شناسه خبر: 10677 منتشر شده در مورخ: 1395/10/9 ساعت: 08:24 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 9 دی 1395

روزنامه پنجشنبه 9 دی 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 9 دی 1395

29 ربیع الاول 1438

29 دسامبر 2016

سال بیست و یکم شماره 5466

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

سالروز حماسه 9 دی، روز تجلی بصیرت گرامی باد

.........عناوین این شماره.......

صندوق حمایت از فرصتهای شغلی معلولان تأسیس میشود 2

چه کسی در ایران میتواند پناه بردن به قبر را تحمل کند 4

شرایط و ضوابط دریافت معافیت پزشکی 6

تولید عرق گلبرگ زعفران در تربت حیدریه

توسعه پرونده الکترونیک و تسهیل خدمات بهداشتی 9

پسران نابینا همچنان آواز میخوانند 11

ورودی و خروجیهای پرسپولیس در نیمفصل 14

قربانی جنایت قاتلش را معرفی کرد

چاردیواری 18

صئ.........ویژه

* صندوق حمایت از فرصتهای شغلی معلولان تأسیس میشود: قائم مقام توانمند سازی سازمان بهزیستی گفت: راه اندازی صندوق حمایت از فرصتهای شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی از سوی این سازمان در دست پیگیری است. قاسم عبد اللهزاده، تعهد اشتغال مددجویان بهزیستی در سال جاری را 50 هزار نفر اعلام و اضافه کرد: تا کنون زمینه اشتغال زایی برای 28 هزار مددجوی بهزیستی در کشور فراهم شده که از این تعداد 14 هزار و 500 تن را معلولان تشکیل میدهند. این مسئول سازمان بهزیستی کشور در ادامه از ثبت مؤسسه 12 بهمن به منظور کمک به عرضه محصولات تولید شده توسط جمعیت تحت پوشش این سازمان خبر داد و گفت: 40 درصد از عواید و درآمد مربوط به مؤسسه یاد شده به صندوق حمایت از فرصتهای شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی اختصاص مییابد.

* تعیین تکلیف لایحه حمایت از حقوق معلولان تا یک ماه دیگر: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه لایحه حمایت از حقوق معلولان هنوز در مرحله بررسی قرار دارد، گفت: ۱۰۰ ماده دیگر از این لایحه هنوز باقی مانده که بررسی نشده اند و تا نهایی شدن نتیجه، تقریباً به یک ماه زمان نیاز داریم. مسعود رضایی افزود: تا حدود دو هفته دیگر بحث پیرامون لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس ادامه دارد و از سوی دیگر، مخالفان و موافقان این لایحه هم باید صحبت کرده و دلایل خود را ارائه کنند. به هر حال تا زمانی که بحثها و پیشنهادهای کارشناسی در خصوص این لایحه ادامه داشته باشد، به تصویب قطعی نمیرسد. وی با بیان این که در روند بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان مشکل خاصی وجود ندارد، تصریح کرد: در خصوص بار مالی این لایحه، قرار است یک درصد از بودجه عمومی دولت به این لایه اختصاص پیدا کند و در صورتی که دولت، بار مالی پیشبینی شده را تأمین کند، معلولان نیز زندگی راحتتری خواهند داشت.

 

 

صئ.........سیاسی

* روحانی با اشاره به مسأله گور خوابها: چه کسی در ایران میتواند پناه بردن به قبر را تحمل کند؟ دکتر روحانی در واکنش به نامه اصغر فرهادی، کارگردان سینما گفت: من دیروز از یکی از هنرمندان نامه ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضیها از فقر کارتن خواب میشوند یا زیر پلها میخوابند، اما قبر خواب را کمتر شنیده بودیم. قبلاً زنده به گور میگفتند، اما الآن طرف برای اینکه سرما را تحمل کند، خودش را در گور میکند. این هنرمند در نامه نوشته بود وقتی این موضوع را دیدم، بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد. این مسأله برای دولت و مردم قابل تحمل نیست.

برای حل چنین موضوعاتی همه باید یکپارچه شویم و از مسائل جناحی و اختلافات دست برداریم و مشکلات اساسی کشور را مد نظر قرار دهیم.

* استیضاح وزیر کشور کلید خورد: یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از آماده شدن طرح استیضاح وزیر کشور با بیش از ۴۰ امضا خبر داد. جلیل رحیمی جهانآبادی اظهار کرد: طرح استیضاح آقای رحمانی فضلی که از سوی جمعی از نمایندگان خراسان رضوی و سایر نمایندگان پیگیری میشود، در خصوص مشکلات سهامداران پدیده شاندیز و برخی مشکلات که در تعامل استانداران و فرمانداران با قوه مقننه است و با بیش از ۴۰ امضا آماده تحویل به هیئت رئیسه مجلس است. وی حل مشکل سهامداران پدیده شاندیز را اصلیترین انگیزه برای طرح استیضاح وزیر کشور عنوان کرد.

* رویکرد نادرست ریاض، عامل تشدید بحران در یمن: امیر عبد الهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در دیدار با عضو شورای عالی انقلاب یمن، تداوم تجاوز نظامی سعودی به یمن و محاصره انسانی این کشور را محاصره غلط سعودی خواند و افزود: ریاض با اتخاذ رویکرد نادرست خود در یمن بحران این کشور را تشدید کرد.

 

 

 

صئ.........اجتماعی

* شرایط و ضوابط دریافت معافیت پزشکی: سازمان وظیفه عمومی طی اطلاعیه ای اعلام کرد: مشمولان متقاضی معافیت پزشکی برای کسب اطلاع بیشتر از آیین نامه معافیت پزشکی و قوانین و مقررات مربوط به آن میتوانند به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir مراجعه کنند. در این اطلاعیه آمده است: معافیت پزشکی چشم، نمره یک چشم ملاک محاسبه است. به مشمولان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و پایینتر که ضعف بینایی یک چشم آنان بیش از 6 دیوپتر باشد معافیت دائم پزشکی تعلق میگیرد، همچنین دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر با ضعف بینایی بیش از 8 دیوپتر نیز شامل معافیت دائم پزشکی میشوند.

* معتادان از سال 96 خانه به خانه شناسایی میشوند: رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: از سال آینده طرح پیشگیری خانه به خانه برای شناسایی معتادان اجرا میشود. وی با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از اعتیاد پنج هزار تیم اجتماع محور در قالب شبکه "اترک" در کشور فعالیت میکنند، گفت: در محله ها در تیمهای اجتماع محور آموزش و انگیزه ایجاد میشود که اجرای طرح توانمند سازی محله محور بر اساس همین رویکرد بوده است.

* ایجاد فروشگاههای زنجیره ای صنایع دستی: احمدیپور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه استفاده از جاذبه های فرهنگی و گردشگری استانها برای تولید ثروت ملی باید در دستور کار قرار گیرد، بر ایجاد فروشگاههای زنجیره ای صنایع دستی تأکید کرد.

* سهم 26 درصدی موتورسیکلتها در تصادفات: قاسمیان، رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور نیروی انتظامی از سهم 26 درصدی موتور سواران در تصادفات منجر به فوت خبر داد و گفت: بعد از عابران پیاده، موتورسیکلتها جزء آسیب پذیرترین تردد کنندگان در سطح شهر هستند.

صئ.........اقتصادی

* تولید عرق گلبرگ زعفران در تربت حیدریه: احمد احمدیان، رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه اعلام کرد: پژوهشگران این مؤسسه برای نخستین بار اقدام به استحصال و تولید عرق گلبرگ زعفران با روش تقطیر کردند. گلبرگ زعفران خواص دارویی و درمانی منحصر به فردی دارد، اما تا کنون به این خواص چندان توجه نشده و زعفران در ایران بیشتر به عنوان یک چاشنی غذا مصرف میشود. وی افزود: سالانه بیش از 300 تن کلاله خشک و 30 هزار تن گل تازه زعفران در ایران تولید میشود.

* روسیه به ایران ۹۰۰ اتوبوس فروخت: گروه خودروسازی «گاز» روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: یادداشت تفاهمی را با مقامات شهری ۴ شهر ایران برای فروش ۹۰۰ اتوبوس مدل لیاز به امضا رسانده است. وادیم سوروکین، رئیس گروه گاز روسیه هم گفت، ما علاقمندیم که خدمات توزیع و پس از فروشمان را برای همه محصولاتمان در کل سرزمین ایران ارائه دهیم.

 

صئ.........بهداشت و سلامت

* توسعه پرونده الکترونیک و تسهیل خدمات بهداشتی، درمانی: قائم  مقام وزیر بهداشت گفت: توسعه پرونده های الکترونیکی از اولویتهای وزارت بهداشت است و امیدواریم تا پایان کار این دولت شاهد افزایش حد اکثری آن باشیم. ایرج حریرچی افزود: توسعه پرونده سلامت الکترونیکی گام بزرگی در تسهیل روند خدمات رسانی در حوزه بهداشت و درمان است. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در راستای اجرای طرح تحول سلامت ۲۱ هزار تخت به بیمارستانهای جدید و ۱۰ هزار تخت دیگر هم به بیمارستانها اضافه شده و قرار است تا ۶ ماه آینده هشت هزار تخت دیگر نیز به این تعداد افزوده شود. وی افزود: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، مهمترین اولویت وزارت بهداشت کاهش هزینه های درمان و خدمت بی منت به مردم است و با اجرای آن گام بزرگی در کاهش هزینه های بهداشت و درمان و پرداختیهای مردم در این حوزه برداشته شده  که در سال ۹۴ شاهد کاهش ۴۰.۶ درصدی پرداختیهای مردم هستیم.

* افزایش سهم خدمات دولتی دندانپزشکی: مدیر کل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: در حدود ۳۰ سال گذشته در مراکز بهداشتی اتفاقی به لحاظ امکانات و تجهیزات نیفتاده بود، اما امروز توانستیم علاوه بر تجهیز مراکز، ۱۴۰۰ دندانپزشک را در کل کشور به کار بگیریم. حمید صمدزاده افزود: در کمتر از دو سال ۲ هزار و ۴۰۰ مرکز بهداشتی درمانی یا خدمات جامع سلامت در سراسر کشور از لحاظ فضا و تجهیزات بازسازی شده است.

* وجود ویروس در دلسترهای انار و انگور شایعه است: به گفته دبیر کل کانون صنایع غذایی، شایعه وجود نوعی ویروس در دلسترها با طعم انار و انگور که موجب اثر گذاری بر بینایی افراد شود، صحت ندارد. کاوه زرگران گفت: چنین اخباری که به صورت مشابه در مورد برخی دیگر از محصولات غذایی نیز منتشر شده بود تنها در راستای صدمه زدن به صنعت غذایی در کشور است. 

صئ......از شش نقطه جهان

* پسران نابینا همچنان آواز میخوانند: بیش از هشت دهه از اولین باری که «جیمی کارتر» کوچولو –البته نه آن که روزی رئیس جمهور آمریکا بوده- از خواب بیدار شده و سبدی را پر از میوه و شیرینی، به همراه یک اسباببازی تازه در تخت خوابش پیدا کرده و به او گفته اند که «بابا نوئل» آن را به مناسبت کریسمس در تخت خوابت گذاشته، میگذرد. جیمی با لذت این خاطرات را مزمزه میکند، اما در عین حال، تأکید میکند که کریسمس، افزون بر این خاطرات، معنای بزرگتری هم برایش دارد و آن هم، روز متولد شدن کسی است که آمد تا دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند و انسانها را به صلح و آشتی و دوستی فرا بخواند. این پیرمرد هشتاد و چند ساله جواندل درباره احساسش به کریسمس میگوید: «من بی هیچ تردیدی کریسمس را دوست دارم، اما آنچه بیش از حال و هوای این رویداد برایم جذابیت دارد، فلسفه فکری پشت آن است.» البته کریسمس از جنبه دیگری هم برای کارتر جذاب است و آن این است که او تقریباً در بیشتر کریسمسهای عمرش، برای مردم آواز خوانده است. پیرمردی که حالا چیزی نمانده تا پا در نود سالگی بگذارد، بنیانگذار گروه موسیقی بسیار شناخته شده «blind boys of Alabama» است. گروهی که در طول هشت دهه فعالیتش توانسته شش بار جایزه «Grammy» را به دست آورد و چهار بار هم موفق به دریافت جایزه موسیقی «Dove» شود. کارتر توانسته به همراه گروهش، در حضور شخصیتهای شناخته شده ای آواز بخواند. از «مارتین لوترکینگ» بگیر تا بیل کلینتن، جرج بوش و باراک اوباما. نام آنها حتی در سبک موسیقی «گاسپل»، به تالار مشاهیر این سبک هم راه یافته است. کارتر اولین بار گروه را در ۱۹۳۹ راه انداخته است. همه اعضای اولیه این گروه را نابینایانی تشکیل میدادند که در مؤسسه ای ویژه نابینایان رنگینپوست در آلاباما زندگی میکردند. از مؤسسان اولیه، فونتِین که مریض است و اسکات، فیلدز، توماس و ترِیلر هم درگذشته اند. کارتر درباره هنرشان در اجرای موسیقی میگوید: «من در خانواده ای پرجمعیت به دنیا آمدم. در مدرسه هم معلم موسیقی داشتم، اما تو گویی من و سایر اعضای گروه، از اول زاده شده بودیم که بخوانیم. موسیقی، چیزی نیست که ما آن را جایی یاد گرفته باشیم. این هنر در رگ ما جاری است.» اولین اجراهای «پسران نابینای آلاباما» به زمان دانشآموزیشان بر میگردد. زمانی که هر یکشنبه، پشت دیوارهای بلند مدرسه، برای سربازان پادگانی در همان نزدیکی آواز میخواندند. اما دیری نگذشت که آنها در شهر محل زندگیشان شهرتی به هم زدند و اجراهای یکشنبه هایشان به جای مدرسه، در کلیساهای شهر یا مراکز دیگر انجام میشد. نُه سالی طول کشید تا بالاخره موفق شدند اولین آهنگشان را روانه بازار موسیقی کنند. آهنگی با نام «ما همه مادرها را میبینیم، الا مادر خودمان». موسیقیدانان شناخته شده ای تا به حال با این گروه همخوانی کرده اند. این گروه، به تازگی برای هشتمین بار نامزد grammy شده است.

 

صئ.......ورزشی

* ورودی و خروجیهای پرسپولیس در نیمفصل: پرسپولیس در حالی که چند بازیکن خود را به دلایل مختلف در نیمفصل مسابقات لیگ برتر از دست خواهد داد، با تصمیم برانکو لیست بازیکنان مد نظر خود را به طاهری داده تا وی برای جذب آنها اقدام کند. امید عالیشاه و احمد نوراللهی، به دلیل خدمت سربازی باید راهی تیمی نظامی شوند و آرامطبع نیز خواهان دریافت رضایتنامه برای ترک این تیم شده است. شهاب زاهدی و محمد رحمتی نیز به دنبال انتقال قرضی به ماشین سازی هستند و ساسان انصاری و آنتونی گولچ نیز این تیم را در ابتدای فصل ترک کرده اند. اما در لیست خرید قرمزها برای نیمفصل، نام 4 بازیکن از سپیدرود رشت، سپاهان اصفهان، نفت تهران و تراکتور سازی به چشم میخورد. سروش رفیعی، در سرلیست سرمربی کروات پرسپولیس قرار دارد و دستور جذب این بازیکن که اکنون با پایان خدمت سربازیش در تراکتور سازی، بازیکن آزاد محسوب میشود، اعلام شده است. رفیعی گفته در صورتی که پیشنهاد خارجی نداشته باشد، مذاکرات جدی خود را با پرسپولیس انجام خواهد داد. شایان مصلح، مدافع چپ 23 ساله سپیدرود رشت نیز مورد توجه پرسپولیس قرار گرفته است. حال باید دید مسئولان پرسپولیس میتوانند رضایتنامه این بازیکن را از همتای صدرنشین خود در لیگ دسته اول دریافت کنند یا خیر. شجاع خلیلزاده که در این سالها همواره مورد توجه پرسپولیس بوده، بار دیگر به پیراهن سرخ این تیم نزدیک شده است. از طرفی دیگر، گفته میشود سپاهان و عبد ا... ویسی، خواهان جذب محمد طیبی هستند تا جدایی این مدافع شمالی و پیوستنش به سرخپوشان محتملتر شود. برانکو بعد از تصمیم خود مبنی بر جذب رادوشوویچ و کیفیت فنی مناسبی که این دروازه بان ارائه کرده است، در نظر دارد دومین خارجی تیمش را نیز از کشور خود جذب کند. او برای دفاع میانی، ایگور پراهی از نفت تهران را به باشگاه معرفی کرده که باید دید دایی اجازه جدایی وی را میدهد یا نه.

صئ.........حوادث

* قربانی جنایت قاتلش را معرفی کرد: پسر جوانی که ثانیه های آخر زندگی اش را سپری میکرد، در بستر مرگ قاتلش را معرفی کرد و بعد هم جان باخت. شامگاه 30 شهریور امسال، جوان 19 ساله در مقابل خانه شان در شهرستان ایرانشهر هدف گلوله قرار گرفت. این در حالی بود که ضارب ناشناس پس از شلیک، پا به فرار گذاشت و پسر 19 ساله در حالی که بشدت دچار خونریزی بود، به کمک ساکنان محلی با یک خودرو عبوری به بیمارستان منتقل شد. همزمان کارآگاهان نیز برای تحقیق از وی، راهی بیمارستان شدند و با کمک جوان مجروح توانستند ضارب را که جوانی 22 ساله بود، شناسایی کنند، اما پسر 19 ساله پس از معرفی ضارب و با وجود تلاش پزشکان، جان باخت. پس از مرگ او، مأموران شناسایی قاتل را در دستور کار قرار دادند و دریافتند وی پس از این جنایت، به یکی از روستاهای شهرستان ایرانشهر فرار کرده است. بدین ترتیب با بررسیهای تخصصی پلیسی، سر انجام این پسر 22 ساله روز دوشنبه 6 دی ماه در مخفیگاهش دستگیر و روانه زندان شد. متهم پس از دستگیری به قتل دوستش با شلیک یک قبضه اسلحه کمری اعتراف کرد و انگیزه این جنایت را مشاجره لفظی دانست.

* عروس، با تبر مادرشوهر به کما رفت: روز سه شنبه زنی میانسال به پاسگاه انتظامی بخش شیبکوه مراجعه و از مجروحیت شدید عروسش از ناحیه سر در غیاب وی خبر داد. با حضور افسران مجرب دایره جرایم جنایی پلیس آگاهی، محل حادثه بررسی شد و از این محل، یک قبضه تبر تازه شسته شده و پیراهن خونی در وسایل شخصی زن میانسال کشف شد. این اقلام کشف شده و تحقیقات محلی، ظن مأموران به ارتکاب جرم توسط مادر شوهر را بیشتر کرد و وی را جهت ادامه تحقیقات به پلیس آگاهی شهرستان مربوطه انتقال دادند. متهم در تحقیقات تکمیلی که منجر به تناقض گوییهای وی شد، به مجروح کردن عروسش با استفاده از تبر حین مشاجره لفظی اقرار کرد. زن جوان به علت شدت جراحت در ناحیه سر در کما به سر میبرد.

 

صئ.........چاردیواری

* با عرض سلام. پیشاپیش فرا رسیدن سال جدید میلادی را به کلیه مسیحیان عزیز تبریک میگویم و امیدوارم سال جدید میلادی برای همه مردم دنیا، به ویژه مناطق آشوبزده اطراف کشور خودمان سال آرامش، صلح، بازگشت به میهن و پایان خشونت و تهدید برای غیر نظامیان باشد. از قرار یادداشت سخن هفته این هفته با واکنشهای گسترده و متفاوتی رو برو شده است. لذا به طور خلاصه به این موارد میپردازم. خانم طباطبایی علت خودداری برخی از نابینایان را از ذکر نام خود کوچک بودن جامعه نابینایان ذکر کرده و افزودند که متأسفانه برخی افراد بی جنبه هستند و در برابر نظر مشخصی از بویژه یک خانم نابینا واکنشی نادرست نشان میدهند یا در مورد او به ذکر شایعات و حرفهای بی اساس میپردازند. البته مشابه استدلال ایشان را خانمهای دیگر نام محفوظی نیز بیان کرده اند. آقای کریم عباسی داشتن یا نداشتن هویت فردی را بی ارتباط با ذکر یا عدم معرفی فرد دانسته و این امر را کاملاً انتخابی شخصی دانسته اند. خانم دیگری محتوای سخن هفته را توهین نسبت به خود تلقی کردند و معتقدند ما حق نداریم نابینایان را روانشناسی کنیم. آقای احمد عطاری نیز با ذکر اینکه جامعه نابینایان جامعه کوچکی است، نتیجه ای متفاوت گرفته اند و آن این است که در جامعه ای که اکثریت یکدیگر را میشناسند دلیلی برای مخفی کردن هویت خود وجود ندارد. در این خصوص ذکر نکاتی ضروری است: معرفی یا عدم معرفی یک فرد البته که تصمیمی شخصی است. اما بیان این امر که این تصمیم شخصی است ذهن ما را در خصوص چرایی رواج این پدیده در میان نابینایان یا گروهی از آنها روشن نمیکند. در زندگی اجتماعی اصل پایه ای مهارتی وجود دارد و آن، مهارت ابراز وجود و اظهار نظر است. این یک مهارت الزامی ارتباط اجتماعی است و ربطی به نابینایی یا بینا بودن فرد ندارد. پس اصل ابراز وجود فرد، اعتماد به نفس او در ابراز عقیده و داشتن آن اراده و خودباوری برای اظهار نظر است. البته این امر استثنائاتی دارد. اما مشکل نابینایان مورد بحث ما این استثنائات نیست. مثلاً قابل پذیرش است که در فضای محدود جامعه نابینایان خانمی نخواهد که دیگران بدانند او متارکه کرده است یا فلان مشکل را دارد. این امر کاملاً قابل درک و پذیرش است. اما متأسفانه بسیاری از دوستان حتی در مواردی که حساسیتهایی برای آن متصور نیست و بر اساس نهادینه کردن عادت مخفی کردن خود از نظر دیگران به این امر میپردازند. به هر حال لطفاً دوستان بخش دوم یادداشت را روز شنبه بخوانند؛ شاید روشنگر باشد، هرچند در این خصوص میزگرد تخصصی خواهیم داشت تا ابعاد مختلف آن باز شود. البته اگر برخی از دوستان معترض و صاحبنظر برای آنکه نامشان محفوظ بماند از حضور در این گفتگو خودداری نکنند. خانم مریم کبولی از اصفهان و آقای مهدی نوروز زاده از مشهد، خانم فرحناز ملکآبادی از همین دیار و آقای بدرپور از بندر عباس از ستونهای چوب الف و صدای خاطره ها تشکر کرده اند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *