با نظام بیمه بیکاری، درمان و بازنشستگی را نیز تجربه خواهیم کرد.
ربیعی دیگر برنامه این وزارتخانه را مشارکت بازنشستگان در دارایی ها عنوان کرد و افزود: این کار با خرید سهام بیمه ملت شروع شده و بیش از ٢٠٠ هزار بازنشسته سهامدار آن شده اند. بنا داریم این کار را در قالب شرکت ها و در بانک دنبال کنیم تا مستمری بگیران بدون برداشت سهامدار شوند و این در جهت کمک به زندگی مستمری بگیران خواهد بود.
ربیعی درباره جلوگیری از ادامه فعالیت بازنشستگان نیز گفت: در اینجا سه بحث مطرح می شود ؛ بحث حداقل دریافتی مستمری بگیران، قوانینی که افراد را در سن جوانی بازنشسته می کند و بحث افرادی که برای پرداخت نکردن حق بیمه، بازنشستگان را استخدام می کنند. 
وی توضیح داد: کارفرمایان برای این که بیمه پرداخت نکنند از این افراد استفاده می کنند. از طرف دیگر حمایت از آحاد مردم را نباید از جیب صندوق ها پرداخت کنیم تا افراد در سن پایین بازنشسته شوند. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *