شناسه خبر: 10388 منتشر شده در مورخ: 1395/8/20 ساعت: 05:15 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 20 آبان 1395

روزنامه پنجشنبه 20 آبان 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 20 آبان 1395

10 صفر 1438

10 نوامبر 2016

سال بیستم شماره 5428

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5 و 88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

بندپی: «منشور مسئولیت اجتماعی در دولت تصویب میشود» 2

ترامپ میلیاردر، چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا 4

معرفی سایتی برای اعتبار سنجی و راستی آزمایی بلیتهای اربعین 6

تأثیر سوء تبلیغاتِ مخفیِ دنیای دیجیتال بر تغذیه کودکان 8

نابینا هستیم، اما نامرئی نه 10

رسولی رئیس هیأت ورزشی مرکزی شد

قصاص چشم، تاوان نابینا کردن فاطمه کوچولو

چاردیواری 18

 

صئ........ویژه

* بندپی: «منشور مسئولیت اجتماعی مصوب دولت میشود»: انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری «نشان مسئولیت اجتماعی» با اشاره به برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی در 24 آبان در سالن اجلاس سران افزود: در این همایش از فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی تجلیل خواهد شد. وی همچنین اضافه کرد: حوزه فعالیت اجتماعی در بخش بنگاههای اقتصادی، اشخاص، سازمانهای دولتی و مردم نهاد نیز بررسی خواهد شد. محسنی بندپی مدیریت سازمانی، توسعه اجتماعی، حقوق بشر، حقوق نیروی کار، محیط زیست، اقدامات خیرخواهانه و رضایت مندی مشتری را از موارد این حوزه برشمرد و افزود: همه نهادها و سازمانها برای داوری فراخوان شده اند. این مقام مسئول با اشاره به حضور 150 سازمان دولتی و مردمی و بنگاه اقتصادی و اشخاص در همایش یاد شده گفت: از این تعداد 44 مؤسسه حایز داوری اولیه شده اند و از این میان تعدادی به مرحله نهایی دعوت میشوند. محسنی بندپی ساماندهی مسئولیت اجتماعی در قالب یک ساختار متمرکز و دبیرخانه دائمی را مهم و اساسی خواند و افزود: باید در این بخش فرهنگ سازی شود. وی مسئولیت اجتماعی توسط دولت، ایجاد گفتمان مسئولیت اجتماعی، میزان تأثیر پذیری، مسئولیت بنگاهها، توجه به آزمونهای دینی و ساماندهی و تغییر نگرش را محورهای جنبش مسئولیت اجتماعی برشمرد. وی درباره تأثیر مسئولیت اجتماعی بر کاهش آسیبهای موجود و مسئولیت سازمان بهزیستی نیز گفت: در حال حاضر 23 هزار مؤسسه مردم نهاد با سازمان بهزیستی همکاری میکنند. رئیس سازمان بهزیستی کشور نهادینه کردن فرهنگ اخلاق مداری در جامعه را کلید اصلی اصلاح امور دانست و افزود: مسئولیت اجتماعی در کشور پایین نیست و با اینکه خیل جمعی بالایی داریم، اما به درستی به افرادی که نیازمند بوده اند، نپرداخته ایم و ضروری است نگاه جدیدی در این زمینه ایجاد شود.

 

 

صئ........سیاسی

* با کسب آراء الکترال، ترامپ میلیاردر، چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا شد: «دونالد جان ترامپ» سرمایه دار و میلیاردر فعال در حوزه املاک و مستغلات، سر انجام پس از یک رقابت تنگاتنگ با شکست رقیب سرسختش هیلاری کلینتون از حزب دمکرات، شگفتیساز این دوره از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد و با کسب 288 رأی الکترال از 50 ایالت این کشور به عنوان رئیس جمهوری چهل و پنجم آمریکا به کاخ سفید راه یافت.

* ذو الفقاری: مشکل خاص و جدی در تعامل با عراقیها در بحث زائران عتبات عالیات نداریم: معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور گفت: مشکل خاص و جدی در تعامل با عراقیها نداریم؛ حسین ذو الفقاری اظهار داشت: با توجه به آغاز زودهنگام خروج زائران به نسبت سال قبل، قرار شد خدمات رسانی در مسیرها، مرزها و محورهای مواصلاتی و خاک عراق شروع شود.

* امیدواریم در مرحله عمل به توسعه روابط اقتصادی با اروپای شرقی دست یابیم: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران که به همراه وزیر امور خارجه به اروپای شرقی سفر کرده است، گفت: در این سفر فعالان اقتصادی بخش خصوصی مذاکرات مقدماتی را با همتایان خود انجام میدهند و امیدواریم در مرحله عمل به توسعه روابط اقتصادی با این کشورها دست پیدا کنیم. شافعی افزود: این سفر در اجرای سیاستهای دولت در تعامل با اقتصاد جهانی انجام میشود.

* پوتین: «مشارکت راهبردی روسیه و چین توسعه مییابد»: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با حمایت از گسترش همه جانبه همکاریهای مسکو و پکن گفت: مشارکت راهبردی روسیه و چین توسعه مییابد و ساختار همکاریهای دوجانبه حوزه های جدیدتر را فرا میگیرد. پوتین در دیدار «لی کچیانگ» نخست وزیر چین، با ابراز خرسندی از سطح کنونی روابط روسیه و چین گفت: تماسهای مقامهای روسیه و چین در سطوح عالی جریان دارد.

 

 

صئ.........اجتماعی

* معرفی سایتی برای اعتبار سنجی و راستی آزمایی بلیتهای اربعین: کارشناس دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری: این سازمان سایتی به نشانی http://www.aira.ir را برای راستی آزمایی و اعتبار سنجی بلیتهای اربعین طراحی کرده است. مردم پس از دریافت بلیت میتوانند با مراجعه به این سایت و وارد کردن شماره و تاریخ پرواز و مبدأ و مقصد از اعتبار بلیت خود اطمینان حاصل کنند.

* نخستین قطار مسافربری تهران-کربلا دیروز حرکت کرد: علی کاظمیمنش، مدیر کل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین قطار مسافربری تهران کربلا با 400 مسافر به سمت مرز شلمچه حرکت کرد. وی هزینه بلیت این قطار را 130 هزار تومان با هزینه اتوبوس و قطار بصره اعلام کرد و ادامه داد: قطار تهران-کربلا از ایام اربعین هر هفته سه شنبه ها به سمت کربلا حرکت خواهد کرد.

* ثبت 950 تقاضای سقط جنین قانونی در تهران: مسعود قادی پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران از ثبت 950 مورد تقاضای سقط جنین قانونی، مرگ 70 نفر بر اثر مصرف قرص برنج و مرگ 368 نفر بر اثر اعتیاد در شش ماه امسال در استان تهران خبر داد. وی گفت: مسأله مهم در مورد سقط جنین قانونی این است که تشخص نارسایی باید حتماً تا قبل از چهارماهگی و بطور دقیق 19 هفته و دو روز که زمان دمیده شدن روح است باید انجام شود.

* سپردن مراکز فرمان ایستگاههای مترو به بانوان: محمد احمدی بافنده، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران: ایستگاه شهید صیاد شیرازی در خط 3 مترو تهران نخستین ایستگاهی است که بانوان در مرکز فرمان آن فعالیت خواهند کرد. وی گفت: بر این اساس تعدادی از بانوان که قبلاً در واحد فروش بلیت فعالیت میکردند، پس از آموزش در مرکز فرمان ایستگاهها به کار گرفته میشوند.

 

 

صئ........بهداشت و سلامت

* تأثیر سوء تبلیغاتِ مخفیِ دنیای دیجیتال بر تغذیه کودکان: کارشناسان سلامت سازمان جهانی بهداشت میگویند: کودکان اروپا در معرض انواع تبلیغات دیجیتال و بازاریابیهایی هستند که آنان را به مصرف خوراکیهای شور، شیرین و چاق کننده تشویق میکنند و علاوه بر آنکه سلامت آنان را تهدید میکند، موجب تشدید مشکل چاقی در این منطقه شده اند. محققان از سیاستگذاران درخواست کردند برای حفاظت از کودکان در برابر تأثیرات مضر خوراکیهای غیر مفید و پیامهای تبلیغاتی مخفیِ موجود در سایتها، بازیهای کامپیوتری و اینترنتی و دیگر رسانه های اجتماعی، اقدامات بیشتری انجام دهند.

* به داروهای مشابه داخلی اجازه واردات داده نمیشود: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از ابتدای سال ۹۳ برای واردات کالاهای مشابه تولید داخل سختگیریهایی انجام داده ایم. دکتر دیناروند ادامه داد: بر اساس این مصوبه، هر جا که توان تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور است، اجازه واردات جدید را نمیدهیم و فراورده هایی هم که از گذشته وارداتشان مجاز بوده و ثبت شده بوده اند نیز برای حمایت از تولید داخل، وارداتشان محدود میشود. این کالاها حد اکثر تا سقف ۱۰ درصد بازار میتوانند وارد کشور شوند.

* پنیر عامل محافظ در مقابل مشکلات قلبی-عروقی: به گفته محققان، مصرف پنیر لبنی به جای غذاهای دیگر مملو از سدیم، از برخی تأثیرات سدیم بر سیستم قلب-عروق نظیر فشار خون بالا حفاظت میکند. نقش حفاظتی پنیر به دلیل وجود ویژگیهای آنتی اکسیدانی پروتئینهای لبنی پنیر است. در توصیه های رژیمی بر محدودیت مصرف سدیم تأکید میشود، اما داده ها نشان میدهد خوردن سدیم به شکل محصولات لبنی نظیر پنیر، ممکن است نقش حفاظتی داشته باشند. افرادی که محصولات لبنی بیشتری مصرف میکنند معمولاً فشار خون پایینتری دارند. زمانی که سدیم به شکل پنیر مصرف میشود تأثیرات منفی بر سلامت قلب و عروق ندارد.

 

صئ........از شش نقطه جهان

* نابینا هستیم، اما نامرئی نه: «تنها کاری از ما بر نمیآید، اما با هم که باشیم خیلی کارها از ما ساخته است.» این جمله ای است از «هلن کلر»، یکی از اولین زنان نابینا که توانست نگاه دنیا را به مسأله نابینایی عوض کند. حالا، مدرسه پرکینز، از قدیمیترین مراکز آموزش نابینایان در دنیا، با تأسی به این جمله معروف از شاگرد قدیمی خود، تلاشی را آغاز کرده که بتواند با همکاری مربیان و دانشآموزانش و حمایت سایر نابینایان در دنیا، نگاه مردم به مسأله نابینایی را تغییر دهد. نگاه مردم عادی به نابینایان و مسأله نابینایی، چیزی است که در همه جای دنیا برای نابینایان موضوع مهم و در عین حال در بیشتر مواقع آزار دهنده ای به حساب میآید و همواره نابینایان یا متولیان آنها حرف از تغییر نگاه مردم به مسأله نابینایی را به میان میآورند، اما ایده چنین کاری شاید از آنجا در ذهن پرکینزیها شکل گرفت که آنها طی تحقیقی که در میان تعداد زیادی از افراد بینا به میان آمد، دریافتند که بیش از نیمی از پرسش شوندگان اظهار کرده بودند که در کنار یک نابینا احساس راحتی نمیکنند و از این بدتر، بیش از هشتاد درصد هم گفته بودند که برای نابینایان احساس تأسف میکنند. این در حالی است که علیرغم همه مشکلات، نابینایانِ قرن بیست و یکمی تا حد زیادی مثل بقیه آدمها زندگی و کار میکنند و امکاناتی برایشان فراهم شده که بتوانند پا به پای بقیه در جامعه حضور داشته باشند. همین ماجرا پرکینز را بر آن داشت تا کارزاری را آغاز کند که طی آن بتواند نگاه افراد جامعه را به نابینایان و نابینایی اصلاح کند.

تا دیروز اگر برای جا انداختن یا اصلاح یک نوع نگاه، مجبور بودیم دست به دامن رسانه های صوتی و تصویری و مکتوب باشیم، امروز اما ماجرا خیلی متفاوت است. همانهایی که تا دیروز مشتری ثابت فلان شبکه تلویزیونی یا بهمان روزنامه بودند، حالا حضوری فعال در شبکه های اجتماعی دارند و شبکه هایی مثل «Twitter» یا »Facebook»، به منابع اطلاعاتیشان بدل شده است. در عین حال، همین ابزارها بستری را فراهم کرده اند که فعالان اجتماعی هم بتوانند برای نیل به خواسته هایشان از طریق همین شبکه ها تلاش کنند و بیواسطه پیغامشان را به گوش مخاطبانشان برسانند. پرکینز هم طی ایده ای با عنوان «دنیای تازه برای نابینایان»، کارزاری اینترنتی را آغاز کرده و از نابینایان و اطرافیانشان خواسته تا حقایق دنیایشان را با hash tag «BlindNewWorld» در فیسبوک و توئیتر منتشر کنند تا افراد جامعه به این واسطه بتوانند در خصوص نابینایی آگاهتر شوند. وقتی شما یک «hash tag» در شبکه های اجتماعی به کار میبرید، قادر خواهید بود آن hash tag را جستجو کنید و بفهمید دیگران در مورد آن موضوع چه بحثهایی میکنند. استفاده از این هش تگ به این ترتیب است که فردی که میخواهد مطلبی در این خصوص بنویسد، در بخشی از مطلب خود یا در انتهای آن، عبارت «#BlindNewWorld» را درج میکند. به این ترتیب، هر کاربر با جستجوی این هشتگ خواهد توانست آماری از کسانی که در این مورد بحث میکنند و مضمون گفتگوهایشان را به دست آورد. این هشتگ تا به امروز بیش از ۱۳ میلیون بار استفاده شده است و این به آن معنا است که بیش از ۱۳ میلیون جمله یا مطلب مرتبط با کارزاری که پرکینز به راه انداخته در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. افراد نابینا علاوه بر نوشتن مطالبی در خصوص خودشان و نابینایی، سعی میکنند عکسها و ویدئوهایی را هم از خود به اشتراک بگذارند که به مردم نشان بدهند که آنها هم مثل بقیه به دنبال لذت بردن از زندگی هستند و تعامل خوبی هم با دنیای اطرافشان دارند. پرکینز، وبسایتی را هم با همین عنوان راه اندازی کرده که در آن علاوه بر انتشار اطلاعات بسیار مفیدی در باره پدیده نابینایی، پرسشنامه ای هم برای مراجعان بینای سایت قرار داده که آنها میتوانند با پاسخ دادن به سؤالاتش، سطح آگاهیشان از نابینایی را بسنجند. در باره این کارزار و جزئیاتش در شماره های آینده بیشتر خواهیم نوشت.

 

 

صئ........ورزشی

* رسولی رئیس هیأت ورزشی مرکزی شد: مجمع انتخاب رئیس هیأت ورزشی نابینایان استان مرکزی سه شنبه 18 آبان با حضور محسن غفاری، سرپرست مدیر کل ورزش و جوانان مرکزی، محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان و تنها یک کاندیدا برگزار شد. در این مجمع که با حضور 14 نفر برگزار شد، مصطفی رسولی تنها نامزد ریاست هیأت ورزشی نابینایان مرکزی توانست با کسب 14 رأی برای 4 سال دیگر به عنوان ریاست هیأت ورزشی نابینایان استان مرکزی باقی بماند.

* حضور زنان نابینای فوتبالیست سه قاره در کمپ تمرینی اتریش: فدراسیون جهانی ورزشهای نابینایان برای بانوان فوتبالیست، کمپ چهار روزه در وین اتریش برپا میکند. در این کمپ که از سوم تا ششم ماه می سال ۲۰۱۷ در وین برگزار خواهد شد، زنان و دختران سه قاره حضور خواهند داشت. در این کمپ تمرینی، بازیکنان، مربیان، کادر پزشکی، راهنمایان و داوران حضور پیدا میکنند. فدراسیون جهانی نابینایان، با هدف توسعه ورزش نابینایان در عرصه بانوان اقدام به برگزاری این کمپ تمرینی میکند. این کمپ با مشارکت فدراسیون ورزشهای نابینایان اتریش و در راستای پروژه تحت حمایت یوفا از فدراسیون جهانی نابینایان برگزار میشود. فوتبال پنج نفره در بازیهای پارالمپیک فقط با حضور مردان برگزار میشود و شاید برگزاری طرحهای اینچنینی، تلاشی باشد برای راه اندازی این ورزش برای بانوان در ادوار آتی.

* به نقل از Guardian: آزمون پس از انتقال جنجالی از روبین کازان به روستوف، بسیار عالی ظاهر شده و مورد توجه بسیاری از تیمهای لیگ برتری از جمله اورتون و استوک سیتی نیز قرار گرفته است. اما لیورپول با مدیر ورزشی جدید خود، به دنبال جذب بازیکنان مورد نیاز باشگاه است و امسال وضعیت این بازیکن ۲۱ ساله ایرانی را زیر نظر گرفته اند و قصد دارند هنگام نقل و انتقالات زمستانی، پیشنهادی برای جذب او ارائه کنند.

 

صئ........حوادث

* قصاص چشم، تاوان نابینا کردن فاطمه کوچولو: شوهر عمه سنگدل که برای تنبیه دختر چهار ساله به چشمان وی آهک پاشیده و موجب نابیناییش شده بود، بعد از ۷ سال به سزای عملش رسید و چشمانش قصاص شد. این حادثه هولناک روز هفدهم تیر ماه سال 88 در شهرستان قروه سنندج اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که دختر چهار ساله ای به نام فاطمه که در یکی از روستاهای اسدآباد همدان زندگی میکرد همراه والدینش برای دیدن عمه اش به قروه رفت. هرچند عمه فاطمه از آنها پذیرایی گرمی کرد، اما صبح روز بعد حادثه هولناکی اتفاق افتاد. پدر و مادر فاطمه وقتی از خواب بیدار شدند، دخترشان کنار آنها نبود. وقتی از پنجره به آن سوی حیاط نگاه کردند او و شوهر عمه اش را دیدند. دختربچه سر و رو و لباس هایش سفید شده بود و گریه میکرد. شوهر عمه ادعا میکرد که فاطمه از بلندی روی آهکها سقوط کرده است، اما در ادامه معلوم شد که او دروغ میگوید و به چشمان دختربچه آهک پاشیده است. با اینکه والدین فاطمه کوچولو او را به بیمارستان رساندند، اما پزشکان اعلام کردند آهک به چشمان فاطمه آسیب شدیدی وارد و او را نابینا کرده است. پس از آن مرد سنگدل بازداشت شد و به ریختن آهک در چشمان دختربچه اعتراف کرد و گفت: شب قبل از حادثه برادرزنم همراه خانواده اش مهمان ما بودند. صبح وقتی بیدار شدم به جز فاطمه بقیه خواب بودند. دختربچه وقتی مرا دید فحاشی کرد و من هم عصبانی شدم و تصمیم گرفتم او را تنبیه کنم.

* مرد فقیر هندی برای انتقال همسرش به بیمارستان، مسافت 144 کیلومتری را با پای پیاده طی کرد، اما زمانی به بیمارستان رسید که همسرش جان باخته بود. مرد فداکار پس از مرگ تلخ همسرش گفت: برای انتقال همسرم به بیمارستان با آمبولانس تماس گرفتم، اما آنها اعلام کردند هزینه آمبولانس حدود 4 هزار روپیه است. چون پولی نداشتم به ناچار با چند تخته یک برانکارد ساختم و همسرم را داخل آن قراردادم و او را تا بیمارستان کشیدم.

صئ........چاردیواری

* با سلام و درود. در آغاز این شماره، ذکر این توضیح ضروری است که از اواخر مهر، شرکت توزیع کننده نشریات مؤسسه ایران از جمله ایران سپید تغییر کرد که این تحول به شکلی اجتنابناپذیر تأثیراتی را بر توزیع ایران سپید بر جای گذاشت. نخست اختلال در توزیع روزنامه برای گروهی از دوستان که در حال ساماندهی است و دوم آن که نایلون بسته بندی روزنامه تغییر کرد که این امر از قرار مورد استقبال بسیاری از شما دوستان قرار گرفته است. به هر حال با عذرخواهی ممکن است اختلال در توزیع چند روز دیگر به طول بیانجامد، اما قطعاً پیگیریم و مشکلات شما در این خصوص حل خواهد شد. اما نامه ها و پیامکهای شما عزیزان؛ خانم ارشدی از شیراز با اشاره به اینکه تواناییشان در خواندن بریل ضعیف است، خواهان کوتاه شدن متن ستونهایی مانند چوب الف در مقدمه این ستونها شده اند. به عبارت دیگر ایشان خواسته اند نویسندگان بدون مقدمه به سراغ اصل مطلب بروند. آقای حاملی از شاهرود خواهان درج مطالبی در مورد انواع کمخونی در روزنامه شده اند و خانم کبولی از اصفهان خواهان چاپ مطالبی در مورد جرمگیری دندان، همچنین خانم فاطمه یادمند از لاهیجان ضمن تشکر از مطالب روزنامه و توزیع به موقع آن، خواهان چاپ مطالبی در مورد پوست و مو و دستگاه گوارش شده اند که به مسئول بخش سلامت ارجاع میشود. آقای جوادی باز هم از اصفهان خواهان چاپ حوادث خوب شده اند و نه اخبار به گفته ایشان «حوادث چندشآور» فقط گفتنی ایست دوست عزیز! بسیاری از خوانندگان حوادث چه در ایران سپید و چه در روزنامه های عادی دنبال همین حوادث چندشآور هستند. آقای کیان رحیمی از اردبیل با انتقاد از وضعیت خدمات به معلولین پرسیده اند که آیا دولت قرار است فکری به حال افزایش مستمری معلولان بکند یا نه و در این خصوص خواهان پیگیری این موضوع در روزنامه شده اند. آقای فاروق خسروی از کرمانشاه نیز ضمن سؤال از وجود موادی حمایتی در برنامه ششم توسعه در مورد معلولان همین پرسش را در مورد مستمری مطرح کرده اند که ضمن آن که این مورد را پیگیر بوده و باز هم خواهیم بود، به آگاهی میرسانم در توافق حاصله در مجلس نمایندگان با افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد تا حد اقل 20 درصد حقوق پایه قانون کار موافقت کرده اند که باید ببینیم در اصل بودجه سال 96 اجرایی میشود یا خیر که امیدواریم بشود. آقای علیرضا فرزندی باز هم از دیار اصفهان خواهان انتقال صدای خاطره ها به روز شنبه و تغییر محتوای ستون چوب الف از نقد کتاب به معرفی کتاب شده اند. آقای میرزایی از شهریار با تشکر از مطالب روزنامه از تغییر نایلون بسته بندی روزنامه تشکر کرده اند. آقای محمود صفدری از شاهرود خواهان انتشار ستون ادبی شده اند که در این مورد باید بگویم دوست عزیز! ستون چوب الف به نوعی ستونی با ماهیت ادبی است، اما اگر منظور ستونی با محتوای شعر یا داستان است، به دنبال انجام آن هستیم. با تشکر از سایر دوستان خدایتان یار و همیشه امیدوار باشید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *