شناسه خبر: 10600 منتشر شده در مورخ: 1395/9/28 ساعت: 08:58 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 28 آذر 1395

روزنامه یکشنبه 28 آذر 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 28 آذر 1395

18 ربیع الاول 1438

18 دسامبر 2016

سال بیست و یکم شماره 5456

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

برگزاری نمایشگاه تجهیزات توانبخشی 2

تأثیر مصرف حبوبات بر کاهش وزن 11

پیش تولید «پایتخت ۵» آغاز شد 13

دستگاه کاهش درد مجوز اتحادیه اروپا را گرفت 14

باید از کلیشه ها عبور کرد 15

انتقامگیری عجیب یک مرد از همسر دوستش 19

صئ.........گزارش ویژه

* برگزاری نمایشگاه تجهیزات توانبخشی.  وقتی تولید کننده و وارد کننده مچ می اندازند: هفته گذشته، دومین دوره نمایشگاه کمفروغ تجهیزات توانبخشی از شانزده تا نوزده آذر برگزار شد. فارغ از حواشی نحوه برگزاری، در این یادداشت نگاهی خواهیم داشت به غرفه هایی که اختصاصاً تجهیزات ویژه نابینایان را عرضه میکردند. در دومین دوره نمایشگاه تجهیزات توانبخشی، برخلاف سال پیش که استقبالی از سوی عرضه کنندگان محصولات ویژه نابینایان صورت نگرفته بود، شش غرفه به عرضه این محصولات میپرداختند. از میان این غرفه ها، یک غرفه به طور خاص به عرضه درشتنماهای ویژه کمبینایان میپرداخت. پایوران، نام شرکتی بود که دستگاههای «بهدید» را در اشکال مختلف و با قابلیتهای متفاوت به معرض تماشا و آزمایش دیگران قرار داده بود. یکی از شرکتهای عرضه کننده خطوط برجسته مسیر ویژه نابینایان هم غرفه ای را در اختیار داشت که اقسام مختلف این خطوط را در معرض دید عموم قرار میداد.

خانه نور ایرانیان بصیر، یکی دیگر از شرکت کنندگان این نمایشگاه بود که علاوه بر نسخه سوم متنخوان پارسآوا، دستگاه مایعسنج و عصای سفید هم عرضه میکرد. البته پولشناس و مکانیاب هم از جمله ایده های فراموش شده خانه نوریها، در این غرفه دیده میشدند. همچنین قلم قرآنی، دیگر محصولی بود که در غرفه خانه نور قابل ابتیاع بود.

از سوی دیگر، تبریزیها این بار با نام تجهیزات توانبخشی آذر رها به نمایشگاه آمده بودند و محصولات جالب توجهی را هم عرضه میکردند. خلیلآبادگان، از عرضه کنندگان با سابقه محصولات ویژه نابینایان، این بار افزون بر عصا و اسپیکرِ همراه، رو به عرضه بازیهای ویژه آورده بود که بخشی از آن را خود تولید کرده و بخش دیگری را هم وارد کرده بود. بازیهایی نظیر منچ، مار و پله، شطرنج و دومینو، از جمله بازیهایی بودند که او با خودش به تهران آورده بود. بازیهایی که بیشترشان از جنس چوب ساخته شده بودند قیمتشان بسته به نوع بازی از چند ده هزار تا چند صد هزار تومان در نوسان بود.

رقابت اصلی را در این نمایشگاه البته شرکت نماد فناوری امروز به عنوان وارد کننده و پکتوس در جایگاه تولید کننده با هم داشتند. بد نیست نگاهی بیاندازیم به محصولاتی که هر کدام از آنها در این نمایشگاه ارائه کرده بودند: حتماً بسیاری از خواننده های ایران سپید هم با نگارنده توافق نظر دارند که تعدادی از محصولاتی که نماد وارد کننده شان است، در دسته تجهیزات لوکس ویژه نابینایان طبقه بندی میشود و جزو نیازهایی به حساب نمیآیند که بتوان نمره بالایی را در اولیتهای نیازمندیهای نابینایان به آنها داد. صحبت از تجهیزاتی نظیر پارچ گویا و گامشمار و پولشناس است که بیشتر نابینایانی که به طبقات پایین و متوسط از نظر اقتصادی تعلق دارند ترجیح میدهند در تأمین نیازهایشان، اولویت را به تجهیزات ضروریتر بدهند تا چنین تجهیزاتی. اما بدون شک تمرکز تبلیغاتی نماد بر روی دو محصول تازه ای است که اخیراً صحبتش زیاد در محافل نابینایی شنیده میشود. «Daisy player» و «note taker» نام دو محصولی است که این روزها صحبتش را از طرف نمادیها زیاد میشنویم. اما هر کدام از اینها به چه کار میآید؟ «Daisy»، نام یک فرمت استاندارد برای کتب ویژه نابینایان است. در این فرمت، کاربر نابینا کتاب را به صورت صوتی در اختیار دارد که البته این فایل صوتی میتواند صدای ضبط شده یک گوینده باشد یا آنکه به وسیله یک موتور صوتی تولید شده باشد. همزمان با فایل صوتی، متنِ کتاب هم در اختیار کاربر قرار میگیرد. این به آن معنا است که کاربر به طور همزمان هم به متن و هم به صوتِ کتاب دسترسی دارد و در مواقع لزوم، از هر یک از این دو، یا هر دو آنها به شکل همزمان، استفاده میکند. پخش کننده های استاندارد فایلهای Daisy افزون بر این، امکان جست و جو در متنِ کتابها را هم فراهم میکنند. به طور مثال، وقتی بخواهید کلمه ای را در کتابی پیدا کنید، میتوانید به کمک صفحه کلیدی که بر روی دستگاه استاندارد تعبیه شده، آنرا بنویسید تا دستگاه در کتاب بگردد و درست در همان جایی قرار گیرد که آن کلمه به کار رفته است. به همه اینها میتوانید امکاناتی نظیر نشانه گذاری کتابها و حاشیه نویسی آنها را هم بیافزایید. به شرط آن که دستگاهی که از آن استفاده میکنید، صفحه کلید داشته باشد. دستگاهی که نمادیها عرضه میکنند اما فاقد صفحه کلید است و نشانه گذاریها فقط به گونه ای خواهد بود که امکان درج نام برای نشانکها وجود نخواهد داشت. امکان جست و جو هم از جمله امکانات کلیدی است که در این daisy player لحاظ نشده است.

شاید مهمترین برتری این دستگاه به مشابههای غیر ایرانیش، پشتیبانی از زبان فارسی، آن هم به مدد E-speak باشد. شاید بشود این دستگاه را به عنوان یک پخش کننده سبک، گویا و پر امکانات قبول کرد. البته این نکته هم باید در نظر گرفته شود که در جایی که ما در ایران از دسترسی به کتابهای فارسی با فرمت Daisy محروم مانده ایم، چنین دستگاهی فقط میتواند حکم یک پخش کننده گویا را برای ما ایفا کند. این دستگاه برای کاربران عادی با قیمت ۹۵۰ هزار تومان در عرضه میشود. «miniseika Braille display»، نام محصول دیگری است که نمادیها آن را با نام «Note taker» یا یادداشتبردار، روانه بازار کرده اند. این دستگاه که یک نمایشگر بریل ۱۶ یا ۲۴ سلولی است در ابعادی کوچک و ظریف و جذاب، امکان خواندن و نوشتن به بریل را برای کاربران فراهم میکند. این نمایشگر بریل، در هنگام اتصال به رایانه یا تلفن همراه، قادر است نوشته های موجود را به شکل بریل نمایش دهد. همچنین کاربران قادر خواهند بود به کمک کلیدهایی که به شکل کلیدهای ماشین تایپ پرکینز روی دستگاه تعبیه شده، در محیطهای مختلف بنویسند. این دستگاه همچنین به باتری هم مجهز شده و کاربران میتوانند بدون اتصال آن به رایانه، به کمک ویرایشگری که در دستگاه طراحی شده، بخوانند و بنویسند. البته امکان نوشتن به فارسی هنوز در دستگاه به وجود نیامده و کاربران نمیتوانند متنهای فارسی را در حالتی که دستگاه به رایانه متصل نیست، به گونه ای بنویسند که برای مخاطبان بینا هم قابل خواندن باشد. به گفته مدیران نماد، مدل ۱۵ سلولی این دستگاه به قیمت ۷ میلیون و ۲۴ سلولیش ۸.۵ میلیون تومان به فروش میرسد.

پکتوس هم چند وقتی است که در محافل مختلف حرف از طراحی دستگاه «Note taker» میزند. حتماً به خاطر دارید که طراحی اولیه این دستگاه، چند ماه پیش در جلسه ای به میزبانی ایران سپید، برای کارشناسان نابینای رایانه، به نمایش در آمد. همانطور که در گزارش آن جلسه هم نوشتیم، این دستگاه در حقیقت یک «PDA» یا «دستیار دیجیتالی قابل حمل» است که سیستم عامل دارد و میشود آن را برای نیازهای خاص مناسبسازی کرد. این دستگاه هم درست مثل «miniseka»، در اتصال به رایانه، نقش یک نمایشگر بریل را ایفا میکند. وقتی قرار باشد از قابلیتهای دستگاه به طور مستقل صحبت کنیم، باید اشاره کنیم به مواردی که تا به حال در دستگااه تعبیه شده و ما در مراجعه ای که به غرفه پکتوس در نمایشگاه داشتیم، آن را مورد بررسی قرار دادیم. دیکشنری، قرآن و ماشین حساب، برنامه هایی است که به عنوان تست در این دستگاه تعبیه شده است. همچنین پکتوسیها یک ویرایشگر هم نوشته اند که میتوان متون فارسی و انگلیسی را با صفحه کلیدی که شبیه به پرکینز است، نوشت و با فرمت DOCX ذخیره کرد. این دستگاه به علاوه، از طریق بلوتوث به اندروید هم متصل میشود و کاربر به راحتی میتواند گوشی یا تبلتش را به کمک دستگاه کنترل کند، متون را بخواند و در جایی که لازم است، بنویسد. خروجی صوتی هم از جمله امکاناتی است که در این دستگاه در نظر گرفته شده و کاربران در زمان استفاده مستقل از دستگاه، میتوانند علاوه بر خروجی بریل، از امکان خوانده شدنِ متون توسط صفحه خوان هم استفاده کنند. خروجی صوتی همچنین این امکان را به کاربران میدهد که از فایلهای صوتی نظیر کتاب و موسیقی هم در هنگام کار با دستگاه استفاده کنند. شاید این انتقاد به عوامل پکتوس وارد باشد که در نمایشگاه به جای آنکه قالب نهایی را به مراجعان نشان بدهند تا بازدید کنندگان بتوانند به دید جامعی نسبت به شکلی که دستگاه در هنگام عرضه خواهد داشت دست یابند، دستگاه را در قاب برجسته نگار سه که برای یک دستگاه قابل حمل قدری بزرگ به نظر میرسد، به نمایش گذاشته بودند. البته مدیران شرکت اظهار میکنند که در طراحی قالب نهایی، زیبایی، سبکی و کوچکی، به شکل مؤکد لحاظ خواهد شد. عوامل پکتوس امیدوارند تا پایان ۹۵ یا سه ماهه اول ۹۶، طراحی دستگاه به پایان برسد و این محصول با رقمی بین هشت تا نُه میلیون تومان در دسترس کاربران قرار گیرد.

* گلواژه: مردمان روی زمین استوار، بیشتر از بندبازان روی ریسمان نا استوار سقوط میکنند. چارلی چاپلین

* گلواژه: خوشبختی و موفقیت، اموری درونی هستند که ما آنها را به قلمروی تعهدات زندگی آورده ایم، نه چیزی که از بیرون آورده باشیم. وین دایر

صئ.........بهداشت و سلامت

* تأثیر مصرف حبوبات بر کاهش وزن: مصرف حبوبات مثل نخود و لوبیا با ایجاد احساس سیری در فرد به کاهش وزن کمک میکند. وعده‌های غذایی مملو از پروتئین که بر محوریت حبوباتی همچون نخودفرنگی و لوبیا هستند نسبت به وعده‌های غذایی سرشار از پروتئینهای حیوانی، خاصیت سیرکنندگی بیشتری دارند. بعلاوه بعد از رژیم غذایی پر حبوبات، نیاز بدن به کالری کاهش قابل توجهی پیدا میکند.

* درمان نابینایی بر اثر دیابت دشوار است: یک چشمپزشک گفت: یکی از بیماریهای نو پدید که امروزه موجب نگرانی جامعه پزشکی است، دیابت است که در صورت کنترل نشدن میتواند موجب نابینایی شود. بسیاری از بیماریها مثل گلوکوم و آب سیاه قابل پیشگیری و کنترل است اما دیابت موجب بیماریهایی میشود که کنترل و مراقبت از آن بسیار سخت است، بروز نابینایی بر اثر دیابت نیز عارضه ای است که در صورت رخ دادن قابل پیشگیری نیست. دکتر حمید رضا جهادی ادامه داد: توجه به این بیماری در عرصه چشم پزشکی بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم با اطلاعرسانی و بالا بردن سطح دانش جامعه بتوانیم شدت عوارض این بیماری را در کشور کاهش دهیم. وی افزود: بیماری قرنیه نیز از جمله بیماریهایی است که جنبه ژنتیک در آن بسیار موثر است و نمیتوان چندان پیشگیری کرد. جهادی با بیان اینکه بسیاری از اعمال جراحی پیوند قرنیه در کشور انجام میشود، گفت: تمام تلاش متخصصان این است که بیمار دچار مشکلات قرنیه به مرحله پیوند نرسد، اما در صورت نیاز به پیوند تجهیزات و علم کافی در کشور وجود دارد. دبیر علمی بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران ادامه داد: همچنین خارش چشم توسط بیمار موجب تشدید ناراحتیهای چشمی و آلرژی چشمی میشود و حتی ممکن است موجب قوز قرنیه شود، اما با استفاده از داروهای مهار کننده خارش چشمی میتوان این عارضه را در دراز مدت رفع کرد.

صئ.........جعبه جادو

* پیش تولید «پایتخت ۵» آغاز شد: حبیب ا... والینژاد مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج گفت: طی مذاکرات به عمل آمده سری پنجم سریال «پایتخت» با سرمایه گذاری سازمان اوج و با حضور گروه سازنده این سریال قطعی و پیش تولید کار نیز بلافاصله آغاز شده است. در حال حاضر فیلمنامه «پایتخت ۵» در حال نگارش است و به نظر میرسد تصویر برداری این سریال حدود ۴ ماه به طول بیانجامد. ضمن آن که در تلاش هستیم که تصویربرداری را از بهمن ماه آغاز کنیم.

* تصویربرداری «شهرزاد» ادامه دارد: تصویربرداری سریال «شهرزاد۲» این روزها همچنان ادامه دارد و همه بازیگران مشغول کار هستند. ضبط و تولید این سریال به صورت روزکار است و کار تصویربرداری از صبح تا عصر ادامه دارد. تصویربرداری در منزل بزرگآقا انجام میشود و گروه سازنده «شهرزاد» تا حدود ۱۰ روز دیگر لوکیشن خود را تغییر میدهند.

صئ.........دانش و فناوری

* دستگاه کاهش درد مجوز اتحادیه اروپا را گرفت: دستگاهی که به کاهش درد بیماران در شبها کمک میکند، موفق به دریافت مجوز فروش در اتحادیه اروپا شد. دستگاه کوئل که تنها نمونه دارای گواهینامه سازمان غذا و داروی آمریکاست به بیماران کمک میکند هنگام خواب درد کمتری داشته باشند. کوئل شامل یک شتابسنج است که هنگامی که بیمار در تختخواب است، دستگاه را طوری تنظیم میکند که بیمار بتواند بخوابد و همزمان سیگنالهای درد را مختل میکند. همچنین این دستگاه به وسیله بلوتوث به تلفن هوشمند یا تبلت متصل میشود. به این ترتیب میتوان آن را به شکل بیسیم کنترل کرد. میتوان این دستگاه را پشت کمر، دور بازو یا هر قسمت دیگری از بدن بست که درد در آن نقطه وجود دارد. البته قبل از استفاده از این دستگاه باید حتماً با پزشک مشورت کرد.

صئ.........فرهنگ و هنر

* باید از کلیشه ها عبور کرد: چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان که به همت سازمان بهزیستی کل کشور در اصفهان و با همکاری بهزیستی استان اصفهان و شهرداری شهرستان اصفهان برگزار شد، کار خود را بعد از 5 روز اجرا، با اعلام اسامی برگزیدگان به پایان رساند. شاید ایام بعد از جشنواره، بهترین موقع برای ارزیابی روند برگزاری فستیوال تئاتری کاربردی، در سطح بین الملل باشد. چه، مباحث احساسی در طول ایام جشنواره از بین رفته و با نگاهی منصفانه و در فضایی آرام، بهتر میتوان نقاط ضعف و قوت عملکرد برگزار کنندگان را بررسی کرد.

با نگاهی اجمالی، چهارمین جشنواره تئاتر معلولان را میتوان از دو منظر ارزیابی کرد؛ محتوای نمایشها و فعالیتهای ستاد جشنواره. نخست محتوای نمایشهای بخش رقابتی: اکثر نمایشهای راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره که از بین اجراهای جشنواره های تئاتر معلولان در سطح منطقه ای انتخاب شده بودند، جان مایه هایی –نه چندان قوی- در زمینه معلولیت داشتند. متأسفانه هنوز در بسیاری از این اجرا ها، شاهد کلیشه های موضوعی هستیم که –هر چند جاری و ساری- در جامعه از بعد نگاه سنتی نسبت به معلول و معلولیت، بدون در نظر گرفتن توانمندیهای این افراد است، اما سخن از هنر است و نمایش که باید از کلیشه های رایج –حتی الامکان- در خصوص نمایش نامه ها و –حتی- بازی عبور شود تا فاصله اش را با استانداردهای حرفه ای کم کند. گرچه به قول دکتر قطب الدین صادقی «جشنواره تئاتر معلولان کاربردیست»، اما قطعاً منظور این استاد بر جسته تئاتر و آشنا به فضای معلولان از تأکید بر «کاربردی» بودن جشنواره تئاتر، نادیده گرفتن موارد مربوط به استانداردهای تئاتر نیست. در بین نمایشهای راه یافته، نمونه هایی از برداشت آزاد یا اقتباس مستقیم از آثار مشهور معاصر هم دیده میشد، اما همان نمونه ها از نظر نوع انتخاب، تطابق موقعیت نمایش با مخاطبان و معضلات مربوط به آنها و همچنین، شکل برداشت از متن اصلی باید به طور مجزا بررسی شوند. دوم، عملکرد ستاد برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر معلولان: این نکته را نباید از نظر دور داشت که جشنواره تئاتر معلولان که چهارمین دوره بین المللی آن بعد از هشت سال برگزار شد، به عنوان یک فستیوال ثابت که از سوی سازمان بهزیستی برگزار میشود، حرکت مثبتیست، مع الاصف بعد از چند دوره برگزاری جشنواره، هنوز پاره ای نقطه ضعف دیده میشود که درخور تأمل است. به رغم هماهنگیهایی که از سوی بهزیستی استان اصفهان و شهرداری در اختصاص سالنهای نمایش و همچنین وسایل نقلیه جهت جا به جایی گروه های شرکت کننده از محل اسکان تا سالنهای اجرا صورت گرفته بود، شاهد برخی بی نظمیها در رسیدن سر وقت به اجراها بودیم. سالنهای نمایش به لحاظ موقعیت جغرافیایی نسبت به هتلهای محل اسکان، وضعیت پراکنده ای داشتند. بعضی سالنها به بعضی هتلها نزدیکتر بود و برعکس. همین موضوع باعث میشد که بعضی گروه ها با تأخیر به سالن نمایش برسند. این تأخیر باعث به هم ریختن تمرکز تماشاگراین که به موقع در سالن حاضر شده و از ابتدا نمایش را تعقیب میکردند، میشد. این نکته را هم نادیده نگذاریم که  برگزار کنندگان جشنواره از بین 13 سالن اجرا در شهر اصفهان، این سالنها را دارای استانداردهای لازم یافته بودند، جدا از این، همزمانی اجرای نمایشهای بخش رقابتی و کودک و نوجوان، اجازه نمیداد تا تمام اجراها از سوی شرکت کنندگان دیده شوند. اما مهمترین نقطه ضعف جشنواره امسال –که باید به تفصیل در مجال دیگر به آن پرداخت-، تبلیغات است. تبلیغات فستیوالی در سطح بین الملل نباید این گونه ضعیف و بی فروغ جلوه کند.

* گلواژه: تنها سخنگوی جهان طبیعت، آزمایش است، پس باید همیشه به تجربه پرداخت و هرکار را به هزار شکل آزمود. لئوناردو داوینچی

* گلواژه: سرشت آدمهای خوب، گرایش به دانستن است.  لئوناردو داوینچی

 

صئ.........حوادث

* انتقامگیری عجیب یک مرد از همسر دوستش، باعث دستگیری داماد در شب عروسی اش شد: هفته پیش زنی به پلیس فتای خراسان رضوی مراجعه کرد‌ و گفت که مرد‌ی ناشناس با تهد‌ید‌ انتشار تصاویر خصوصی او د‌ر فضای مجازی، مبلغی د‌رخواست کرد‌ه و برای د‌ریافت آن د‌ر یکی از خیابانهای مشهد‌ قرار ملاقات گذاشته است. با اطلاع پلیس از این موضوع، چند‌ مأمور به محل قرار اعزام شد‌ند‌ و آنجا را تحت مراقبت نامحسوس خود‌ قرار د‌اد‌ند‌. پس از چند‌ ساعت، مرد‌ی جوان د‌ر آنجا حاضر شد‌ که پلیس او را د‌ستگیر کرد‌. او اما خود‌ را بی‌گناه معرفی کرد‌ و گفت: «امشب عروسی من است و نمید‌انم چرا بازد‌اشت شد‌ه‌ام. من این زن را نمیشناسم. برای خرید‌ انگشتر از یکی از د‌وستانم پول خواستم که او هم گفت از مرد‌ی طلبکار است و خود‌ش نمیتواند‌ برای گرفتن پول سر قرار برود‌. به جایش من را فرستاد‌ و قرار شد‌ بخشی از پول را برد‌ارم و با آن انگشتر بخرم اما وقتی سر قرار رسید‌م، از سوی پلیس د‌ستگیر شد‌م.» با این حرف، د‌وست ٢٨ ساله تازه د‌اماد‌ که عامل اصلی تهد‌ید‌ها بود‌ د‌ستگیر شد‌. او به جرم خود‌ اعتراف کرد‌ و گفت: «زنی که تهد‌ید‌ش کرد‌ه‌ام، د‌وست همسرم بود‌ اما با د‌خالتهایش باعث طلاق ما شد‌. میخواستم از او انتقام بگیرم.»

* کلیه پدر، هدیه کریسمس پسر: یک پدر به مناسبت کریسمس، کلیه‌اش را به پسرش اهدا کرد. لو لاوسون 40 ساله صاحب پسری  17 ساله است که مشکل کلیوی داشت و چند مدت بود که از دردهای ناشی از آن رنج میبرد و زمانی که پدر او فهمید که خون او به پسرش میخورد، تصمیم گرفت بهترین هدیه را به او بدهد. مسئولان بیمارستان به لو گفته بودند که حدود 10سال طول میکشد تا نوبت به پسرش برسد.

* زنی که حلقه ازدواجش را گم کرده بود بیش از ۲۰۰ کیسه زباله‌ را زیر و رو کرد تا سرانجام حلقه مفقوده را یافت. این زن 34 ساله که برای پخت ‌و پز انگشترش را درآورده بود، در مجموع 30 تن زباله را گشت تا آن را دوباره پیدا کند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *