شناسه خبر: 10295 منتشر شده در مورخ: 1395/8/5 ساعت: 13:25 گروه: اجتماعی  
مطالبه حقوق معلولان نباید با سیاسی کاری همراه شود + فایل صوتی

مطالبه حقوق معلولان نباید با سیاسی کاری همراه شود + فایل صوتی

در حاشیه گردهمایی که از سوی کانون دانش پژوهان نابینایان دانشگاه تهران به مناسبت روز جهانی عصای سفید در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، فاطمه آلیا، رئیس فراکسیون معلولان در مجلسهای هشتم و نهم، طی گفتگوی کوتاه با ایران سپید، به چند سؤال در خصوص اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان پاسخ داد.

به گزارش ایران سپید  رئیس سابق فراکسیون معلولان با اشاره به این که تشکیل فراکسیون در مجلس یک کار داوطلبانه است اظهار داشت: «تشکیل فراکسیون سمت نیست، یک کار داوطلبانه است؛ اما قانونگذاری وظیفه کمیسیون های تخصصیست. اما پیگیری مطالبات معلولان لازم است. بنابر این فراکسیون معلولان در مجلس نبود و این افتخار ماست که برای اولین بار از دوره هفتم، یعنی از سال 1383 در دنیا نخستین پارلمانی بودیم که اقدام به تشکیل فراکسیون معلولان کردیم. این فراکسیون ظرفیتی ایجاد کرد که ارتباط ما با معلولان افزایش یابد و خود معلولان احساس کنند که در مجلس دارای جایگاه هستند؛ دفتر مخصوص به خود دارند و میتوانند به جای تجمع در مقابل مجلس، به سادگی رفت و آمد کنند. این آمد و رفت ها مشخص کرد که قانون جامع معلولان، مصوب 1383 دارای خلأهاییست؛ بنابر این باید آن خلأها برطرف شده و به روز رسانی شود. به همین منظور، طرح اصلاح قانون را ارائه کردیم. اما به دلیل دارا بودن بار مالی قانون، طرح به نتیجه نمی رسید؛ در آیین نامه مجلس بر این تأکید شده که دولت برای مواردی که بار مالی دارند، باید لایحه ارائه دهد. ما از طرف معلولان، به عنوان خادم معلولان دائماً به دولت فشار می آوردیم. معلولان به من می گفتند که تو مادر همه معلولان در کشور هستی. ما برای  اصلاح قانون جلسات متعددی با مرکز پژوهش های مجلس و با حضور نمایندگانی از دولت، مجلس وngo ها تشکیل دادیم؛ طی این جلسات که 5 سال زمان برد، اصلاحیه ها آماده شد. اما تصویب آن منوط به ارائه لایحه از سوی دولت بود. متأسفانه دولت با ارائه بخشنامه، با موضوع شعارگونه برخورد کرد و همین امر، چالش هایی بین مجلس و دولت ایجاد کرد. ما از این که قانون به یک دستور العمل تبدیل شده ناراضی بودیم، به همین دلیل از وزیر تعاون، کار و رفاه سؤال شد و ایشان کارت زرد از مجلس دریافت کرد. بعد از آن، لایحه را ارائه کردند که با سیاسی کاری هایی همراه بود؛ یعنی با عجله گفتند که لایحه را هشتاد و پنجی کنیم که شورای نگهبان هم آن را رد کرد.»

آلیا در ادامه، به مخالفت خود با اصل هشتاد و پنجی شدن اصلاحیه قانون اشاره کرد و گفت: «من به عنوان رئیس فراکسیون مخالف اصل هشتاد و پنجی شدن اصلاحیه بودم، صحبت های من در کمیسیون ویژه ضبط شده است. در آن جلسه من گفتم که شورای نگهبان این را رد خواهد کرد؛ حتی عنوانش هم غلط است، چون با عنوان لایحه جدید از سوی دولت ارائه شد، حال آن که اصلاحیه قانون مصوب 83 بود. تأکید می کنم که صحبت های من که مخالف این اتفاق بودم ضبط شده و الحمد لالله روسفید هستم. این خیلی بد است که با مسائل معلولان به طور ابزاری برخورد شود.» آلیا در بخش دیگری از این گفت و گو، با غیر سیاسی خواندن مطالبات معلولان اظهار کرد: «ما طی سه دوره مجلس(هفتم، هشتم نهم)، حدود 110-120 عضو از سلایق مختلف (اصلاحطلب و اصولگرا) داشتیم. من در دوره هشتم طرح کاندیداتوری نابینایان به عنوان نماینده را به مجلس ارائه کردم، اما عده ای با سیاسی کاری گفتند که فلانی به دنبال جمعآوری رأی از سوی نابینایان است. حتی در مجلس نهم مجدداً طرح را ارائه کردم؛ خواهش می کنم این موضوع را به پای کل مجلس نهم ننویسید؛ عده ای از نمایندگان که از گروه های خاص هستند، اظهار کردند، ما که دو چشم داریم، از انجام خیلی امور ناتوانیم، چطور شما از حضور نابینایان در مجلس دفاع می کنید؟ گفتم این مشکل شماست؛ خیلی از ما با ده چشم هم نمی توانیم همه کار ها را انجام دهیم، ولی شاهد موفقیت های نابینایان هستیم. البته عده ای هم در مقابل گرایش سیاسی من جبهه گیری کردند، با این تفکر که به رأی من اضافه یا از آن کم می شود؛ حال آن که کار فراکسیون داوطلبانه و در مسیر جلب رضای خداوند و گروه هدف است. دفاع من از شرکت نابینایان به عنوان کاندیدا این بود که امروز عصر مغز افزاری، نرم افزاری و عقل افزاریست و دوران کار های یدی به پایان رسیده است.» رئیس سابق فراکسیون معلولان در تکمیل صحبت های خود، ضمن گله مندی از سهیلی معینی، مدیر مسئول ایران سپید اظهار کرد: «من احترام زیادی برای آقای معینی قائلم؛ بار ها از مشورت ایشان بهره گرفته ام و از ایشان به عنوان نماینده سازمان های مردم نهاد دعوت کرده ام تا در جلسات فراکسیون حضور یابند، اما اولین کاری که ایشان کردند، نوشتن نقدی در ایران سپید و تأکید بر ناکارآمدی فراکسیون معلولان بود. اما امروز در مجلس جدید، وقتی اموال فراکسیون را داخل کارتون ریخته و در یک گوشه گذاشته اند، من ندیدم آقای معینی این موضوع را نقد کنند.»

وی به دستاورد های فراکسیون معلولان طی سه دوره و در زمان ریاست خود اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی از کوچکترین دستاورد های فراکسیون طی سه دوره، سهولت حضور معلولان در مجلس و امکان دیدار آن ها با نمایندگان مختلف بود. معلولان دفتر مخصوص خود را داشتند و همه جا تابلوی فراکسیون معلولان نصب شده بود. امروز وقتی من به مجلس می روم، همکاران در روابط عمومی می گویند که معلولان دائماً تماس می گیرند و اظهار می کنند که اگر بخواهند با نماینده ای ملاقات کنند، با مشکل مواجه می شوند و ظاهراً مثل 15 سال پیش، باید دوباره مقابل مجلس تجمع کنند. انتظار من از ایران سپید این بود که پیگیر موضوع تعطیلی فراکسیون معلولان در مجلس جدید شود.»

آلیا در پاسخ سؤالی مبنی بر  تشکیل کمیسیون ویژه مشترک بررسی اصلاحیه حمایت از حقوق معلولان و دغدغه مندی همایون هاشمی، رئیس این کمیسیون اظهار کرد: «غیر از آقای هاشمی، افراد دیگری هم عضو این کمیسیون هستند که قبلاً کارمند بهزیستی بودند. نمی توان به تشکیل این کمیسیون نگاهی یکبعدی کرد. به نظر من نمایندگانی از خود معلولان هم باید در کمیسیون ویژه حضور پیدا کنند؛ چرا که معلولان بسیار خوشفکری در زمینه های مختلف داریم. من مخصوصاً بر سرفصل حقوق سیاسی که ما آن زمان پیشنهاد کردیم و متأسفانه طی ضرب العجلی، هشتاد و پنجی شد و آن سرفصل حذف شد. امیدوارم در مجلس جدید مجدداً آن سرفصل را اضافه کنند. ما در خیلی ازکشور های دنیا الگو هستیم؛ این که بگوییم مجلس هفتم، هشتم یا نهم یا مجلس دهم، تقسیم بندی درستی نیست و نباید چنین تقسیم بندی کنیم. امیدوارم هر کس در زمان خدمت گذاری خود، نهایت تلاشش را مصروف سازد.»

آلیا در پایان، تأثیرگذاری اصلاحیه حقوق حمایت از معلولان را منوط به اجرای قوه مجریه دانست: «اگر دولت به وعده هایی که در مورد معلولان ارائه کرده اند، عمل کنند، قطعاً تأثیر مثبتی از اجرای قانون مشاهده خواهیم کرد.»

گفتگو با فاطمه آلیا
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *