شناسه خبر: 10493 منتشر شده در مورخ: 1395/9/12 ساعت: 23:54 گروه: فرهنگی  
اصفهان, میزبان 650 میهمان تئاتر معلولان + فایل صوتی

اصفهان, میزبان 650 میهمان تئاتر معلولان + فایل صوتی

معاون توانبخشی اصفهان: بهره گیری از نظرات سازمان های غیر دولتی رویکرد اصلی سازمان بهزیستی

به گزارش ایران سپید در حاشیه چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان, سید اصغر فیاض معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان و دبیر اجرایی جشنواره, در گفت و گو با ایران سپید, با اشاره به عملکرد استان اصفهان در خصوص مناسب سازی محیط شهری اظهار داشت: «یکی از مواردی که در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان, مصوب 1383 لحاظ شد, بحث مناسب سازی بود. بعد از آن, جلسات زیادی به دبیری بهزیستی استان و با حضور استاندار برگزار کردیم که در سال های اخیر تعداد این جلسات افزایش یافت. اتفاقی که در این میان رخ داد, ورود شهرداری به این قضیه بود. یکی از نکاتی که مکرر در جلسات مناسب سازی مطرح کردم, تأکید بر تحقق 35 درصد از صد درصد مناسب سازی در اصفهان بود. منتها از همین میزان, یک سوم مناسب سازی استاندارد است و دو سوم آن, رفع تکلیف است؛ به ویژه در خصوص حمل و نقل. هنوز اتفاق خاصی درباره مناسب سازی اتوبوس های ویژه معلولان رخ نداده است. فرد معلول نمی تواند با خیال راحت از خانه بیرون بیاید, چون کوچه ها مناسب سازی نیست یا به راحتی نمی تواند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند؛ با این حال رویکرد شهرداری اصفهان مثبت است و آقای جوان نژاد, شهردار محترم اصفهان و همکارانشان در بحث زیر سازی پیاده رو ها فعالیت های خوبی انجام داده اند.»

فیاض در بخش دیگری از صحبت هایش به تخصص گرایی اشاره کرد و اظهار داشت: «بهزیستی به عنوان دبیر در امر مناسب سازی ورود کرده, اما یکی از مهمترین رویکرد های سازمان, بهره گیری از نظرات کارشناسانه دوستان در ان جی او های فعال است. مثلاً در موارد مربوط به نابینایان, دوستان ما در انجمن روشنبین اصفهان را معرفی می کنیم یا مواردی که به معلولان جسمی-حرکتی مربوط است را به تشکل های مربوط به آن گروه معلولیت ارجاع می دهیم؛ در واقع با معرفی آن دوستان, بحث تخصص گرایی را در اولویت قرار داده و از نظرات کارشناسانه آن ها بهره می گیریم.»
معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان در ادامه به سالن های تئاتری که مناسب سازی شده است اشاره کرد و گفت: «در همین بحث مناسب سازی سالن های نمایش ویژه جشنواره, از نظرات کارشناسان انجمن معلولان و همچنین کارشناس بهزیستی استفاده کردیم. در حال حاضر, ورودی و خروجی سالن اصلی و پلاتوی سالن فرشچیان, سالن اصلی و پلاتوی تالار هنر, هنر سرای خورشید و حتی در روز افتتاحیه, چهل ستون را هم مناسب سازی کردیم. قرار است این مناسب سازی ها به صورت متحرک باقی بماند, به این معنی که در مواقع استفاده گروه های غیر معلول, برداشته شده و در مواردی که معلولان اجرا دارند, مجدداً نصب شود.»
سید اصغر فیاض در پایان به گروه های شرکت کننده در جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: «از 24 استان 35 گروه به جشنواره بین المللی راه یافت که در واقع, خروجی جشنواره های منطقه ای به شمار می روند که طی سال های 93-94 برگزار شد. از این تعداد, 5 گروه در بخش جنبی حضور دارند و 30 گروه دیگر در بخش مسابقه و در رشته های تئاتر کودک, تئاتر خیابانی و تئاتر بزرگسال رقابت می کنند. علاوه بر گروه های داخلی, از شش کشور آلمان, ایتالیا, هلند, بلژیک, ارمنستان و اوگاندا هم به عنوان گروه های بین المللی شرکت کننده داریم. هیئت داوران جشنواره هم 10 نفر است که سه تن از اعضا, از داوران خارجی هستند. مجموع میهمانان حاضر در این جشنواره, 650 نفر است.»
فایل صوتی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *