شناسه خبر: 10349 منتشر شده در مورخ: 1395/8/15 ساعت: 08:57 گروه: فرهنگی  
تغییر نگاه عمومی جامعه و مسوولان به معلولان

تغییر نگاه عمومی جامعه و مسوولان به معلولان

تغییر نگاه عمومی جامعه و مسوولان به معلولان و ایجاد باور و انگیزه برای دیگر معلولان جامعه هدف دیگری است که با برپایی نمایشگاه «بهمن و 110 نفر» دنبال می‌شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایلنا نمایشگاه عکس و چند رسانه‌ای با آثاری از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی با عنوان «بهمن و 110 نفر» به یاد بهمن گلبارنژاد، دوچرخه‌سوار کاروان پارالمپیک ریو 2016 از 13 تا 17 آبان در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک درباره‌ی انگیزه اصلی برپایی این نمایشگاه گفت: بازی‌های پارالمپیک ریو 2016 هشتمین دوره از بازی‌های پارالمپیکی بود که ایران حضور داشت. ورزشکاران ما توانستند موفقیت‌هایی را در این دوره کسب کنند و دستاوردهایی به ارمغان بیاورند. این نمایشگاه نگاهی به ره‌آورد ورزشکاران ما در این سفر دارد و سعی می‌کند دستاوردهای این حضور را به مردم معرفی کند.

او تاکید کرد: البته در کنار این هدف، تغییر نگاه عمومی جامعه و مسوولان به معلولان و ایجاد باور و انگیزه برای دیگر معلولان جامعه هدف دیگری است که با برپایی این نمایشگاه آن‌را دنبال می‌کنیم. از همین روی جامعه هدف نمایشگاه تنها معلولان نیستند بلکه عموم جامعه است.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در بخش دیگر از سخنانش به مشکلات معلولان در فضای شهری اشاره کرد و توضیح داد: یکی از معضلات بزرگ اجتماعی ما فقر فرهنگی در جامعه برای گروه هدف یعنی معلولان است. این فقر فرهنگی در ابعاد مختلف خودش را نشان می‌دهد. در کشور ما حتی فضای شهری مناسبی برای تردد معلولان فراهم نشده است. این مساله در استفاده از فضاهای فرهنگی مانند فرهنگسراها یا نمایشگاه‌ها و گالری‌ها نیز خودش را بیشتر نشان می‌دهد. متاسفانه هنوز بهینه‌سازی و یکسان‌سازی فضاهای فرهنگی و به‌طورکلی فضای شهری برای معلولان صورت نگرفته است.

اشرفی تاکید کرد: از همین روی کمیته پارالمپیک رمپ‌هایی برای تردد ساخته و به فرهنگستان هنر اهدا کرده تا از این پس تردد برای افراد معلول هم میسر شود و امکان استفاده از این فضای فرهنگی را داشته باشند.

او با اشاره به جامعه هدف یعنی معلولان که حدود 10 درصد جامعه هستند، گفت: نباید حدود 10 درصد جامعه را از خدمات اجتماعی محروم کنیم. امیدواریم فرهنگسراها نیز در سراسر کشور به این نکته توجه و فضایی را ایجاد کنند که همه اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند. ورود این گروه حدودا 10 درصدی به جامعه ضروری است و نباید نادیده گرفته شود.

به گفته اشرفی «در حال حاضر محتوای نمایشگاه در سه بخش از سوی دست‌اندرکاران نمایشگاه در دست آماده‌سازی است. این محتوا قرار است ره‌آورد بازی‌های پارالمپیک ریو 2016 را برای عموم به نمایش بگذارد.»

اشرفی معتقد است «باتوجه به این‌که از سال گذشته 24 مهر در تقویم رسمی کشور با دستور رییس جمهوری به نام روز ملی پارالمپیک نامگذاری و ثبت شد، نمایشگاه «بهمن و 110 نفر» فرصت خوبی است تا کودکان یا بزرگسالان دارای معلولیت با بازدید از این نمایشگاه با موفقیت‌های ورزشکاران دارای معلولیت آشنا شوند.»

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در ادامه به اتفاق تلخ این دوره از بازی‌های پارالمپیک اشاره کرد و گفت: در این دوره شاهد یک اتفاق تلخ هم بودیم و آن سانحه‌ای بود که منجر به فوت بهمن گلبارنژاد، دوچرخه‌سوار کاروان پارالمپیک شد. سعی شده است در این نمایشگاه تصویر واضح‌تر و بهتری از زندگی این ورزشکار جانباز ارایه کنیم. از همین روی در بخشی اختصاصی تصاویر قدیمی و برخی از وسایل شخصی بهمن گلبارنژاد به نمایش گذاشته می‌شود.

اشرفی در پایان تاکید کرد: سعی کرده‌ایم بخش‌ها و گروه‌های درگیر و تصمیم‌گیرنده در ارتباط با امور معلولان مانند مسوولان نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کمیته ملی المپیک، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سازمان بهزیستی و انجمن‌های مردم نهادی که در زمینه‌ معلولان فعالیت می‌کنند را برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کنیم.

نمایشگاه «بهمن و 110 نفر» از 13 تا 17 آبان در گالری آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا برپا و آیین افتتاحیه این نمایشگاه عصر پنج‌شنبه (13 آبان) برگزار می‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *