شناسه خبر: 10272 منتشر شده در مورخ: 1395/8/3 ساعت: 08:18 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 3 آبان 1395

روزنامه دوشنبه 3 آبان 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 3 آبان 1395

22 محرم 1438

24 اکتبر 2016

سال بیستم شماره 5413

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5 و 88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

۳.۷ درصد معلولان کشور در استان کرمان ساکن هستند 2

خیال شکست ناپذیری آمریکا خطایی بزرگ است 5

مأموران قلابی آب را چگونه بشناسیم 7

نقش تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان (بخش اول) 8

سال 95، سال استعدادیابی از ظرفیت کل استانها است 12

خاطرات یک صدابردار نابینا "بخش دوم"  14

حوادث

اطلاعرسانی

 

 

صئ.........ویژه

* ۳.۷ درصد معلولان کشور در استان کرمان ساکن هستند: مدیر کل دفتر توانمند سازی بهزیستی  در سومین نشست منطقه ای معاونان و کارشناسان توانبخشی منطقه دو کشور اظهار کرد: توانمند سازی مربوط به همه افراد جامعه است و افرادی که در جامعه این خدمت را ارائه میدهند باید بتوانند تغییر را پس از فرآیند توانمند سازی احساس کنند؛ در غیر این صورت توانمند سازی تحقق نیافته و تنها انجام خدمت ساده ای شکل گرفته است. دواتگران گفت: برای ورود به فرآیند توانمند سازی باید آن را باور کنیم تا بتوانیم خروجی مطلوبی داشته باشیم و زمانی میتوانیم از عملکرد خود راضی باشیم که بتوانیم فرآیند توانمند سازی را از طریق معلولان توانمند شده به کل جامعه تسری دهیم. وی ابراز داشت: حقوق این افراد در جامعه باید به رسمیت شناخته شود و چهار آیتم سلامت، آموزش، مسائل اقتصادی و اجتماعی از مهمترین مؤلفه های حوزه توانمند سازی است که باید به آن توجه ویژه شود. دواتگران افزود: قرار دادن مدت زمان برای آموزش در امر توانمند سازی معنا ندارد و آموزشها باید به شکل مستمر باشند تا افراد بتوانند در خود تغییرات را احساس کنند؛ ضمن اینکه بتوانند این تغییرات را به سایر افراد در جامعه منتقل کنند. وی بیان داشت: پول و حمایت مادی به عنوان یک زیرساخت محسوب میشود و به تنهایی نمیتواند کسی را توانمند سازد. دواتگران با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی به عنوان یکی از چالشها در کشور محسوب میشود، افزود: امرار معاش، داشتن درآمد و شغل میتواند زمینه استقلال افراد را در زندگی فراهم سازد. وی با اشاره به اینکه در سازمان بهزیستی کارهای مبتنی بر توانمند سازی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: یکی از اقدامات انجام شده رفع موانعی است که علاوه بر اینکه فعالیتهای افراد را محدود میکند، باعث میشود تا فرد معلول نتواند در جامعه حضور یابد یا در خانه استقلال داشته باشد. دواتگران مناسب سازی محیط را برای معلولان ضروری دانست و گفت: این اقدام، امکان حضور معلولان را برای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی فراهم میکند. مدیر کل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور در ادامه از ثبت یک میلیون و ۴۰۰ هزار معلول در بانک اطلاعات سازمان بهزیستی کشور تا پایان سال گذشته خبر داد و افزود: این افراد با معلولیتهای شدید، خیلی شدید و بارز و آشکار ثبت شده اند که از این تعداد دو درصد را افراد معلولیت شدید، بارز و آشکار تشکیل میدهند. دواتگران  افزود: پیشتازی استان کرمان به حدی است که سازمانهای بین المللی برای ارائه خدمات به اتباع بیگانه روی استان کرمان سرمایه گذاری میکنند. مدیر کل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه استانهای تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد معلولان کشور را به خود اختصاص داده اند یادآور شد: ۳.۷ درصد از جمعیت معلولان کشور در استان کرمان ساکن هستند.

 

 

صئ........سیاسی

* خیال شکست ناپذیری آمریکا خطایی بزرگ است: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور ونزوئلا تأکید کردند: برخی خیال میکنند که امریکا شکست ناپذیر است، در حالی که این تصور خطایی بزرگ است. حضرت آیت ا... خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار  نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا با اشاره به شکست نقشه ها و سیاستهای امریکا در منطقه غرب آسیا، مسأله کاهش قیمت نفت را ابزاری برای فشار بر کشورهای مستقل از امریکا دانستند و تأکید کردند: ایستادگی و مقاومت عاقلانه و همراه با تدبیر در مقابل فشارها، یقیناً پیروزی را به دنبال خواهد داشت.

* روحانی: «پیروزی برجام تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی است»: رئیس جمهوری گفت: پیروزی برجام تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقاومت 10-12 ساله ملت ایران و سیاست نظام جمهوری اسلامی است. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در سی و دومین سفر استانی خود به استان مرکزی در ورزشگاه شهدای پنجم مرداد اراک افزود: برجام پیروزی و نتیجه مقاومت 10-12 ساله ملت ایران در برابر تحریمهای ظالمانه است.

* نجفی دقیقه ۹۰ خط خورد، دانش آشتیانی جایگزین شد: یک منبع آگاه از انصراف محمدعلی نجفی برای معرفی به مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: فخر الدین احمدی دانش آشتیانی جایگزین وی شد. یک منبع آگاه از انصراف محمدعلی نجفی برای معرفی به مجلس به عنوان نامزد وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

* آزادسازی روستای «قره قوش»: نیروهای مشترک عراقی در ادامه پیشرویهای خود در عملیات بزرگ آزادسازی شهر «موصل» موفق به تسلط کامل بر روستای «قره قوش» واقع در مناطق شرقی این شهر شدند. نیروهای عراقی همچنان به پیشرویهای گسترده خود در نبرد با تروریستهای تکفیری داعش در چارچوب عملیات بزرگ آزادسازی شهر «موصل» ادامه میدهند.

صئ.......اجتماعی

* مأموران قلابی آب را چگونه بشناسیم: شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی به نام مأموران قرائت کنتور، اطلاعیه ای صادر کرد. مشترکان میتوانند با ارسال کد درج  شده روی کارت شناسایی هولوگرامدار مأموران به سامانه 10001522، ضمن تأیید هویت آنان، اطلاعاتی مانند نام، وظیفه ای که به عهده دارند و شرکتی که در آن مشغول خدمت هستند را دریافت کنند.

* تجهیز بوستانها به «ویلچر»: مجید نوربخش، معاون امور شهری و فضای سبز شهرداری منطقه یک اظهار کرد: با هدف خدمات رسانی به کم توانان حرکتی، صندلی چرخدار در بوستانهای شمال تهران به درخواست کنندگان امانت داده میشود. این طرح تا کنون در 5 بوستان شمال تهران اجرا شده است تا کم توانان جسمی، حرکتی و معلولان نیز بتوانند با استفاده از صندلی چرخدار از فضای بوستانها و امکانات آن به نحو مطلوب بهره مند شوند.

 

صئ.......آموزشی

* نقش تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان (بخش اول): کلسیم و ویتامین دی از مهمترین مواد موجود در بدن هستند. برای داشتن استخوانهای قوی باید کلسیم و ویتامین دی کافی در بدن وجود داشته باشد. به غیر از این، مواد فوق را برای سلامت قلب، ماهیچه ها، اعصاب و برای اینکه خونریزی از زخمهایمان بند بیاید نیاز داریم. البته ما روزانه مقداری از کلسیم بدنمان را از راه مواد دفعی بدن مثل عرق، ادرار و مدفوع، پوسته هایی که بطور طبیعی از پوستمان میریزد، ناخنها و موهایمان از دست میدهیم. بنابر این مخصوصاً برای جلوگیری از پوکی استخوان باید در مواد غذایی که مصرف میکنیم، کلسیم کافی وجود داشته باشد پروتئین، منیزیوم، روی، ویتامین آ و ویتامین ث، همه برای سلامت استخوان ضروری هستند. از 11 تا 24 سالگی 1200-500 میلیگرم در روز. - از 25 تا 49 سالگی (شامل زنان غیر یائسه 1000 میلیگرم) از 50 تا 64 سالگی (شامل زنان یائسه 1500–1000 میلیگرم در روز.) - بعد از 65 سالگی 1500 میلیگرم در روز. - زنان باردار یا شیرده 1500–1200 میلیگرم در روز. بهترین راه به دست آوردن کلسیم، خوردن غذاهای پر کلسیم است؛ مانند لبنیات: شیر، پنیر و ماست دقت کنید که انواع کم چربی لبنیات را انتخاب کنید، زیرا جذب کلسیم را بالاتر میبرد. اگر نمیتوانید شیر را تحمل کنید، ماست و پنیر جایگزینهای خوبی هستند.-ماهیهای نرم استخوان نظیر ماهی آزاد، ساردین، کیلکا. -سبزیهای تازه، خشکبار، حبوبات، سویا.

اگر کسی در نیمه اول زندگی، کلسیم خوب مصرف نکند، به سختی میتواند آن را در نیمه دوم زندگی جبران کند.

توصیه لازم برای سنین مختلف: 10 تا 20 سالگی: بانک استخوانتان را با ذخیره کلسیم سرشار کنید. به نظر میرسد استخوانهای نوجوانان برای جذب کلسیم ساخته شده است. استخوانهای نوجوانها برای آن است که کلسیم را جذب کنند و از آن استفاده کنند. در استخوانها، ابتدا داربستهایی از پروتئین به طور میکروسکوپی ساخته میشود و بعد این داربستها به وسیله کلسیم، پر و انباشته میشود. بدین ترتیب استخوانهای متراکم ما ساخته میشود. در این سالها برای ساختن استخوانهای قوی به حد اقل 1200 میلیگرم کلسیم نیاز داریم. سعی کنید به جای انواع و اقسام نوشابه ه، روزانه 3 لیوان شیر بنوشید. همچنین از منابع دیگری که کلسیم دارند مثل ماست، پنیر، سبزیهای با برگ سبز تیره زیاد مصرف کنید. - 20 تا 35 سالگی: گرچه در این سالها به راحتی استخوان ساخته نمیشود، ولی استخوانهای شما در همین سن به حد اکثر قدرت خود خواهند رسید. مهم است که در این سالها ورزش کنید و دریافت کلسیم کافی داشته باشید. شما تقریباً روزانه به 1200 میلیگرم کلسیم نیاز دارید. شرکت در ورزشهایی که در آنها پاهایتان وزن شما را تحمل میکنند، شما را در ساختن استخوانهای محکمتر کمک میکند.- 35 تا 50 سالگی: ممکن است به تدریج شروع به از دست دادن استخوانهایتان کرده باشید. در چنین مرحله ای از زندگی دریافت مقدار کلسیم کافی (1000 میلیگرم) و ورزش برای در حد اقل نگه داشتن سطح کاهش قدرت استخوان ضروری است. بیشتر زنان در 55-42 سالگی یائسه میشوند. اگر قبل از این سنین علائمی از یائسگی دارید، در رابطه با پوکی استخوان نیز با پزشکتان مشورت کنید. شاید لازم باشد در مورد روشهای سنجش تراکم استخوان که مقدار پوکی آن را نشان میدهند، از پزشکتان سئوال کنید. - بالای 50 سال: زنانی که وارد مرحله یائسگی شده اند، ممکن است سالانه 1 تا 6 قسمت از صد قسمت قدرت استخوانشان را از دست بدهند. مشاوره با پزشک نشان میدهد این زنان به چه میزان دارو برای پیشگیری از پوکی استخوان نیاز دارند. دریافت مقدار کلسیم کافی و ورزش هنوز مهمند. شما باید حد اقل 1000 میلیگرم کلسیم دریافت کنید. باید سعی کنید به اندازه کافی در معرض نور آفتاب باشید تا ویتامین دی لازم را دریافت کنید. حد اقل 20 دقیقه در روز و سه بار در هفته پیاده روی داشته باشید.

صئ.......ورزشی

* سال 95 سال استعدادیابی از ظرفیت کل استانها است: محمد بیدگلی، سرمربی تیم ملی گلبال آقایان گفت: سال 95، سال استعدادیابی و استفاده از ظرفیت کل استانها برای بازیهای پاراآسیایی 2018 اندونزی و پارالمپیک 2020 است. بیدگلی ادامه داد: در هفته آتی، با برگزاری جشنواره استعدادیابی در رشته های پارالمپیکی و پر مدال و تعامل با آموزش و پرورش، جامعه ورزش نابینایان و کمبینایان خود را برای مسابقات آسیایی جوانان مالزی در سال 2017 و تورنمنتهای بزرگ پیش رو آماده میکند. بیدگلی توسعه جایگاه ورزش نابینایان در بعد قهرمانی در سطح ملی و بین المللی، بهره گیری از ظرفیتهای موجود و کشف افراد مستعد در رشته های مختلف را از اهداف فدراسیون نابینایان در برگزاری جشنواره استعدادیابی جوانان و نوجوانان اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه نیاز اصلی ورزش نابینایان فرهنگسازی و تغییر نگرش در این حوزه است، بیان داشت: ورزش کردن، حق مسلم ورزشکاران نابینا است. تمامی ادارات و ارگانها وظیفه دارند، موجبات رشد و گسترش ورزش نابینایان را فراهم کنند. بیدگلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توسعه ورزش همگانی و مشارکت حد اکثری افراد دارای معلولیت با آسیب بینایی در فعالیتهای ورزش همگانی، از اهداف مهم فدراسیون نابینایان است.

* سرمربی تیم ملی گلبال آقایان افزود: ورزشهای نابینایان و کمبینایان در سالهای اخیر، توانسته به جمع کشورهای برتر آسیا و بعضاً در سطوح جهانی صعود کند. این روند علاوه بر حفظ جایگاه سکوهای جهانی و پارالمپیکی، باعث ایجاد انگیزه در میان افراد نابینا و کمبینا شده است. امیدواریم استانهای سراسر کشور از حضور در جشنواره استعدادیابی جوانان و نوجوانان که الحق اتفاق بزرگی است، استقبال کرده و در آن شرکت کنند. چرا که فضا و امکانات جهت شناخت و کشف استعدادهای جدید، کاملاً مهیا شده است. این جشنواره هفتم تا چهاردهم آبان در بابلسر برگزار میشود.

صئ.......صدای خاطره ها

* هفته گذشته، بخش اول صحبتهای مراد محمدی راد، یکی از دو صدابردار قدیمی استودیوی سازمان ملی رفاه نابینایان سابق، مرکز رودکی فعلی را خواندید. محمدی راد صحبتهایش را تا آنجا رساند که با جذب شدنش در استودیو به عنوان صدابردار، خیال عبد ا... غفاری، دیگر صدابردار استودیو راحت شد، چون به علت دیرنابینا بودن غفاری و ناآشنا بودن او به آنچه مورد نیاز نابینایان است، بیم نگرانیهایی میرفت. – اجازه دهید قبل از ادامه صحبت درباره استودیوی سازمان، کمی به عقب برگردیم و این سؤال را مطرح کنم که تا قبل از تأسیس سازمان و راه اندازی استودیو، دانشآموزان چگونه درس میخواندند؟ خب خود من هم دانشآموز بودم و واقعاً با سختی درس میخواندیم. بعضی از کتابها را به صورت دستنویس با لوح و قلم به بریل بر میگرداندیم، اما بیشتر کتابها را ضبط میکردیم. آموزشگاه شهید محبی فعلی که محل تحصیل ما هم بود، باغبانی به نام «مشد اکبر» داشت که بیسواد بود. او کلمات را هجی میکرد و ما هم مینوشتیم. کتابهایی که باید ضبط میشدند به وسیله بعضی دبیران یا مسئولان کتابخانه آموزشگاه انجام میشد. آنها کتابها را میخواندند و روی نوار ریل ضبط میکردیم. بعد قرار میگذاشتیم که همه دانشآموزان کلاس در ساعت معین باهم درس بخوانیم، چون این امکان برای همه وجود نداشت تا مستقلاً ضبط و نوار شخصی داشته باشند. – وقتی شما وارد استودیو شدید، چند کتاب ضبط شده بود؟ تعداد کتابهای ضبط شده زیاد نبود؛ یکی دو کتاب درسی مثل تاریخ و جغرافیا و به همان تعداد هم کتاب غیر درسی که الآن یادم نیست چه کتابهایی بودند. – از تجهیزات استودیو بگویید. تجهیزات اصلی استودیو شامل یک دستگاه ضبط ریل مارک آ.کا.ای بود به اضافه میکروفون و آمپلیفایر. وقتی من مشغول به کار شدم، پیشنهاد کردم تجهیزات را ارتقا دهند؛ دستگاه ضبط بهتری که مخصوص استودیو بود به اضافه آمپلیفایر قویتری خریداری کردند. اتفاقاً ضبط استودیو یک اشکال فنی داشت که خود کارشناسان شرکت هم از حل آن عاجز مانده بودند. مشکل این بود که وقتی کلید پاز را فشار میدادیم تا ضبط متوقف شود، بعد از فشار مجدد برای ادامه ضبط، صدای فشار دگمه روی نوار ضبط میشد و نشان میداد که ضبط متوقف شده و دوباره به کار افتاده؛ خب این در بحث ویرایش یک اشکال مهم است، مخصوصاً در ضبط آثار موسیقی. خلاصه من آن مشکل را حل کردم. به این شکل که بعد از توقف ضبط، زمانی که دگمه پاز را برای ادامه ضبط باید فشار داد، من دگمه را به آهستگی به شکلی که انگار دگمه را برداشته و سر جایش بگذارند عمل کردم، چون دگمه های آن دستگاهها مکانیکی بود و امکان فشردن آن با تنظیم انگشتان دست وجود داشت. وقتی این روش را به کار بردم، دیگر صدای فشار دگمه ضبط نشد و عملاً مشکل حل شد. به خانم صحت، سرپرست کتابخانه اطلاع دادم و او هم به نمایندگی شرکت خبر داد. وقتی کارشناسان ایرانی و ژاپنی شرکت در استودیو حاضر شدند، من آن روش را به کار بردم. آنها با مشاهده حل شدن مشکل، از کار من تحسین کردند و هدیه ای هم به من دادند. بعد از آن بود که دو دستگاه یک به هفت تکثیر با مارک سونی هم برای تکثیر نوار خریداری شد. – کار تکثیر هم بر عهده صدابردار بود؟ بله! من و آقای غفاری کار میکردیم؛ زمانی که من مشغول صدابرداری بودم، آقای غفاری تکثیر میکرد و برعکس؛ البته معمولاً آقای غفاری از زیر کار صدابرداری در میرفت و کار تکثیر را بر عهده میگرفت. آن روزها شوق و ذوق داشتیم و زمانی میشد که تا ساعت 8 شب در استودیو کار میکردیم. جالب اینکه حقوق ما 190 تومان بود و جدا از آن، هیچ اضافه کاری به ما نمیدادند. فراموش نکنم که بعد از مدتی استودیو به وسیله کارشناسان رادیو مجهزتر شد؛ درهای بهتری خریدند و برای جلوگیری از نفوذ صدا، از لوله های گالبانیزه استفاده کردیم تا کابلها داخل آنها قرار بگیرند و برای محکمکاری، با چوب پنبه های عایق، جلوی لوله ها را گرفتیم تا کابلها داخل آنها محکم شوند. "ادامه دارد"

صئ.......حوادث

* آیا عامل قتل ستایش بخشیده میشود؟ وکیل مدافع عامل قتل «ستایش قریشی» در حالی از ارائه لایحه اعتراضی به دادگاه و تلاش برای جلب رضایت خانواده دختر کوچولو در هفته جاری خبر داد که خانواده دخترک همچنان بر قصاص عامل جنایت تأکید دارند. پنجشنبه گذشته نیز تعدادی از بانوان نیکوکار برای جلب رضایت با خانواده ستایش دیدار کردند. مجتبی فرحبخش دراین باره گفت: هفته قبل با امیرحسین -متهم- دیداری داشتم که متوجه شدم به جلب رضایت از خانواده ستایش امیدوار است. حال آنکه روز دوشنبه، لایحه اعتراضی خود را تقدیم دادگاه میکنم، البته موکلم پیش ازاین اعتراض خود را به دادگاه داده است. ضمن اینکه همچنان پیگیر هستیم تا موضوع از طریق صلح و سازش خاتمه پیدا کند، ولی خانواده ستایش باز هم اصرار بر قصاص موکلم دارند. رسیدگی به پرونده قتل هولناک «ستایش»

-دختر 6 ساله افغان– از 25 فروردین امسال آغاز شد. در تحقیقات پلیسی مشخص شد دخترک پس از ربوده شدن و آزار به دست پسر 17 ساله همسایه شان در یکی از محله های اطراف ورامین به قتل رسیده و جسدش با اسید سوزانده شده است. محاکمه عامل این جنایت 24 شهریور در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی خازنی برگزار شد و سه اتهام عمل منافی عفت، قتل عمد و جنایت بر میت به متهم پرونده تفهیم شد. سر انجام متهم با توجه به درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد.

* تنبیه عجیب زن خیانتکار چینی: زن خیانتکار چینی هنگام ملاقات خیابانی با مرد مورد علاقه اش، از سوی شوهر عصبانیش هدف ضرب و شتم قرار گرفت. فیلم ضرب و شتم این زن به دست شوهرش هزاران بار از سوی کاربران اینترنتی دیده شد. در فیلم دیده میشود مرد غریبه هم سعی دارد تا با مداخله اش، زن را از دست شوهر عصبانی نجات دهد، اما موفق نمیشود. شوهر عصبانی هم فریاد میزد که همواره با زنش مهربان بوده اما رفتار او با وی غیر منصفانه بوده و به همین خاطر سزاوار تنبیه شدید است.

صئ.......اطلاعرسانی

* اطلاعیه ایران سپید: ضمن عرض پوزش از اختلال در توزیع روزنامه شنبه ایران سپید، به اطلاع میرساند، این شماره از روزنامه به همراه روزنامه روز یکشنبه توزیع شده است.

* بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان سمنان, با بیش از شش هزار عنوان کتاب «گویا و بریل», افتتاح شد. جهت عضویت «رایگان» و سایر خدمات تماس حاصل فرمایید. 023-33439918 «داخلی 109» پست الکترونیک: blind.kms1395@gmail.com

* معاونت فرهنگی-قرآنی مؤسسه نابینایان و کمبینایان استان قزوین، موفق به تولید محصولات کمک درسی در خصوص زبان انگلیسی پایه هفتم، هشتم و نهم گردیده است. لازم به ذکر است ارائه این خدمت برای نابینایان رایگان است. متقاضیان جهت دریافت این محصول منحصر به فرد درخواست خود را از طریق نمابر به شماره 02833244174 ارسال فرمایند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *