شناسه خبر: 10461 منتشر شده در مورخ: 1395/9/6 ساعت: 08:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 6 آذر 1395

روزنامه شنبه 6 آذر 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 6 آذر 1395

26 صفر 1438

26 نوامبر 2016

سال بیست و یکم شماره 5440

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

نابینا بهتر است یا بینا 2

دعوتنامه ای جذاب، برای سفری جذاب 4

یک صبح تا شب با تکنولوژی 8

جدول مربعی/ کودکان عجیبی که توسط حیوانات بزرگ شدند/ حقیقتهایی عجیب در مورد خوراکیها/ مشهورترین خونآشامهای واقعی 11

* گلواژه: حوادث را باید کوچکتر از آن تصور کنیم که قادر باشند خلل و لغزش در اندیشه ما ایجاد کنند. ناپلئون بناپارت

 

صئ.........سخن هفته

* نابینا بهتر است یا بینا: این سؤال ممکن است موجب شگفتی و خنده بسیاریتان شود. به هر حال این پرسش به نوعی عجیب و غریب است. یعنی چه که نابینا بهتر است یا بینا! اما باور کنید این سؤال نه در همین فرم که پوست کنده مطرح شد، در اشکال پیچیده تری در بسیاری از محافل نابینایی مطرح است و شاید بسیاری نیز به آن نخندند؛ چون رنگ و لعاب دارد و طراحان، بسا قیافه فیلسوف مآبی نیز به خود بگیرند. میپرسید چگونه مطرح است؟ در بسیاری از انجمنهای نابینایان این پرسش شنیده میشود که آیا باید بینایان عضو هیأت مدیره انجمن باشند یا نه؟ بسیاری با قاطعیت پاسخ میدهند مسلم است که نه فقط نابینا درد نابینا را میفهمد و اداره مراکز مربوط به نابینایان باید به دست آنها باشد. خب آیا پشت این اظهار نظر این پیش فرض نهفته نیست که یک بینا هرچند 20 سال در زمینه توانبخشی نابینایان کار و تحصیل کرده باشد به صرف دیدن صلاحیتی برای اداره مراکز نابینایی ندارد، ولو آنکه در میان نابینایان فردی با آن تخصص و سابقه تحصیلی وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر نابینا برتر از بیناست، چون فقط نمیبیند و یک بینا قطعاً در مقایسه با یک نابینا صلاحیتش رد میشود، چون بیچاره فقط میبیند. بسیاری از این قضاوتها در محافل نابینایی رایج است یا برعکس آن برخی نابینایان نا امید از توانمندی همنوعان خود یا شاید حتی برای آنکه کار به دست هر کس بیافتد الا هم نوع توانمند او نظر میدهند اداره کارها باید به دست بینایان باشد. متأسفانه این هم روی دیگری از سکه قضاوتهای بی پایه و اساس علمی است. دوستان عزیز معیار نابینا یا بینا بودن نیست معیار آن است که کسی نابیناست یا بینا؛ معیار آن است که برای چه کار و چه پستی چه صلاحیتهایی ضروری است. اگر آن صلاحیتها را نابینا داشت، کار باید به دست او سپرده شود و اگر بینایی بود که مشکلگشا بود، کار باید به دست او داده شود. مرز کیفیت آدمها را ندیدن یا دیدن تعیین نمیکند. اگر این قضاوت را بپذیریم پس باید به جامعه حق دهیم صرف نابینایی ما، ما را نپذیرند؛ علیرغم داشتن توانمندیهای چشمگیر.

صئ........چوب الف

* در این شماره بنا داریم به سفری جالب و شگفت انگیز, به میان بومیان استرالیا برویم و با توشه ای از حکمت و عرفان ناب و با تجربه ای بینظیر از یک زندگی به کلی دیگرگونه بازگردیم. کتاب «پیام گم گشته» نوشته «مارلو مرگان» و ترجمه «فرناز فرود», داستان سفر نویسنده به میان یکی از قبایل بومی استرالیا را با نثری گیرا بیان میکند، به گونه ای که کتاب را تا حد یک رمان ماجراجویانه, جذاب و خواندنی کرده است. زنی میانسال، پزشکی ساکن ایالات متحده برای شرکت در یک پروژه تحقیقاتی راهی استرالیا میشود و در طی چند ماه نخستین اقامت خود با مسائل و مشکلات ناشی از تبعیض نژادی مواجه میشود که زندگی بومیان را با محدودیتها و دردسرهای ناشی از بدفهمی و نابرابری درگیر کرده است. او به دنبال تلاش برای کمک به این اقلیت بدوی و مهجور، دعوت میشود تا سفری چند ماهه را با یکی از این قبایل بومی همراه شود. کتاب مذکور یادداشتهای نویسنده از این سفر بینظیر است که خواندن آن را به همه دوستان علاقه مند پیشنهاد میکنیم. عرفان سرخ پوستان, عرفانی بسیار عملگرا و انعطافپذیر است. به این معنی که اولاً دستور العملهای صریحی برای زندگی ارائه میدهد و ثانیاً برای اجرای این دستور العملها نیازی به یک شیوه خاص زندگی زاهدانه و فاصله گرفتن از دغدغه ها و مشغله های روزمره یک زندگی بهنجار وجود ندارد. به این معنی افراد این قبایل تقریباً همه عارفند. چنین نگاهی به معنای زندگی در دنیایی که همگان با این موضوع خطیر «چه باید کرد؟ معنای زندگی چیست؟» درگیرند، میتواند بسیار الهامبخش و جالب باشد. شاید بهترین شیوه معرفی چنین کتاب خواندنی و شگفت انگیزی بیان مختصر بعضی از آموزه های اخلاقی و حکیمانه برخاسته از نگاه عرفانی این جماعت بدوی و بدور از درگیریها و دردسرهای دنیای متمدن باشد. در بخشی از کتاب نویسنده به درخواست افراد قبیله، آنها را با بازیهای مردم دنیای متمدن آشنا میکند. آنها با تعجب اعتراض میکنند که این بازیها خوب نیستند که در پایانشان کسی برنده و خوشحال است و کسانی بازنده و مغبون. بازی باید همه را خوشحال کند و رقابت هرگز همه را خوشحال نمیکند. آنها کمتر صحبت میکنند و اغلب از طریق ارتباطات قوی و همدلانه ذهنی باهم سخن میگویند و از صدایشان بیشتر برای آواز خواندن و حتی درمان استفاده میکنند. در این گونه قبایل هر کس متناسب با استعداد و علاقه خود وظیفه و مسؤولیتی را بر عهده میگیرد و همه میدانند که انجام همه این امور برای ادامه بقا و آسایش افراد قبیله لازم و بلکه حیاتی است و تنها نوع وظیفه محول شده سبب برتری فردی بر دیگر افراد نخواهد شد. آنها به اندازه نیاز خود از طبیعت بهره میبرند و تا حد توان به طبیعت خدمت میکنند و برای قوانین و موجودیت آن احترام قائلند. اگر بیش از این به بیان و شرح این دانش جمعی حاکم بر منش این آدمهای غیر متمدن بپردازیم، این مطلب به یک درس اخلاق بیمزه تبدیل خواهد شد که نه تنها با هدف نگارنده این سطور همخوانی ندارد، بلکه با ماهیت بسیار لطیف، پرکشش و انسانی کتاب هم تعارض جدی خواهد داشت. از آن گذشته لطفی که در کشف گوشه و کنار پنهان این زندگیهای شگفت هست با این شیوه مخدوش خواهد شد. این تنها مشتی بود از خروار در حکم دعوتنامه ای برای خواندن این کتاب دوست داشتنی و شرکت در یک تجربه بینظیر. «پرستو ولدخان»

* «از پنجره مسافرخانه» به کتابفروشیها رسید: رمان «از پنجره مسافرخانه» نوشته احمدرضا احمدی از سوی انتشارات کتاب سرای نیک راهی بازار نشر شد. احمدرضا احمدی شاعر مطرح کشورمان جدیدترین اثر خود را در قالب رمان و با نام «از پنجره مسافرخانه» منتشر کرد. در پشت جلد این کتاب میخوانیم: «من و تو همه گوشه ها، زاویه ها و کل دایره را که در آن محاصره هستیم فراموش کرده ایم. چه زود دانستیم که ما در یک دایره سیاه محبوس هستیم. گاهی با کلمه ای آتش می افروزیم که با آن آتش گرم میشویم و سیگار را روشن میکنیم. دیگر نه اهل معاشرت هستیم نه دلمان برای کسی تنگ میشود و نه...»

صئ........فناوریهای امیدبخش

* یک صبح تا شب با تکنولوژی: ابزارهایی که این روزها به مدد تکنولوژی در اختیار نابینایان قرار گرفته باعث ایجاد تغییراتی در زندگی این دسته از افراد شده که به جرأت میتوان این طور حکم داد که زندگی برای نابینایانِ عصر حاضر، به اندازه قابل توجهی آسانتر از نابینایان نسلهای پیش شده است. میخواهیم در این نوشتار، به عنوان یک نابینا، صبح تا شبی را تصور کنیم که در آن، تکنولوژیهای مختلف را به کار میبندیم که زندگیمان را تسهیل کنیم.

            صبح بخیر! بیدارباش با ساعتهای گویا: پیشترها خیلی سخت میتوانستی ساعت گویا پیدا کنی. ساکن تهران اگر بودی، چاره ای نبود جز این که یک روزت را به گشت و گذار در خیابان جمهوری و فروشگاههای لوازم الکترونیکیش بگذرانی، تا شاید یک ساعت گویا پیدا کنی. ساکنان شهرستانها هم که یا باید از دوستان تهرانیشان کمک میگرفتند، یا سراغ چنین ابزارهایی را از انجمنهای مختلف میگرفتند. حالا اما ماجرا به کلی متفاوت است. تنوع ساعتهای مجهز به زنگهای هشدار بسیار زیاد است و به راحتی میتوان مدلهای مختلف چنین ابزارهایی را در داخل یا خارج از ایران تهیه کرد. ضمن این که افراد زیادی هم هستند که از گوشیهای مبایلشان به عنوان ابزارهایی برای فهمیدن زمان یا تنظیم زنگ هشدار استفاده میکنند. چه آنهایی که هنوز به symbian وفادار مانده اند و چه خیل نابینایانی که به سراغ AnDroid رفته اند، بaزارهایی در اختیار دارند که به وسیله آنها میتوانند زمانی را مشخص کنند تا با صدای زنگ از خواب بیدار شوند. ساعتهای پیشرفته تری هم با امکانات بیشتر در دنیا عرضه شده که اگر کسی به آن سوی آبها دسترسی داشته باشد، میتواند برای خودش تهیه کند. به طور مثال، ساعتی با نام «Moshi Voice» که کاربر را از شر فشردنِ دکمه در حالت خواب و بیداری راحت میکند. این ساعت به کاربر امکان میدهد که با گفتنِ عبارت «what time is it»، زمان را بفهمد یا به گفتن جمله ساده «set an alarm for 7-30»، از ساعت بخواهد که زنگ را برای ساعت هفت و نیم کوک کند. همچنین این ساعت یک دماسنج دارد که دمای محیط داخل و خارج خانه را گزارش میکند.

خدای ناکرده نیاز به دارو خوردن دارید؟: آنهایی که داروهای مختلف میخورند میدانند که برای یک نابینا، تشخیصِ داروها از یکدیگر و مدیریتِ زمان و دوز مصرف هر کدام، چقدر میتواند کار دشواری باشد. هرچه هم که برچسب بریل بچسبانی یا سعی کنی شکل یا اندازه قرصها را به خاطر بسپاری، باز هم وقتی داروهای جدیدی به جمع داروها اضافه شوند، همه چیز به هم خواهد ریخت. تکنولوژی اما کار را ساده کرده. در حال حاضر میشود از جعبه های داروی گویا استفاده کرد. جعبه هایی که داروهای مختلف را در خانه های تعبیه شده قرار میدهید و وقتی زمانِ خوردن هر دارو فرا میرسد، به شما از راههای مختلف اطلاع میدهد. در شماره های بعدی در مورد جعبه های مختلف دارو و سایر تکنولوژیهای زندگی روزمره، بیشتر خواهیم نوشت.

صئ.........کشکول

* جدول مربعی: رمز جدول این هفته متشکل از 12 کلمه است. برای بدست آوردن کلمات به شما 11 سؤال با پاسخهای چهار حرفی و یک سؤال با پاسخ سه حرفی دادیم. پس از پاسخ به سؤالات، از به هم پیوستن حروف میانی (دو حرف وسط پاسخ چهار حرفی و حرف وسط پاسخ سه حرفی) رمز مورد نظر بدست میآید. در نظر داشته باشید پاسخ سه حرفی مربوط به آخرین سؤال جدول است. سؤالات: 1. هشتمین ماه سال 2. ستمگر و ظالم 3. باغی که گلهای فراوان داشته باشد 4. مغلوب شدن و باختن 5. کسی که به او تهمت زده شده است 6. ناراحت و افسرده انگلیسی 7. امر به گشودن 8. بخش مهم دستگاه گوارش 9. تفریق 10. اسم کوچک میلر نویسنده آمریکایی 11. همراه شن 12. نمازی که فقط یک رکعت دارد. شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: یا رب نظر تو بر نگردد. برنده این هفته جدول آقای ایوب ثمره از مشهد است.

* جدی نگیرید: فرقی نمیکنه شما هر ساعتی از شبانه روز رادیو یا تلویزیون رو روشن کنی یه نفر داره میگه: همین الان عدد فلان را به سامانه بهمان بفرستید تا... - گیاه خوارا هوس غذای دریایی میکنن، جلبک میخورن؟ - الان وضعیت مالی من در مرحله ایه که موجودی ندارم موجودی بگیرم. - این دستفروشا از فرهنگستان زبان و ادب جلوترن. امروز یارو تو مترو به جای مونوپاد میگفت: "میله یهویی". - آغاز پیش فروش دیالوگ آماده، مخصوص مهمانی خانوادگی. - تو شکم مادرمون به بند ناف آویزون بودیم، الان به سیم شارژر.

* حرفهای تکان دهنده: تواضع یعنی تحمل رنج و زحمتی مداوم در راه خدمت به بشریت، خداوند همیشه حاضر و ناظر است. ماهاتما گاندی - آسمان برای گرفتن ماه تله نمیگذارد، آزادی خود ماه است که او را پایبند میکند. رابیندرانات تاگور - کسانی که روح نا امید دارند مقصرترین مردم هستند. ناپلئون بناپارت - ارزش اخلاقی بسته به تعداد وظایفی است که انسان انجام میدهد. موریس مترلینگ

* کودکان عجیبی که توسط حیوانات بزرگ شدند: بارها و بارها خبرهایی مبنی بر گم شدن بچه ها یا ناپدید شدن آنها را شنیده ایم. در برخی موارد، آنها به درون جنگلها راه مییابند و با شرایط ترسناکی بزرگ میشوند. این که با وجود خطرات بسیار زیاد و حیوانات درنده، آنها چطور توانسته اند با طبیعت خو بگیرند، یکی از سؤالات بحث بر انگیز در این زمینه است. در ادامه همراه ما باشید تا چند مورد از عجیبترین بچه هایی که در جنگل بزرگ شده اند را با یکدیگر بررسی کنیم. - کامالا و آمالا: کامالا و آمالا، ۹۵ سال پیش توسط یک مبلغ مذهبی به نام «رورند جوزف سینگ» در جنگلهای میدناپور هند یافت شدند. وی این دو دختر هشت و دو ساله را از یک گرگ گرفت. آنها چهار دست و پا فرار میکردند، زوزه میکشیدند و هیچ علاقه ای به تعامل با انسانها نداشتند. آمالا بعد از یک سال  و کامالا نیز پنج سال بعد، توانستند ۵۰ کلمه را یاد بگیرند. سرگی آرولز، محقق فرانسوی حدس میزند که بسیاری از جنبه های داستان آقای سینگ، احتمالاً ساختگی بوده است. ظاهراً وی با این کار قصد داشته برای یتیمخانه اش سرمایه جذب کند. - جانِ «ارباب»»: داستان این فرد، به سال ۱۶۴۴ میلادی باز میگردد و توسط «سِر کِنِلم دگبی» گزارش شده است. وی از مردی ۲۱ ساله سخن میگفت که هنگام دزدیدن غذا از مزرعه اش، به دام افتاده است. این فرد در ۵ سالگی هنگام جنگهای داخلی، به درون جنگل فرار کرده بود. او سالهای بعدی عمرش را میان درختان سپری کرده و خودش را با میوه ها و ریشه گیاهان زنده نگه داشته بود. - مِمی لی بلانک: وی که به «دختر وحشی» مشهور بوده، نخستین بار در دهکده سونگی فرانسه دیده شد. هنگامی که یکی از ساکنین دهکده قصد داشته با استفاده از سگش او را بترساند و به جنگل باز گرداند، این دختر بچه با ضربه ای سریع سگ را هلاک میکند. وی سر انجام دستگیر شد و اهالی آن را به جای دیگری منتقل کردند. او با نام «ماریا آنجلیک مِمی لی بلانک» غسل تعمید داده شد. وی طی ۱۰ سال توانست زبان فرانسوی را تا حدودی یاد بگیرد و بعدها نیز زندگینامه اش و چگونگی رسیدن به فرانسه توسط کشتی برده ها را توضیح داد. – لوبو، دختر گرگی رودخانه شیطان: در سال ۱۸۳۵ میلادی، مهاجرانی به نام جان و مولی دِنت، در حال عبور از بخشی از تگزاس بوده اند که امروزه به نام «رودخانه شیطان» شناخته میشود. همسر یکی از آنها باردار بوده و هنگام طوفان دچار درد زایمان میشود. شوهرش قصد داشته کمک بیاورد که صاعقه به وی اصابت مینماید. ناجیان بعدها خانم دنت را مرده پیدا میکنند؛ آن هم در حالی که فرزندش به دنیا آمده است. نوزاد از دست رفته بود و گرگها منطقه را احاطه کرده بودند. بنابر این هیچ گاه جستجو به صورت کامل انجام نگرفت. ده سال بعد، پسری در سن فیلیپه، دختری را میبیند که با دسته گرگها همراه شده، با آنها شکار میکند و همراهشان غذا میخورد. شواهد اندکی درباره این داستان وجود دارد. - دینا سانیچار: داستان این مرد، شبیه به قصه آمالا و کامالاست. او در یک غار همراه با گرگها پیدا شد؛ این بار در منطقه بولاندشار هند. شکارچیان در ابتدا گمان میکردند که او یک حیوان است، اما خیلی زود متوجه شدند که پسری شش ساله رو برویشان قرار دارد. وی ابتدا به یتیمخانه ای در آگرا منتقل گشت، اما هرگز نتوانست خودش را با جامعه انسانی وفق دهد. دینا سانیچار در سال ۱۸۹۵ درگذشت. - مارینا چاپمن: وی در سال ۱۹۵۴ از خانه اش ربوده شد و در ۵ سالگی در جنگل رها گشت. مارینا توانست پنج سال همراه با میمونهای کاپوچین زندگی کند و زنده بماند. او بعداً توسط شکارچیان نجات داده شد و اکنون در انگلیس زندگی میکند. خانم چاپمن کتابی به نام «دختر بی نام» را منتشر نموده و در آن سرگذشت خود را شرح داده است.

* حقیقتهایی عجیب در مورد خوراکیها: حقایق بیشماری در مورد انواع غذاها و خوراکیها وجود دارد که از شما دعوت میکنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید. برای تولید ژله های میوه ای از همان وکس مورد استفاده در خودروها استفاده میشود و ژلاتین موجود در آنها نیز عموماً از پوست یا استخوان احشام تهیه میشود. - هویجها در اصل بنفش بوده اند. - آزتکها از شکلات به عنوان پول رایج خود استفاده میکردند، زیرا این سرخ پوستها در محل زندگی خود امکان کاشت و پرورش کاکائو را نداشته و این خوراکی برایشان از ارزش بالایی برخوردار بود. - دانشمندان میتوانند کره بادام زمینی را به الماس تبدیل کنند. از آنجا که این کره مملو از عنصر کربن است، محققان متوجه شده اند که امکان استخراج الماس از آن بسیار بالاست. البته روند این کار بسیار کند خواهد بود. - اگر انگور را درون مایکروفر قرار دهید، منفجر میشود. - سیب زمینی امکان جذب و انعکاس سیگنالهای وای فای را دارد. به دلیل وجود آب و مواد شیمیایی در سیب زمینیها، آنها قادر هستند همانند بدن انسان، سیگنال امواج رادیویی را جذب نمایند. همچنین جالب است بدانید که شرکت هواپیمائی بوئینگ برای تست سیگنالهای وای فای خود یک گونی سیب زمینی را چندین روز روی صندلیهای هواپیما قرار داد. - سالمونهای پرورشی را به رنگ صورتی رنگ میکنند. البته، سالمون رودخانه ای واقعاً صورتی است و دلیل آن نیز مصرف جانورانی همانند میگو توسط آنهاست. - توت فرنگی تنها محصول کشاورزی است که دانه های آن در بخش بیرونی قرار دارد.

* مشهورترین خونآشامهای واقعی: زالوها معمولاً بلای جان افرادی میشوند که تابستانها در برکه ها شنا میکنند. آنها چنان خونآشامهای مشهوری هستند که نامشان مترادف با گرفتن چیزی است که متعلق به شما نیست. وقتی زالوها میخواهند غذا بخورند، با مکنده های خود به قربانی میچسبند و یک داروی بی حسی را آزاد میکنند که مانع از این میشود قربانی بفهمد چه بر سرش میآید و علاوه بر آن، عامل ضد انعقاد هم هست. وقتی که زالو سهم غذای خود را خورد، از قربانی جدا میشود تا این خون تازه را هضم کند. – مارماهی: فقط ظاهر مارماهی برای کابوس دیدن شبانه کفایت میکند. این خونآشامهای زیر آبی، فقط غضروف و دندان هستند و میتوانند هر اندازه از 13 تا 111 سانتی متر داشته باشند. مارماهی ها آرواره ندارند، ولی تعداد زیادی دندان تیز دارند که در یک دهان مکنده مانند در کنار هم قرار گرفته اند و میتوانند به پهلوهای میزبان خود بچسبند تا یک سواری مفتی بگیرند و یک غذای مفتی بخورند. – ساس: شهرنشینان، همیشه در وحشت از این خونآشامهای ساکت زندگی میکنند که در سنت واقعی خونآشامها، شب ظاهر میشوند تا خون به خوابرفتگان بی خبر از همه جا را بخورند. گازهای پشت سر هم آنها موجب خارش، جوش و فشار روانی می شود. آنها معمولاً در تشک و لوازم چوبی پنهان میشوند و پیدا کردنشان کار ساده ای نیست. آنهایی که هدف حمله ساسها قرار گرفته اند، از روی لکه های خون روی لباسشان این را میفهمند. – خفاش: خفاش خونآشام احتمالاً مشهورترینِ خونخوارهاست و همچنین تنها پستانداری است که منبع غذای اصلیش فقط خون است. این خفاش شبزی است، کل روز را در داخل غارها به همراه صدها عضو دیگر خانواده خود میخوابد و شبها برای شکار بیرون میآید. خفاشهای خونآشام عموماً از خون پستانداران تغذیه میکنند. – پشه: پشه ها که ماشینهای دقیق و حساس خونخواری هستند، مثال کلاسیکی از حیواناتی هستند که فقط خون آرامشان میکند. به رغم این که پشه ها برای نیششان معروف شده اند، آنها معمولاً شش عضو دهانی دیگر دارند که هر یک نقش خاصی در گرفتن، بریدن و نوشیدن خون قربانی دارند.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. یوزپلنگ 2. آذرآبادگان 3. رخساره 4. بنیانگزار 5. نقاله 6. ظلم 7. رو برو 8. تصعید 9. وقار 10. بادیه 11. روسیه 12. نهان 13. گلوکوم 14. رزکان 15. دریای نور 16. دلال.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *