شناسه خبر: 10280 منتشر شده در مورخ: 1395/8/4 ساعت: 08:26 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 4 آبان 1395

روزنامه سه شنبه 4 آبان 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 4 آبان 1395

23 محرم 1438

25 اکتبر 2016

سال بیستم شماره 5414

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5 و 88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

چگونگی روند دسترس پذیری شهر برای شهروندان معلول و سالمند 2

روحانی: «امام خمینی (ره) مردمسالاری دینی را در ایران استمرار بخشید» 6

مسمومیتهایی که اتفاقی نیست 8

ثروتمندان کمتر به دیگران خیره میشوند 10

معرفی سلطانیفر برای وزارت ورزش به مجلس 12

نابینایان از جشنواره های موسیقی غافل نشوند 14

اوبوشاه» را به تئاتر فجر میبرم

حوادث

اطلاعرسانی

صئ........ویژه

* در نشست معاونین عمرانی مناطق 22 گانه شهرداری تهران بررسی شد: چگونگی روند دسترس پذیری شهر برای شهروندان معلول و سالمند. بامداد روز دوشنبه نشست ویژه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با ریاست مهندس جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و با حضور معاونین عمران مناطق 22 گانه شهرداری تهران و با شرکت آقایان عین القضات، عضو شورای مشورتی شهر دسترس پذیر شهردار تهران و سهیل معینی، مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان با دستور العمل بررسی چگونگی تحقق مناسب سازی پایتخت برای شهروندان معلول و سالمند برگزار شد. در این نشست ابتدا گزارشی از روند دسترس پذیری شهر تهران در طول دهه گذشته ارائه شد و از جمله به مناسب سازی بیش از دوازده هزار نقطه در پایتخت و نیز مناسب سازی چند معبر بزرگ شهری مانند خیابان ولیعصر، شریعتی، سهروردی و چند نقطه اشاره شد. عین القضات عضو دارای معلولیت شورای مشورتی سه نفره شهردار تهران در امر تحقق شهر دسترس پذیر طی سخنان خود ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته، مناسب سازی دوازده هزار نقطه از شهر تهران را به هیچ عنوان کارنامه ای قابل قبول از سوی شهرداری تهران ندانست و با اشاره به نواقص فنی موجود در اماکن و نقاط مناسب سازی شده، به ویژه بر عدم رعایت ضوابط مناسب سازی در معابر، پیاده روها و پیاده راههای جدید الاحداث تأکید کرد. عین القضات خبرهای خوبی هم داد؛ از جمله مناسب سازی 22 پارک در مناطق 22 گانه شهر تهران و تجهیز برخی از این پارکها به وسایل بازی کودکان دارای معلولیت. وی خواهان اضافه شدن فرم پیوست دسترس پذیری به فرم کفالت اسناد صادره از معاونت عمرانی شهرداری برای پروژه های زیر نظر این معاونت شد که میتواند تضمینی برای رعایت استانداردهای مناسب سازی برای افراد معلول باشد. سهیل معینی، نماینده دیگر شهروندان دارای معلولیت در این نشست با کافی دانستن دستور العملها و آیین نامه های فنی امر مناسب سازی، نقص عمده در کندی روند دسترس پذیری پایتخت را فقدان یکپارچگی در نظام اجرای مناسب سازی شهر و فقدان امر نظارت توصیف کرد که موجب میشود با وجود هزینه صدها میلیارد تومان در پروژه های مناسب سازی شهری طرحهای اجرا شده فاقد برخورداری از استاندارد واحد، عدم حفظ محیطهای مناسب سازی شده در طول زمان و عدم رعایت این استانداردها توسط سازمانهای مختلف دخیل در عمران شهری توصیف کرد. معینی به ویژه در خصوص مناسب سازی برای نابینایان و کمبینایان از مسئولین طراح و مجری درخواست کرد به جای تمرکز بر ضوابطی مانند مسیر عبور نابینایان، به ایمنی سازی همه معابر و پیاده روها از طریق حذف موانع، همسطح کردن پیاده روها، نصب چراغهای صوتی راهنما در تقاطعها و پوشش کانالهای آبهای سطحی در سطح شهر توجه شود. در پایان این نشست مهندس جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با توصیف کردن عملکرد مدیریت شهری در امر مناسب سازی به عنوان اراده ای که خوب آغاز شد، اما تداوم نداشت، ضمن درخواست از معاونین عمران شهرداری تهران به نظارت بر رعایت استانداردهای مناسب سازی در پروژه های جدید شهری که نیازی به بودجه خاص ندارند خواهان اجرای حد اقل یک پروژه مناسب سازی در هر منطقه در آستانه روز جهانی معلولین و نیز رفع نیازهای حدود هشت هزار خانواده بیش از دو معلول در نواحی 123 گانه شهر تهران از سوی معاونین عمرانی مناطق و نواحی شهر تهران شد. 

* غربالگری تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال آغاز شد: معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی کشور از آغاز اجرای طرح ملی غربالگری تنبلی چشم برای کودکان سه تا 6 سال خبر داد و گفت: والدین میتوانند به همراه کودکان خود تا پایان آذر ماه به مراکز پیشگیری از طرح تنبلی چشم مراجعه کنند. برای معاینه هر کودک، 20 هزار ریال از خانواده ها دریافت میشود.

 

صئ........سیاسی

* روحانی: «امام خمینی (ره) مردمسالاری دینی را در ایران استمرار بخشید»: رئیس جمهوری گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، مردمسالاری دینی را در ایران استمرار بخشید و حکومتی که قرنها مورد نظر مردم بود، مستقر کرد. دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در جمع پرشور مردم خمین در ورزشگاه شهید مطهری خمین افزود: برای دولت یازدهم افتخار فراموش نشدنی است که امروز در زادگاه امام راحل به عنوان مهمان مردم عزیز خمین حضور دارد.

* سخنگوی وزارت خارجه: مذاکرات ایران و اروپا دسامبر برگزار میشود: بهرام قاسمی گفت: دومین دور گفتگوهای ایران و اروپا در ماه دسامبر در بروکسل برگزار میشود. بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار کرد: مسائل مختلفی از جمله در زمینه تکنولوژی، سرمایه، ایرانیان مقیم در اروپا و بسیاری از پارامترهایی که میتواند در روابط دو طرف مطرح باشد، در این مذاکرات مطرح است و معاون وزیر خارجه سرپرستی این مذاکرات را بر عهده دارد.

* پیشتازی هیلاری کلینتون با اختلاف بسیار: شبکه خبری ای.بی.سی نیوز در حالی که تنها دو هفته دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا باقی مانده است، گزارش داد: بر اساس تازه ترین نظرسنجیها، «هیلاری کلینتون» نامزد دمکراتها با اختلاف زیادی در مقایسه با رقیبش «دونالد ترامپ» پیشتاز است. بر اساس این نظرسنجی که شبکه خبری ای.بی.سی نیوز آمریکا متمایل به حزب دمکراتها انجام داده، هیلاری کلینتون با کسب 50 درصد آرا در برابر 38 درصد آراء ترامپ، با اختلاف زیادی پیشتاز است و به این ترتیب، فاصله میان دو کاندیدا، دو رقمی شد.

* عراق: ترکیه در عملیات موصل نقشی ندارد: فرماندهی مشترک عملیات موصل در بیانیه ای با اشاره به نبرد در اطراف این شهر، اعلام کرد که اظهارات مقامهای ترکیه درباره هر نوع حضور در عملیات آزادسازی مناطق مختلف استان 'نینوا' صحت ندارد.

صئ.......بهداشت و سلامت

* مسمومیتهایی که اتفاقی نیست: دبیر مرکز ملی اطلاعرسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و... بدون داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آنها، شیوع مسمومیتهای اتفاقی و تعمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است. دکتر یسنا بهمنش افزود: وقوع مسمومیتهای حرفه ای حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانه های صنایع شیمیایی از یک سو و استفاده از وسایل گازسوز، مواد شیمیایی و شوینده در منازل و فقدان آگاهی کافی در اغلب خانواده ها از سوی دیگر، خطرات جدی را متوجه افراد میکند. این موضوع به ویژه برای کودکان زیر پنج سال که آسیب پذیرترین گروه به شمار میروند، صدق میکند.

* پوکی استخوان بیماری زنانه نیست: پوکی استخوان بیماری زنانه نیست و مردان نیز میتوانند به آن مبتلا شوند. زنان نسبت به مردان از تراکم استخوانی ظریفتری برخوردارند؛ بنابر این تصور میشود پوکی استخوان بیماری مختص زنان است، اما زنان نسبت به مردان تنها بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. در بررسی فاکتورهایی که به بروز بیماری پوکی استخوان در زنان منجر میشود عواملی چون تغییرات هورمونی در دوران یائسگی، کاهش سطح تستوسترون، سیگار و الکل و داشتن سبک زندگی کم تحرک را مؤثر دانسته اند. علاوه بر این هورمون استروژن که از بافت استخوانها در زنان حفاظت میکند، در طول دوران یائسگی به شدت کاهش مییابد و در نتیجه آسیب پذیری آنان برای ابتلا به پوکی استخوان افزایش مییابد. در مردان نیز چربی شکمی میتواند فاکتوری مهم در بروز پوکی استخوان باشد. چاقی نه تنها فاکتور خطرزایی برای دیابت و بیماری قلبی است، بلکه میتواند به کاهش تراکم استخوانها هم منجر شود. علاوه بر این، برخی انواع بیماریها در بروز پوکی استخوان مؤثر هستند.

 

صئ.......دانش و فناوری

* ثروتمندان کمتر به دیگران خیره میشوند: طی یک پژوهش جدید که محققان با استفاده از عینک گوگل برای ردیابی نگاه افراد انجام دادند، مشخص شد که افراد ثروتمند نسبت به افرادی که از نظر اجتماعی در طبقه پایینتری قرار دارند، کمتر به دیگران نگاه میکنند. محققان این پژوهش میگویند این یافته ها نشان میدهد که طبقه اجتماعی افراد بر میزان توجهشان به اطراف و دیگران تأثیر دارد. آنها تأکید کردند که برای یافتن دلیل اینکه چرا افراد ثروتمند کمتر به دیگران نگاه میکنند، نیازمند انجام تحقیقات بیشتری هستیم. اما یک دلیل که در حال حاضر میتواند این امر را توجیه کند این است که افرادی که در طبقات اجتماعی بالاتر قرار دارند نسبت به دیگر انسانها دارای "ارتباط انگیزشی" کمتری هستند. ارتباط انگیزشی یک اصطلاح در روانشناسی است که نشان دهنده میزان توجه یک فرد به یک چیز یا یک فرد دیگر است. از آنجا که مدت زمان نگاه و توجه یک فرد به چیزی نشان دهنده میزان اهمیت آن موضوع برای فرد است، یافته های این پژوهش نشان میدهد که طبقات اجتماعی در این میزان اهمیت، نقش بسزایی دارند. در این پژوهش، محققان از 61 فرد خواستند تا عینک گوگل را استفاده کرده و در شهر نیویورک قدم بزنند. عینک گوگل دارای یک دوربین ویدئویی در نزدیکی چشم راست بوده که تمام چیزهایی که توسط کاربر مشاهده میشود را به صورت ویدئو ضبط میکند. در این پژوهش به شرکت کنندگان گفته شده بود تا بر روی هر چیزی که توجه آنها را جلب میکند متمرکز شوند. علاوه بر این، محققان از شرکت کنندگان سؤالاتی برای ارزیابی طبقه اجتماعی آنها کردند تا ببینند که آنها به کدام دسته از طبقه بندی اجتماعی که شامل فقرا، طبقه متوسط، طبقه متوسط به بالا یا طبقه مرفه و ثروتمند میشود، تعلق دارند. محققان دریافتند که طبقه اجتماعی فرد با تعداد دفعات نگاه کردن او به دیگران ارتباط ندارد، اما با اینکه چه مقدار و در مجموع چه مدت زمانی صرف نگاه کردن به افراد مختلف میشود، مرتبط است.

صئ.......ورزشی

* معرفی سلطانیفر برای وزارت ورزش به مجلس: نامه دکتر حسن روحانی برای معرفی آقایان دانش آشتیانی، صالحی امیری و سلطانیفر به عنوان گزینه های پیشنهادی دولت برای سه وزارتخانه آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش و جوانان به مجلس ارائه شد و نمایندگان مجلس در جلسه علنی هفته آینده، نظر خود را اعلام خواهند کرد. گمانه زنیهای اولیه حکایت از این دارد که سلطانیفر، در بین سه گزینه پیشنهادی ترمیم کابینه، از اقبال بیشتری برای وزارت برخوردار است. او که یک بار قربانی  اختلافات مشهود بین دولت و مجلس شده است، این بار با آرامش خاطر بیشتری به حوزه ورزش باز خواهد گشت. سلطانیفر که از مدیران حرفه ای مجموعه دولت محسوب میشود، بعد از عملکرد به نسبت مثبت در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، برای جلب رضایت مخاطبان میلیونی ورزش، دوباره به این حوزه مأمور شده تا کاستیهای مد نظر ریاست جمهوری را رفع کند. مسعود سلطانیفر، گزینه جدید وزارت ورزش قبلاً در دو دوره با مصطفی هاشمیطبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی همکاری داشته است. در دوران ریاست هشت ساله او بر سازمان، یک بار معاونت اداری و مالی سازمان تربیت بدنی و یک بار دیگر نیز قائم مقام سازمان تربیت بدنی در دوران این مدیریت بوده است. همچنین سلطانیفر در دوران انتخابات، مسئول کمیته ورزش انتخابات دکتر روحانی و گزینه اول وی برای وزارت ورزش و جوانان بود که عدم همکاری مجلس این اتفاق را به تأخیر انداخت. سلطانیفر در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس، سی امین فردی است که در تاریخ ورزش بر مسند هدایت کل مجموعه ورزش کشور مینشیند. او پس از عباسی و گودرزی، سومین وزیر تاریخ ورزش در ایران است. مجموعه ای که اگرچه پسوند جوانان را یدک میکشد، اما بیشتر معطوف به جایی است که میلیونها علاقه مند با پیگیریهای جدی، آن را تبدیل به یک حوزه تأثیرگذار کرده اند.

 

صئ.......آهنگ و درنگ

* نابینایان از جشنواره های موسیقی غافل نشوند: این انتقاد همیشه بر موسیقیدانان و هنرآموزان نابینا و کمبینا وارد بوده که برای شناساندن هنرشان به جامعه، آن طور که باید و شاید تلاش نمیکنند. هنرِ بیشتر موسیقیدانان نابینا یا در اغلب موارد در میان جامعه نابینایان فرصت ابراز پیدا میکند، یا این افراد بیشتر ترجیح میدهند به جای بروز و ظهور خلاقیت و توانمندیشان در حوزه هایی نظیر نوازندگی و آهنگسازی، به تربیت شاگرد، آن هم اکثراً در میان هنرجویان نابینا بپردازند. پای صحبت این عده از هنرمندان که مینشینی، بیشترشان نبود موقعیت کافی برای عرضه توانمندیهایشان را از دلایل این مسأله به حساب میآورند. بیشتر این افراد از وجود مافیایی در عرصه هنر-صنعتِ موسیقی یاد میکنند که امکان پیشرفت را فقط برای عده ای خاص فراهم میکنند که البته ادعای ناحقی هم نیست، اما آنچه مسلم است، ماجرای این مافیا تنها گریبانگیر هنرمندان نابینا نیست و همه اهالی موسیقی از این موضوع رنج میبرند. به هر حال با همه این اوصاف، نمیتوان منکر آن شد که در میان نابینایان، شوقی هم به ارائه هنرشان در سطح جامعه –به آن کیفیت که در میان سایر هنرمندان مشاهده میشود- دیده نمیشود. بررسی چراییِ چنین آسیبی خود مستلزم صفحات طولانی تحلیل و کنکاش است، اما در این مجال بر آنیم تا نگاهی بیاندازیم به یکی از این فرصتهای عرضه توانمندیها که عموماً از سوی نابینایان مغفول واقع میشوند و آن هم چیزی نیست مگر جشنواره های منطقه ای یا کشوریِ موسیقی.

شرکت در چنین فستیوالهایی، فارغ از مزایای اقتصادی احتمالی که میتواند برای برندگانش در بر داشته باشد، در واقع پلی برای ورود به دنیای حرفه ایهای موسیقی محسوب میشود. آنهایی که هیچ صحنه ای برای ارائه هنرشان نمییابند، میتوانند از چنین فرصتهایی استفاده کنند تا با یک تیر دو نشان بزنند; هم برای هنرشان شنونده و بیننده ای بیابند و هم به واسطه حضور در بخشهای رقابتی این جشنواره ها، توانمندیهایشان را مورد نقد و داوری حرفه ایها قرار دهند و چه بسا به واسطه حضورشان در چنین آیینهایی بتوانند قدم در دنیای حرفه ایها بگذارند.

یکی از فرصتهایی که امسال در دسترس علاقمندان و هنرورزان موسیقی خواهد بود، برگزاری سومین دوره جشنواره موسیقی شادروان همایون خرم است. این جشنواره که با نام «نوای خرم» در میان اهل موسیقی شناخته میشود، فرصتی را برای هنرورزان ۶ تا ۱۸ ساله موسیقی فراهم میکند تا در عرصه هایی نظیر خوانندگی، نوازندگی و آهنگسازی با یکدیگر به رقابت بپردازند. قرار است در حوزه نوازندگی، خوانندگی و همنوازی و همخوانی، شرکت کنندگان آثاری از مهندس خرم را به دلخواه خود انتخاب کرده و اجرا کنند. نوازندگان سازهای ایرانی و کلاسیک میتوانند برای شرکت در این دوره ثبت نام کنند. متن کامل فراخوان این جشنواره، برای استفاده نابینایان بر روی وبسایت ایران سپید قرار گرفته است.

 

 

صئ.......فرهنگ و هنر

* «اوبوشاه» را به تئاتر فجر میبرم: قطب الدین صادقی قصد دارد نمایش «اوبوشاه» بر اساس نوشته آلفرد ژاری را در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه ببرد. صادقی درباره فعالیتهای خود در زمینه کارگردانی تئاتر گفت: در حال برنامه ریزی نمایش «اوبو شاه» بر اساس نوشته آلفرد ژاری هستم که از نوابغ تئاتر فرانسه است. ژاری این نمایشنامه را در انتهای قرن نوزدهم و در سن ۱۸ سالگی نوشته که این نمایشنامه یک متن گروتسک است که خودم آن را ترجمه کرده ام. اداره کل هنرهای نمایشی پیشنهاد داده اند که این اثر را در جشنواره و در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرم، ولی سالن مد نظر من، سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر است. صادقی ادامه داد: در حال حاضر مشغول انتخاب گروه بازیگران و عوامل نمایش هستم که به زودی این کار انجام خواهد شد. امیدوارم تا ۲ ماه دیگر رسما این آکادمی را افتتاح کنم.

 

صئ.......حوادث

* قاتل فراری زیرچرخهای کامیون کشته شد: مردی از اهالی شهرستان «مشگینشهر»، که پس از قتل همسرش سوار بر خودرو پراید، در حال فرار بود، زیر چرخهای کامیون کشته شد. این جنایتکار عصر شنبه در پی اختلافهای خانوادگی و پس از مشاجره ای شدید، با چماق به همسرش حمله کرد و او را با چند ضربه مهلک از پا درآورد، بعد هم سوار بر خودرو پرایدش گریخت. اما در جریان فرار و هنگامی که به جاده کمربندی مشگینشهر رسیده بود، با کامیونی برخورد کرد. شدت حادثه هم به حدی بود که سواری پراید به آهن پاره ای تبدیل شد و از جسد راننده اش تنها قسمتی از بالا تنه در محل حادثه به دست آمد. راننده کامیون ولوو که در این حادثه مصدوم شده است، گفت: در مسیر اصلی در حرکت بودم که ناگهان پراید به طرز عجیبی از مسیر منحرف شد و زیر چرخهای خودرو رفت.

* چهارمین قربانی در چند روز

زنی در برخورد با قطار مترو کشته شد: بانوی جوان، شنبه شب در برخورد با قطار مترو در ایستگاه کرج–تهران، کشته شد.

این زن 35 ساله ساعت 21 و 10 دقیقه شب حادثه، هنگام ورود قطار مترو به ایستگاه کرج–تهران، خود را جلو رسانده بود که بر اثر برخورد با قطار کشته شد. شرکت بهره برداری مترو تهران نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: این خانم به دلیل تجاوز به حریم ریلی، جان باخته است. این چهارمین حادثه ای است که طی یک ماه در مترو تهران اتفاق افتاده و چهار نفر از شهروندان با ورود به حریم ریلی جان خود را از دست داده اند. پیش از این 3 نفر در ایستگاههای شادمان، چیتگر و تهرانپارس بر اثر برخورد با قطار جان سپرده اند.

* سقوط مرگبار نصاب آسانسور: مرد جوان هنگام نصب قطعات آسانسور از طبقه چهارم ساختمان نیمه کاره سقوط کرد و به طرز دلخراشی جان سپرد. در این حادثه که یکشنبه رخ داد مرد 30 ساله در حال نصب آسانسور یک ساختمان نیمه کاره در نزدیکی چهارراه تختی شهر همدان بود که دچار سانحه شد و به علت شدت جراحت جان باخت.

صئ.......اطلاعرسانی

* بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان سمنان, با بیش از شش هزار عنوان کتاب «گویا و بریل», افتتاح شد. جهت عضویت «رایگان» و سایر خدمات، تماس حاصل فرمایید. 023-33439918 «داخلی 109» پست الکترونیک: blind.kms1395@gmail.com

* معاونت فرهنگی-قرآنی مؤسسه نابینایان و کمبینایان استان قزوین پس از 2 سال تلاش بی وقفه موفق به تولید محصولات کمک درسی در خصوص زبان انگلیسی پایه هفتم، هشتم و نهم گردیده است. لازم به ذکر است ارائه این خدمت برای نابینایان و کمبینایان کشور به صورت رایگان است. تمامی متقاضیان اعم از ادارات استثنایی، مدارس و مراکز بهزیستی جهت دریافت این محصول منحصر به فرد درخواست خود را از طریق نمابر به شماره 02833244174 ارسال فرمایند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *