شناسه خبر: 10243 منتشر شده در مورخ: 1395/8/1 ساعت: 11:55 گروه: اجتماعی  
سقف آرزوی خانه‌های معلولان اهوازی فرو ریخت/ شهرداری: قانون اجرا شد
تخریب خانه های معلولان در اهواز؛

سقف آرزوی خانه‌های معلولان اهوازی فرو ریخت/ شهرداری: قانون اجرا شد

تخریب خانه‌هایی که قرار بود آشیانه معلولان شود توسط شهرداری منطقه ۸ اهواز در دستور کار قرار گرفته و بخشی از این کار نیز اجرایی شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر خانه هایی که قرار بود آشیانه برای کسانی که شانس این را نداشته اند جسمی کاملا سالم داشته باشند توسط تعدادی از ماموران اجرائیات شهرداری منطقه ۸ اهواز آسیب می بینند، قسمتی از مصالح در این میان از بین می رود و تعدادی از وسایل ساختمان سازی مصادره می شود.60 معلول جسمی تنها بخش کوچکی از جمعیت ۳۱ هزار نفری معلولان جسمی حرکتی در شهر اهواز هستند که بدون هیچ حمایتی تصمیم گرفتند تعاونی تشکیل دهند و صاحب خانه شوند، اما آن طور که می گویند کارشکنی ها که آخرین مورد آن تخریب خانه های نیمه تمام آنهاست، مانع از رسیدن به این خواسته شده است.

چشم انتظاری برای داشتن مسکن

۶۰ معلول جسمی تنها بخش کوچکی از جمعیت ۳۱ هزار نفری معلولان جسمی حرکتی در شهر اهواز هستندیکی از اعضای تعاونی مسکن «انجمن اصلاح ساختار معلولین توانمند» درباره چشم انتظاری خود برای خانه دار شدن در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: سال ۱۳۸۶ در این تعاونی ثبت نام کردم تا صاحب خانه شوم. بعد از طی حدود ۱۰ سال هنوز خبری از خانه ها نشده است. با جود تلاش مدیرعامل تعاونی ما برای معاف شدنمان از پرداخت بسیاری هزینه ها، اما متاسفانه این تلاش ثمری نداشت و هزینه آب، برق، گاز و تلفن با وجود اینکه معلول هستیم از ما گرفته شد در حالی که مطابق قانون از پرداخت این هزینه ها معاف هستیم.

«مریم پیروند» که ۳۸ سال دارد و پای راستش فلج است توضیح می دهد: به سختی پول لازم برای ثبت نام را تهیه کردم. حدود ۳۰ میلیون تومان بابت یک واحد آپارتمان.وی که در حال حاضر به تنهایی زندگی می کند و هر سال در یک خانه مستاجر است، درباره سختی مشکل جابه جایی خانه می گوید: مستاجر بودن برای انسان سالم هم دشوار است، من که تن سالمی ندارم و هر سال باید جابه جا شوم کارم دشوارتر است. راه رفتن برایم مشکل است. پس از هر بار اسباب کشی، کمردرد شدید می گیرم. نداشتن خانه آنقدر به ما فشار آورده که حتی تصمیم گرفتیم روبه روی استانداری تجمع کنیم تا برای تحویل خانه هایمان با ما همکاری شود.پیروند ادامه می دهد: از شهرداری انتظار داریم با ما که شرایطمان متفاوت هست همکاری بیشتری داشته باشد اما می بینم نه تنها این کار را نکرده بلکه به خانه های نیمه تمام ما صدمه زده است.

تخلفی نکردیم

مدیرعامل «تعاونی مسکن انجمن اصلاح ساختار معلولین توانمند» که نیمه بینا است نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر، با ابراز گلایه از رفتار غیرقانونی اجرائیات شهرداری که به کارگاه این تعاونی بدون مجوز وارد شده است می گوید: تعاونی ما هیچ تخلفی مرتکب نشده، اگر واقعا تخلفی بوده قطعا باید کتبا به ما اعلام می شد اما این کار صورت نگرفت. ماموران شهرداری شب هنگام به کارگاه من وارد شدند و به هشدار نگهبان اهمیتی ندادند و مستقیما سراغ انبار رفتند و شروع به تخریب کردند. آنان دیوار و سقف برخی خانه های نیمه کاره را تخریب کردند، کاشی و سرامیک را شکستند.«حبیب باوی» می افزاید: دو عدد بالابر، موتور جوش، سنگ جت و قرقره کابل ۱۵۰ متری توسط نیروهای شهرداری مصادره شد و نگهبان کارگاه هم توسط نیروی انتظامی به دلیل شلیک گلوله هوایی دستگیر شد که به همین دلیل کارگاه برای مدت یک ساعت بدون نگهبان ماند و گزارشی با عنوان تشویش اذهان عمومی و اختلال و اغتشاش در منطقه، علیه ما نوشته شد.

شهرداری فقط در صورت داشتن دستور قضایی اجازه تخریب دارد وی در بین حرف هایش سرفه های مستمری می کند و ادامه می دهد: شهردار اعلام کرد به دلیل عدم جمع آوری کارگاه دچار تخلف شده ایم در حالی که من مدرک دارم که نشان می دهد اجازه دارم تا وقتی کار به پایان برسد کارگاه باقی بماند. وقتی هنوز کار به پایان نرسیده چرا باید کارگاه را جمع کنم!؟ مطابق قانون، شهرداری فقط در صورت داشتن دستور قضایی اجازه تخریب دارد اما بدون چنین حکمی و بدون هماهنگی و اعلام قبلی و اخطار کتبی، دست به تخریب زده اند.

عدم همکاری شرکت های خدمات رسان

باوی درباره دیگر موانع بر سر راه تکمیل واحدهای مسکونی تعاونی معلولین اظهار می کند: شرکت های خدماتی از جمله آب، گاز، برق و مخابرات با ما همکاری نکردند که به همین دلیل تیرماه امسال با حضور استاندار و مدیران این شرکت ها و از جمله شهردار منطقه هشت (۳۰۰ دستگاه) جلسه ای برای حل مشکل تشکیل داده و در این جلسه اعلام کردیم کار ساخت وساز به پایان رسیده و فقط کارهای خدماتی باید انجام شود.وی تاکید می کند: در ابتدای این اقدام، چون تعاونی معلولین بود انتظار داشتم دولت کمک بیشتری کند تا معلولان را خانه دار کنیم و حداقل تعدادی از آنها دغدغه مسکن نداشته باشند اما متاسفانه سیستم ما جواب نمی دهد و آن چیزی که می خواهیم اعمال نمی شود.قانون معافیت های معلولین اعمال نمی شود مدیرعامل «تعاونی مسکن انجمن اصلاح ساختار معلولین توانمند» معلولان را دارای معافیت هایی می داند و عنوان می کند: قانون به صراحت اعلام کرده که معلولین از پرداخت هزینه های شهرداری، انشعابات آب و برق و فاضلاب و مخابرات معاف هستند اما متاسفانه این قانون اعمال نمی شود به این بهانه که اعتبار و بودجه نیست.

باوی تصریح می کند: با وجود چنین معافیت هایی، اداره برق اخطار داده که اگر پول به حساب آنها واریز نکنیم کار برق رسانی را متوقف می کند، در حالی که مطابق قانون الگوی مصرف، هر معلول تا ۱۲۰ متر برای پروانه ساخت خانه معاف است و برای اشتراک برق، آب و فاضلاب نیز معافیت دارد. ما فقط خواهان اعمال این قانون و همکاری شهرداری و بقیه شرکت ها برای پیشبرد کار هستیم.

قانون را اجرا کردیم

علت حضور نیروهای اجرائیات شهرداری در محدوده تعاونی مسکن معلولان و اقدامات آنها را شهردار منطقه ۸ اهواز جویا شدیم.«موسی ممبینی» اظهار می کند: تعاونی مسکن معلولان، از حدود پروانه ساخت و حدود املاک عدول کرد که از نظر قانونی جلوی آنها را گرفتیم.وی می افزاید: کارگاه باید جمع آوری می شد اما غیرقانونی می خواستند آن را مسقف کنند ما هم مکلف هستیم جلوگیری کنیم.شهردار منطقه ۸ اهواز به همین توضیحات اکتفا کرد و حاضر نشد به سایر سوالات پاسخ دهد

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *