شناسه خبر: 10638 منتشر شده در مورخ: 1395/10/1 ساعت: 12:18 گروه: سیاسی  
روحانی: روابط نزدیک با همسایگان جزو سیاست های ایران است

روحانی: روابط نزدیک با همسایگان جزو سیاست های ایران است

رییس جمهوری گفت: روابط نزدیک با همسایگانی که از لحاظ اقتصادی و امنیت ملی اهمیت فوق العاده ای دارند جزو سیاست های ایران است.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی  پیش از عزیمت به ارمنستان در جمع خبرنگاران افزود: این سه کشور که در این سفر، بازدید می کنیم ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان که در منطقه شمال ایران و آسیای میانه و قفقاز و در واقع همسایه شمالی هستند و به یک معنا در پاسخ به سفر روسای این سه کشور در سالهای گذشته و دعوت رسمی آنها برای سفر به این کشورها است.

وی ادامه داد: روابط اقتصادی خوبی با این کشورها داریم که قابل توسعه است. در زمینه خدمات فنی - مهندسی جمهوری اسلامی ایران آمادگی بسیار خوبی برای فعال شدن در این کشورها دارد. 
رییس جمهوری گفت: ده ها شرکت در این کشورها فعال هستند و این استعداد وجود دارد که تعداد این شرکت ها افزایش پیدا کنند؛ علاوه بر این که این سه کشورعضومجمع اقتصادی اوراسیا هستند و ما در سالهای اخیر روابط نزدیک تری را با این مجموعه برقرار کرده ایم. 
روحانی افزود: در پی روابط اقتصادی با تعرفه های ترجیحی با این کشورها و در نهایت تجارت آزاد با آنها هستیم بنابراین از نظرمسایل منطقه ای برای ما اهمیت دارد.
وی با بیان این که هر سه کشور جزو کریدور ایران به غرب یا به شرق و شمال هستند گفت: ما از طریق ارمنستان می توانیم به دریای سیاه متصل شویم و به کشورهای غربی و اروپایی اتصال پیدا کنیم. 
رییس جمهوری افزود: از طریق ریل با قزاقستان ارتباط داریم و از آن طریق به برخی کشورهای شمالی و غربی می توانیم رفتار و آمد داشته باشیم.
وی ادامه داد: از طریق قرقیزستان هم چینی ها دنبال یک خط آهن هستند که از تاجیکستان و منطقه ای از افغانستان وارد ایران می شود بنابراین هر سه کشور در مسیر کریدوری ایران به شمال یا غرب یا شرق به سمت چین هستند و از این نظر برای ما اهمیت دارد.
روحانی خاطرنشان کرد: البته مسایل منطقه ای مانند موضوع تروریسم و ناامنی ها و همچنین وحدت و اتحاد در مسایل منطقه ای مورد بحث ما قرار خواهد گرفت. 
وی گفت: هر سه کشور در سطح روابط بین المللی دارای روابط بسیار خوبی هستند که این روابط خوب به نفع کشور ما خواهد بود. 
رییس جمهوری افزود: امیدواریم در این سفر شاهد روابط بهتر اقتصادی و سیاسی و فرهنگی باشیم. ایران و این کشورها مربوط به یک فرهنگ و تمدن هستند و روابط فرهنگی ما با این کشورها بسیار مهم است. 
روحانی ادامه داد: در این سفر عده ای از بازرگانان ، کارآفرینان و تجار حضور دارند. در این کشورها تجار ما با تجار این کشورها همایش هایی خواهند داشت که برای ما بسیار اهمیت دارد چراکه اقتصاد ما به سمت سیاست های کلی اصل 44 و به سمت خصوصی سازی است. بخش خصوصی است که باید برای رونق اقتصادی کشور بیش از گذشته فعال شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *