شناسه خبر: 10542 منتشر شده در مورخ: 1395/9/17 ساعت: 08:12 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 17 آذر 1395

روزنامه چهارشنبه 17 آذر 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 17 آذر 1395

7 ربیع الاول 1438

7 دسامبر 2016

سال بیست و یکم شماره 5448

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

بیش از ۴ هزار معلول پشت نوبت خدمات بهزیستی 2

یارانه هیچ نیازمندی قطع نمیشود 4

ایران هشتمین رتبه در مرگهای ناشی از حوادث 6

تسهیل خدمات بانکی، رؤیای دست یافتنی برای معلولان 8

باقری معتمد قصد تغییر تابعیت ندارد 13

عروس اسیدپاش

 

 

 

صئ.........ویژه

 * بیش از ۴ هزار معلول پشت نوبت خدمات بهزیستی: مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: بیش از ۱۴۸ هزار پرونده در رابطه با معلولان در این سازمان تشکیل شده که ۴ هزار و ۸۶۹ نفر پشت نوبت دریافت خدمات هستند. اصغر باقری در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی حمایت از معلولان گفت: 148 هزار و 263 پرونده در رابطه با معلولیت در بهزیستی استان تهران تشکیل شده که 12 هزار مورد آن در رابطه با نابینایی, حدود 54 هزار پرونده جسمی-حرکتی، حدود 38 هزار مربوط به معلولیت ذهنی، حدود 8 هزار مربوط به بیماران روانی، 21 هزار و 400 در رابطه با ناشنوایی و حدود 13 هزار پرونده در رابطه با گفتار است. وی تصریح کرد: در رابطه با مراکز توانبخشی جسمی-حرکتی به 25 مرکز نیاز داریم که در رابطه با ضایعه نخاعی 5 مرکز و به طور کلی به 52 مرکز نیاز داریم. باقری افزود: 4 هزار و 869 معلول پشت نوبت دریافت خدمات هستند و 44 هزار و 264 معلول مستمری‌ بگیرند که رقم مستمری از 53 تا 100 هزار تومان است. مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: اعتبارات در حوزه توانبخشی 108 میلیارد تومان است که در حوزه تجهیزات و لوازم توانبخشی به سمت صفر کردن پیش میرویم. وی ادامه داد: طرح جدیدی را با موضوع توانبخشی مبتنی بر جامعه اجرا میکنیم که در راستای مسئولیت پذیری بوده و معلولان در سطح محلات آموزشها و مهارتهای لازم را کسب میکنند که در حال حاضر 6 هزار و 713 معلول شناسایی شده است. وی بر اجرای عوامل مؤثر در پیشگیری بر معلولیتها تأکید کرد و گفت: اجباری شدن مشاوره ژنتیک بسیار اهمیت دارد، در 6 ماهه امسال 50 هزار و 773 نفر خدمات ژنتیک دریافت کردند که در سال گذشته 141 هزار و 161 خانواده آموزش پیشگیری از تولد کودک معلول را دریافت کرده اند. باقری گفت: غربالگری بینایی برای 10082 نفر و غربالگری شنوایی برای 41 هزار و 981 نفر انجام شده است.

 

 

صئ.........سیاسی

* یارانه هیچ نیازمندی قطع نمیشود. محمدباقر نوبخت, سخنگوی دولت در یک برنامه تلویزیونی, ضمن  تشریح بودجه سال آینده کشور گفت: اطمینان میدهم با تأکید آقای رئیس جمهور به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمانهای برنامه و بودجه و هدفمندی یارانه ها، ما اجازه به قطع یارانه نیازمندان نداریم. حتی به صورت کمک غیر نقدی به نیازمندان به صورت فصلی یک بار اقدام میشود.

* حسن روحانی, رئیس جمهوری کشورمان در روز دانشجو به دانشگاه تهران رفت تا این بار در جمع دانشجویان دانشگاه تهران این روز را سپری کند. وی خطاب به دانشجویان حاضر در سالن علامه امینی دانشگاه تهران تأکید کرد: هر جا همه ملت کنار هم قرار گرفتند, گرهها باز شد و مشکلات از پیش رو برداشته شد.

* بهرام پارسایی, سخنگوی فراکسیون امید مجلس, ضمن تأکید بر لزوم تعامل با دولت در ماههای باقیمانده از عمر دولت یازدهم گفت: اگر دولت بخواهد در مواردی دست به ترمیم کابینه بزند, فراکسیون مشکلی با آن نخواهد داشت, اما ما در شرایط فعلی اصلاً موافق استیضاح نیستیم, به ویژه وزیر اقتصاد که با حضور در جلسه فراکسیون امید گزارش جامع و خوبی به نمایندگان ارائه کرد و نمایندگان علیرغم وجود مشکلات فراوان در حوزه اقتصاد از توضیحات وزیر راضی بودند.

* امیر سرلشکر صالحی, فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی گفت: بد عهدیهای بین المللی هیچ آسیبی به جمهوری اسلامی نمیرساند. وی با بیان اینکه همه چیز زور نیست، اظهار داشت: مذاکرات فرصتی بود که این کشورها آزموده شوند که اینها ابرقدرت نیستند و ابر زورگو هستند و هر جا منافع آنها در میان باشد, به تعهدات بین المللی توجهی نمیکنند و تعهدات را ابزاری برای کنترل و بلعیدن ملتها و کشورها میدانند, اما میبینیم که جمهوری اسلامی پاسخ خوبی به این بد عهدیها داده است.

صئ.........بهداشت و سلامت

* ایران هشتمین رتبه در مرگهای ناشی از حوادث: سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: آمار مرگ و میرهای ناشی از حوادث, به ویژه تصادفات در کشور بیش از دو برابر آمار مرگهای ناشی از سه بیماری ایدز، سل و مالاریا است. دکتر ایرج حریرچی گفت: ۹ درصد کل مرگ و میرها و ۱۲ درصد بار بیماریها به علت حوادث و به ویژه حوادث ترافیکی است. در گروه سنی ۱۵ تا ۴۴ سال، بیش از ۵۰ درصد مرگها ناشی از حوادث است. همچنین مردان به طور معنیداری بیش از دو برابر از بین میروند. شایعترین علت مرگ ناشی از حوادث، مربوط به حوادث ترافیکی، ضربه، سقوط و خشونت است. به گفته حریرچی، ایران از نظر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی، به نسبت جمعیت، در رتبه هشتم دنیا قرار دارد.

* تأثیرات مخرب مواد قندی بر پوست و مغز: مواد قندی نه تنها موجب افزایش وزن میشوند, بلکه تأثیرات مخربی بر مغز دارند. مواد قندی علاوه بر آنکه فرد را دچار معضل چاقی و بیماری دیابت میکند, رژیم غذایی مملو از مواد قندی با بروز مواردی از ناهنجاریها در عملکرد مغز همچون کم شدن قدرت حافظه و ضعف فعالیتهای شناختی مرتبط است. مواد قندی، چون یک ماده اعتیادآور عمل میکنند. مصرف مقدار کمی از مواد قندی باعث میشود مغز ماده دوپامین ترشح کند، ماده شیمیایی طبیعی در مغز که موجب تحریک احساس گرسنگی در فرد میشود. همچنین مواد قندی باعث فرسوده شدن پوست میشود. وجود مقدار زیادی از مواد قندی موجب تجزیه کلاژن و الاستین در پوست میشود. علاوه بر این, به محض ظاهر شدن چین و چروک روی پوست, روشی برای درمان آسیبدیدگی وجود ندارد. تنها راه برای ترمیم چین و چروکها به حد اقل رساندن یا کنار گذاشتن مصرف مواد قندی است. از دیگر مضرات مصرف مواد قندی, از بین رفتن حسگرهای پرخوری است. مصرف بیش از حد مواد قندی مانع از فعالیت حسگرهای پیش گیرنده از پرخوری میشود.

 

 

صئ.........پیگیری

* تسهیل خدمات بانکی، رؤیای دست یافتنی برای معلولان: با توجه به تماسهای بیشمار خوانندگان روزنامه در خصوص مشکلات بانکی, این هفته در ستون پیگیری گفتگویی با مدیران بانک مرکزی برای رفع این مشکلات انجام دادیم که بخش اول آن را در ادامه میخوانید. استفاده از خدمات و بهره مندی از تسهیلات بانکی برای گروهی از جامعه همواره با مشکلات و سختیهایی همراه بوده, این امر موجب شده NGO های حامی معلولان با بررسی این معضلات و ایجاد راهکارهایی برای حل آن با مسئولان و مدیران بانکها به گفتگو و تبادل نظر بپردازند و همین امر زمینه ساز تحولاتی در ارائه خدمات بانکی و بانکداری به افراد دارای معلولیت شده است. بررسی مشکلات افراد دارای معلولیت، تجهیزات و مناسب سازیهای مورد نیازشان در استفاده مستقل از خدمات بانکی و همچنین نقش بانک مرکزی در تسهیل این خدمات, سبب شد تا میزگردی با حضور حمید غنیآبادی، مدیر مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی، علی نصیری، مدیر اداره نظارت بر بانکها و مؤسسات اعتباری و همچنین اعظم آقاییپور، رئیس گروه نظارت اداره نظامهای پرداخت برگزار کنیم تا به راهکارهای مناسب در خصوص تسهیلات استاندارد دست یابیم. افراد دارای معلولیت چه نابینا باشند، چه جسمی-حرکتی یا ناشنوا فرقی ندارد؛ برای بهره مندی از خدمات بانکی با مشکلات متعددی رو برو هستند. بخش عمده این معضلات مناسب نبودن اماکن بانکی و تجهیزاتی است که انجام فعالیتهای بانکی را برای نابینایان امکان پذیر میکند.
بخشنامه ای را بانک مرکزی سال 91 برای تسهیل ارائه خدمات برای نابینایان صادر و به بانکها ابلاغ کرده است که در این بخشنامه آمده است: «این بخشنامه بنا به درخواست گروهی از نابینایان صادر شده است» که ذکر این جمله در بخشنامه، یکی از دلایلی است که در بسیاری از شعب بانکهای مختلف بخشنامه مذکور اجرایی نمیشود یا مدیران شعب از وجود چنین بخشنامه ای که در آن عنوان شده افراد دارای مشکل بینایی میتوانند بدون حضور امین از خدمات بانکی همچون افتتاح و برداشت از حساب و دریافت دسته چک استفاده کنند، اظهار بی اطلاعی میکنند.
این امر مشکلات بسیاری را برای نابینایان به منظور استفاده از خدمات بانکی ایجاد کرده است؛ آیا بانکها میتوانند بخشنامه های ارسالی بانک مرکزی را نادیده گرفته و سلیقه ای عمل کنند؟ نصیری، مدیر اداره نظارت بر بانکها و مؤسسات بانکی در پاسخ به این سؤال میگوید: «ارائه خدمات به آحاد مردم, بویژه شهروندانی که دارای مشکلات جسمی هستند، دغدغه بانک مرکزی و نظام بانکی کشور است. بر همین اساس میپذیریم نظام بانکی برای افراد دارای معلولیت در نقطه ایده آل قرار ندارد, اما در چند سال اخیر اقداماتی برای تسهیل ارائه خدمات به این افراد صورت گرفته است. در سال 1391 بانک مرکزی بخشنامه ای را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد، هنگامی که بانک مرکزی بخشنامه ای را به شبکه بانکی کشور ابلاغ میکند، فارغ از موضوع و حیطه آن، بانکها موظف هستند این بخشنامه را به واحد‌های اجرایی زیر مجموعه ابلاغ و تصویری از نسخه ابلاغی بخشنامه را برای بانک مرکزی ارسال کنند. پس از آن بانک مرکزی پیگیریهای لازم را برای حُسن اجرای این بخشنامه ها انجام میدهد.
وی ادامه میدهد: اینکه بعضاً شعبه ای بگوید بخشنامه سال 91 ویژه نابینایان به دست ما نرسیده را رد نمیکنیم, ولی قطعاً این موضوع به معنی ابلاغ نکردن بخشنامه مربوط نیست و کوتاهی شعبه یا بانک به شمار میآید. احتیاطهایی که شعب بانکها برای نابینایان انجام میدهند عمدتاً با هدف حفظ حقوق و منافع شخصی این افراد است که در ارتباط با حساب جاری، امینی همراه داشته باشند تا حق و حقوقشان حفظ شود. اگر شخصی که مشکل بینایی دارد به بانک مراجعه کند و مسئولیت و عواقب کار را بپذیرد، قطعاً باید تمام خدمات بانکی از جمله حساب جاری را بدون حضور امین دریافت کند. در صورتی که شعب بانکها از ارائه این خدمات به نابینایان امتناع کنند, افراد میتوانند نام بانک و کد شعبه آن را به بانک مرکزی از طریق تلفن گویای ارتباط مردمی 29954855 اعلام کنند تا بتوانیم تمهیدات لازم را سنجیده و با شعب متخلف برخورد کنیم. مدیر اداره نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در خصوص ارسال مجدد بخشنامه به بانکها میگوید: برای تذکر به بانکها، بخشنامه ای به شماره 205041 بر اساس بخشنامه بانک مرکزی برای نابینایان در تاریخ 95/6/29 دوباره ابلاغ کردیم که حتی در این بخشنامه جدید عنوان شده: «برخی شعب بانکها از وجود بخشنامه ویژه نابینایان اظهار بی اطلاعی کرده اند و بانک مرکزی خواستار ارسال مجدد این بخشنامه به شعب بانکها شده تا مشکلات به وجود آمده برای نابینایان در استفاده از تسهیلات کاهش یابد. بانکها موظفند بخشنامه های بانک مرکزی را ظرف 7 روز کاری به شعب خود ارسال و گزارش آن را به بانک مرکزی اعلام کنند.  (جعفری)

صئ.........ورزشی

* باقری معتمد قصد تغییر تابعیت ندارد: رضا مهماندوست در خصوص مسأله جنجالی این روزهای ورزش و حضور محمد باقری معتمد در ترکیب تیم ملی تکواندو آذربایجان برای مسابقات جام جهانی گفت: هر کشوری میتواند در مسابقات جام جهانی از دو بازیکن به عنوان میهمان و کمکی استفاده کند. این قانون در سالهای گذشته، در مسابقات جام جهانی اجرا شده است. وی ادامه داد: ما مجبور شدیم از محمد باقری معتمد در این مسابقات استفاده کنیم. چرا که سعید قلیف, نماینده وزن ۷۴ کیلوگرم ما در مسابقات اوپن کرواسی دچار پارگی زانو شد و در حال‌حاضر مشغول مداوای خود است. برای رفع این مشکل، مجبور شدیم از بازیکن کمکی استفاده کنیم و چه بهتر که این نفرات، بازیکنان ایرانی باشند که سالها پشت خط ماندند. سرمربی تیم ملی تکواندو آذربایجان در خصوص اینکه فدراسیون تکواندو ایران اعلام کرده معتمد به دلیل حضور در دوره گذشته جام جهانی نمیتواند در ترکیب آذربایجان به میدان برود، گفت: شنیدم قرار است فدراسیون تکواندو ایران از ما شکایت کند. ما در خصوص استفاده از معتمد در ترکیب تیممان تابع قانون هستیم و اگر قانون به ما اجازه بدهد، از او استفاده میکنیم. سرمربی سابق تیم ملی تکواندو ایران در پاسخ به این سؤال که معتمد فارغ از حضور کمکی در جام جهانی قصد تغییر تابعیت و ادامه فعالیت برای این کشور را دارد، عنوان کرد: ما فعلاً قصد این کار را نداریم و قرار است او به عنوان یار کمکی به ما کمک کند. البته در دنیای حرفه ای ورزش نمیتوان مطلقاً در خصوص موضوعی صحبت کرد.

* گاف باورنکردنی سایت فدراسیون بسکتبال: سایت فدراسیون بسکتبال، چند ساعت مانده به آغاز رقابتهای هفته ششم، گزارش بازیهای این هفته را منتشر کرد. در این گزارش، تمام نتایج ۹۰-۵۰ به سود تیمهای میزبانها اعلام شده است. نکته عجیب اینکه سایت این فدراسیون عملکرد تیم شهرداری کاشان در بازی این هفته را خوب توصیف کرده است.

صئ.........حوادث

* عروس اسیدپاش: عروس جوان که به خاطر پاشیدن اسید روی خواهرشوهرش بازداشت شده، در نخستین تحقیقات مدعی شد که مرد ناشناسی وارد خانه شده و پس از پاشیدن اسید، متواری شده است. این در حالی است که قربانی اسیدپاشی و همسایه اش با صراحت این موضوع را رد کرده اند. زن جوان که لباس بیمارستان به تن داشت و به سختی راه میرفت روز دوشنبه برای بازجویی از بیمارستان به دادسرای جنایی منتقل شد. الهام 28 ساله به خاطر پاشیدن اسید روی خواهر شوهرش روز 24 آبان امسال بازداشت شده است. اما از آنجا که اسید روی پاهای خودش نیز پاشیده شده بود، او نیز همراه خواهرشوهرش به بیمارستان مطهری تهران منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت. متهم زمانی که در مقابل بازپرس ایستاد منکر اسیدپاشی شد و اعلام کرد مردی که کاپشن پوشیده و کلاه به سر داشت وارد خانه شده و به روی او و خواهرشوهرش اسید پاشیده است. این در حالی است که در تحقیقات صورت گرفته، همسایه طبقه اول الهام گفته: زمانی که فاطمه جیغ زد, من بیدار بودم و خودم را در کمتر از 30 ثانیه به طبقه سوم که رساندم و متوجه شدم که روی فاطمه اسید پاشیده شده است. در این بین من نه کسی را دیدم و نه صدای بسته شدن در را شنیدم. از آنجا که ما طبقه اول زندگی میکنیم، هر کس میخواست از در خارج شود باید من او را میدیدم. بدین ترتیب پس از پایان تحقیقات، متهم به بیمارستان انتقال یافت و دستور تحقیقات تکمیلی در این باره صادر شد.

* اقدام هولناک زن استرالیایی: زن استرالیایی که در اقدامی عجیب و برای رهایی از شیطنتهای پسر 3 ساله اش، او را داخل ماشین لباسشویی انداخته بود، با شکایت همسر سابقش برای همیشه از دیدار دو نفره با فرزندش محروم شد. به دنبال این شکایت و اعترافهای زن جوان، دادگاه به نفع پدر پسرک رأی داد و قاضی پرونده دیدار مادر با فرزند را فقط در حضور پدر مجاز دانست.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *