شناسه خبر: 10274 منتشر شده در مورخ: 1395/8/3 ساعت: 11:43 گروه: فرهنگی  
نابینایان از جشنواره های موسیقی غافل نشوند

نابینایان از جشنواره های موسیقی غافل نشوند

این انتقاد همیشه بر موسیقیدانان و هنرآموزان نابینا و کمبینا وارد بوده که برای شناساندن هنرشان به جامعه، آن طور که باید و شاید تلاش نمیکنند.

به گزارش ایران سپید هنرِ بیشتر موسیقیدانان نابینا یا در اغلب موارد در میان جامعه نابینایان فرصت ابراز پیدا میکند، یا این افراد بیشتر ترجیح میدهند به جای بروز و ظهور خلاقیت و توانمندیشان در حوزه هایی نظیر نوازندگی و آهنگسازی، به تربیت شاگرد، آن هم اکثراً در میان هنرجویان نابینا بپردازند. پای صحبت این عده از هنرمندان که مینشینی، بیشترشان نبود موقعیت کافی برای عرضه توانمندیهایشان را از دلایل این مسأله به حساب میآورند. بیشتر این افراد از وجود مافیایی در عرصه هنر-صنعتِ موسیقی یاد میکنند که امکان پیشرفت را فقط برای عده ای خاص فراهم میکنند که البته ادعای ناحقی هم نیست اما آنچه مسلم است آنکه ماجرای این مافیا تنها گریبانگیر هنرمندان نابینا نیست و همه اهالی موسیقی از این موضوع رنج میبرند. به هر حال با همه این اوصاف، نمیتوان منکر آن شد که در میان نابینایان، شوقی هم به ارائه هنرشان در سطح جامعه –به آن کیفیت که در میان سایر هنرمندان مشاهده میشود- دیده نمیشود. بررسی چراییِ چنین آسیبی خود مستلزم صفحات طولانی تحلیل و کنکاش است اما در این مجال بر آنیم تا نگاهی بیاندازیم به یکی از این فرصتهای عرضه توانمندیها که عموماً از سوی نابینایان مغفول واقع میشوند و آن هم چیزی نیست مگر جشنواره های منطقه ای یا کشوریِ موسیقی.

شرکت در چنین فستیوالهایی، فارغ از مزایای اقتصادی احتمالی که میتواند برای برندگانش در بر داشته باشد، در واقع پلی برای ورود به دنیای حرفه ایهای موسیقی محسوب میشود. آنهایی که هیچ صحنه ای برای ارائه هنرشان نمییابند، میتوانند از چنین فرصتهایی استفاده کنند تا با یک تیر دو نشان بزنند; هم برای هنرشان شنونده و بیننده ای بیابند و هم به واسطه حضور در بخشهای رقابتی این جشنواره ها، توانمندیهایشان را مورد نقد و داوری حرفی ایها قرار دهند و چه بسا به واسطه حضورشان در چنین آینهایی بتوانند قدم در دنیای حرفه ایها بگذارند.

یکی از فرصتهایی که امسال در دسترس علاقمندان و هنرورزان موسیقی خواهد بود، برگزاری سومین دوره جشنواره موسیقی شادروان همایون خرم است. این جشنواره که با نام «نوای خرم» در میان اهل موسیقی شناخته میشود، فرصتی را برای هنرورزان ۶ تا ۱۸ ساله موسیقی فراهم میکند تا در عرصه هایی نظیر خوانندگی، نوازندگی و آهنگسازی با یکدیگر به رقابت بپردازند. قرار است در حوزه نوازندگی، خوانندگی و همنوازی و همخوانی، شرکت کنندگان آثاری از مهندس خرم را به دلخواه خود انتخاب کرده و اجرا کنند. البته در جشنواره امسال، اجرای آثاری از خالقی و تجویدی، از استادان برجسته موسیقی ایرانی هم پذیرفته خواهد شد. نوازندگان سازهای ایرانی و کلاسیک میتوانند برای شرکت در این دوره ثبت نام کنند.

متن کامل فراخوان:

شرایط عمومی

-     متولدین از تاریخ 1377/10/30 به بعد می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

-     رقابت در گروه‌های سنی 4 تا 18 سال خواهد بود.

 

شرایط اختصاصی

-     اثر اجرا شده باید یکی از موارد زیر باشد:

الف- اجرای یکی از ساخته‌های اساتید: همایون خرّم، علی تجویدی و یا روح‌ا... خالقی  به صورت تکنوازی، تکخوانی، همنوازی، همخوانی، همخوانی و همنوازی، گروه‌نوازی

ب- ساخت یک آهنگ با کلام یا بی‌کلام بر اساس ملودی‌های اصیل ایرانی (به این بخش امتیاز ویژه تعلق می‌گیرد)

-     نوازندگان کلیه سازها (ایرانی، کلاسیک، ...) مجاز به شرکت در این جشنواره هستند.

 

شرایط و نحوه ثبت‌نام

-     شروع ثبت‌نام از روز 5 شنبه تاریخ  1395/05/14

-     پایان مهلت ثبت‌نام تاریخ 11/09/1395 ساعت 24 می‌باشد.

-     هر شخص می‌تواند در قالب اجرای فردی (تکنوازی، تکخوانی) یا گروهی (همنوازی، همخوانی، همنوازی و همخوانی) اقدام به ثبت نام مشخصات در سایت نماید.

-     داوطلبان ابتدا باید فرم مشخصات فردی/ گروهی را تکمیل نمایند.

-     پس از وارد نمودن اطلاعات فردی، نام کاربری و رمز عبور دلخواه، ‌یک ایمیل حاوی تایید نام کاربری و رمز عبور به آدرس پست الکترونیک اعلام شده ارسال می‌گردد.

-     نام کاربری و رمز عبور برای هر شخص/ گروه یکتا بوده و برای مراحل بعدی باید نزد او حفظ شود.

-     در مرحله بعد فرم مشخصات اثر اجرا شده را تکمیل و فایل تصویری اجرا با پسوند MP4  یا  MOV و اندازه حداکثر 50 مگابایت در جای مخصوص بارگذاری شود.

-     در صورتی‌که موفق به ارسال فایل تصویری از طریق اینترنت نشدند می‌توانند فرم ثبت‌نام را تکمیل و فایل تصویری اجرای خود را با کیفیت ضبط مناسب و به صورت لوح فشرده (CD/DVD) به همراه نام کاربری ثبت‌نام از طریق پست سفارشی به آدرس: تهران- خیابان شهید بهشتی- خیابان کاووسی‌فر- کوچه باربد- پلاک 30- طبقه سوم- کدپستی 1577714314 ارسال نمایند.

 

توجه:

-      فایل‌های غیرتصویری مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

-     فایل‌های ارسالی مسترد نمی‌شود.

-     مهلت ارسال آثار تا تاریخ 11 آذر ماه 1395 بوده و غیر قابل تمدید است.

 

سایر نکات

-     گروه‌های داوطلب می‌توانند با نام گروه، آموزشگاه‌ موسیقی یا مرکز آموزش موسیقی مربوطه در این جشنواره شرکت نمایند.

-     "کارِ گروهی" و شرکت "آموزشگاه‌ها" امتیاز ویژه دارد و از آنها تقدیر می‌شود.

-     شرکت کنندگان می‌توانند رخدادها و اخبار جشنواره را از طریق تارنمای جشنواره پیگیری نمایند.

-     محل برگزاری جشنواره تالار وحدت می‌باشد.

-     ارسال اجرا و ثبت‌نام به منزله تایید و اجرای آن در گزینش نهایی نخواهد بود.

-     پذیرش اطلاعات و تصاویر دال بر پذیرش داوطلب در مرحله داوری و نهایی نخواهد بود. از نفرات برگزیده توسط هیات داوران برای شرکت و اجرای حضوری در مرحله نهایی جشنواره که در تاریخ‌های 15 و 16 دی ماه 1395 برگزار می‌شود، دعوت به عمل می‌آید.

 

تلفن تماس برای کسب اطلاعات بیشتر : 88528147-021 و 88528148-021
فکس: 88503908-021
پست الکترونیک info@khoramfestival.com 
وب‌سایت www.khorramfestival.com

صفحه اینستاگرام: instagram.com/navayekhorram

صفحه فیس بوک: www.facebook.com/navayekhorram

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *