شناسه خبر: 10242 منتشر شده در مورخ: 1395/8/1 ساعت: 11:55 گروه: ورزشی  
فقر امکانات ورزشی در همدان؛ پای ورزش معلولان همچنان می‌لنگد
مشکل ۳۴ هزار معلول همدانی

فقر امکانات ورزشی در همدان؛ پای ورزش معلولان همچنان می‌لنگد

ورزش معلولان و جانبازان در استان همدان در مسیر پرپیچ‌وخم و سنگلاخی قرار دارد و امکانات ورزشی برای این قشر بسیار ضعیف است به طوریکه تامین خواسته‌ها در پس وعده‌های مسئولان رنگ می‌بازد.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر گروه استان‌ها: ورزش از مقوله‌های اصلی در سلامتی افراد جامعه بوده و فراهم کردن امکانات ورزشی نیز از وظایف دولت‌هاست؛ اما در این میان متأسفانه معلولان جامعه با بی‌توجهی در تامین زیرساخت‌ها مواجه می‌شوند و شرایط ورزش کردن برای این قشر با توجه به امکانات ویژه‌ای که نیاز دارند در بسیاری از موارد مقدور نیست.این درحالی است که نیاز به ورزش و تأثیر آن در سلامتی افراد معلول بسیار بیشتر از افراد سالم احساس می‌شود. «ورزش» معلولان را به سطح جامعه می‌کشاند و آنان را مستقل می‌کند کمااینکه وقتی به جمله رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند: «ورزش برای آحاد مردم لازم و برای جانبازان، معلولین و سالمندان واجب است» رجوع می‌کنیم به این نکته می‌رسیم که باید فراهم کردن شرایط ورزش جانبازان و معلولان در اولویت قرار گیرد. متأسفانه در بسیاری از موارد مسئولان، معلولان را به‌عنوان شهروند درجه‌یک محسوب نمی‌کنند که نمود این موضوع را می‌توان در نواقص شهرسازی مشاهده کرد. معلولی که یک روز برای انجام امور مورد نظرش به سطح شهر می‌آید، در ابتدا با آسفالت‌های نامرغوب شهر مواجه می‌شود و کنترل خود را از دست می‌دهد و یا هنگامی که به آن سوی خیابان می رود خودروها مجال عبور به وی را نمی‌دهند چراکه مسیر مشخصی برای این گروه معین نشده و حتی در برخی موارد نیز عدم همسان‌سازی معابر مشکل ساز می شود.

براساس بررسی های انجام شده سالن‌های ورزشی استان همدان نیز تنها برای استفاده افراد سالم و توانمند ساخته‌شده‌اند و ورود و خروج معلولان در احداث آنها در نظر گرفته نشده است؛ درصورتی‌که باید سالن‌های ورزشی دومنظوره ساخته شود تا این قشر نیز به‌راحتی از امکانات ورزشی استفاده کنند.

ورزش معلولان گرفتار مشکلات سنتی

کم‌توجهی و بی‌توجهی بعضی دستگاه‌ها به ورزش جانبازان و معلولان، نبود امکان و سهولت برای دسترسی به امکانات ورزشی، دشواری در رفت‌وآمد جانبازان و معلولان، کمبود شدید اماکن و تجهیزات ورزشی ویژه، بالا بودن هزینه ورزش معلولان و ضعف در فرهنگ‌سازی جامعه و خانواده‌ها باعث شده که ورزش معلولان همچنان مشکلات سنتی خود را داشته باشد و آن‌گونه که باید رشد نکند.متولی اصلی ورزش در کشور وزارت ورزش است و این وزارت خانه باید شرایط ورزش کردن را برای تمام آحاد جامعه فراهم کند و هیچ کجای قانون نوشته‌نشده که وزارت ورزش و جوانان اولویت اصلی و ابتدایی خود را فراهم کردن شرایط ورزش برای افراد سالم و توانمند بگذارد و باید نگاه دستگاه ورزش نسبت به افراد سالم و معلولان یکسان باشد و در احداث زیرساخت‌های ورزشی و خرید تجهیزات ورزشی، معلولان نیز باید دیده شوند. نگاهی به وضعیت ورزش معلولان نشان می دهد که کاروان ایران در مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو (برزیل) با ۱۱۱ ورزشکار و با نام «شهدای منا» در بازی‌های حضور داشت و در پایان با کسب ۲۴ مدال رنگارنگ در جایگاه ۱۵ قرار گرفت که این جایگاه و این کسب مدال نشان می‌دهد تا چه اندازه ظرفیت در ورزش معلولان وجود دارد. باید برای ورزش معلولین هزینه کنیم تا جامعه‌ای پویا و شاداب داشته باشیم  برخی مطالعات در کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان می‌دهد اگر تنها یک دلار برای ورزش معلولان هزینه کنند در عمل ۳ دلار هزینه‌های درمان معلولان کاهش پیدا می‌کند و این نشان می‌دهد که باید برای ورزش معلولین هزینه کنیم تا جامعه‌ای پویا و شاداب داشته باشیم و باید معلولان را نیز وارد جامعه کرد که ورزش بهترین راه آن است. در همین خصوص معاون توان‌بخشی بهزیستی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به حمایت از ورزش معلولین اظهار داشت: بهزیستی استان همدان در تمامی حوزه‌های انواع معلولیت‌ و در تمام شهرستان‌های استان همدان تیم‌های ورزشی را پشتیبانی و سازمان‌دهی کرده و از کوچک‌ترین تلاشی برای ورزش این قشر کوتاهی نکرده‌است.

فریدالدین حجت‌الاسلامی بیان کرد: با اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در این زمینه رایزنی صورت گرفته تا برای ورزش قشر معلول سالن ورزشی به‌طور رایگان اختصاص یابد و جایی هم که نتوانستیم سالن رایگان بگیریم حداقل نصف هزینه‌های سالن را خودمان پرداخت کرده‌ایم.وی گفت: هزینه البسه ورزشی، امکانات و تمامی لوازم ورزشی، هزینه کامل سفرهای ورزشی و وسایل ایاب و ذهاب را در اختیار ورزشکاران معلول قرار داده‌ایم و تا جایی که در توانمان بوده ورزشکاران را حمایت کرده‌ایم.

یکی از مصداق‌های بارز توانمندسازی معلولان حضورشان در جامعه است

حجت‌الاسلامی بابیان اینکه اعتقاد داریم یکی از مصداق‌های بارز توانمندسازی معلولان حضورشان در جامعه است، گفت: یکی از کارهایی که می‌تواند حضور این قشر را در جامعه پررنگ کند ورزش چه در حوزه همگانی و چه حرفه‌ای است.وی با بیان اینکه متأسفانه در این زمینه مشکلات فراوانی داریم به طرح این سئوال پرداخت که تا چه اندازه امکانات ورزشی برای افراد سالم ما در جامعه وجود دارد که ما انتظار داشته باشیم برای معلولان وضعیت مناسب باشد؟. معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی استان همدان عنوان کرد: مشکلات بسیاری در زیرساخت‌ها وجود دارد اما تمام توان ما این است که بتوانیم نه خود را به استانداردهای بین‌المللی بلکه به استانداردهای ملی نزدیک کنیم.

بهزیستی متولی ورزش نیست

وی بابیان اینکه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در زمینه فرهنگ و ورزش هزینه کرده‌ایم، بیان کرد: اگر بخواهیم هزینه‌های غیر ریالی را نیز حساب کنیم شاید ۴ برابر این عدد نیز با رایگان کردن سالن‌ها و سایر موارد هزینه کرده باشیم.حجت‌الاسلامی بابیان اینکه ورزشکارانی در سطح ملی، جهانی و پاراالمپیک داریم که در حد توان مالی و معنوی این افراد را کمک می کنیم. عنوان کرد: همچنین رونق تیم‌های غیرحرفه‌ای و توسعه ورزش همگانی نیز مد نظر است.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان همدان بابیان اینکه بهزیستی متولی ورزش نیست، گفت: متولی اصلی ورزش در کشور وزارت ورزش و در استان‌ها اداره کل ورزش و جوانان است و قانونی نداریم که اداره کل ورزش و جوانان تنها متولی ورزش افراد توانمند و سالم جامعه است و این اداره باید در قبال ورزش معلولان نیز پاسخگو باشد.وی بابیان اینکه اقداماتی که بهزیستی انجام می‌دهد در راستای توانمندسازی قشر هدف خود است اما در عمل می‌بینیم بار ورزش معلولان بیشتر روی دوش بهزیستی است تا وزارت ورزش و جوانان، گفت: در اصل باید وزارت ورزش شرایط ورزش را برای عموم مردم فراهم کند درحالی که بودجه‌ای از طریق این وزارت خانه به بهزیستی تعلق نمی‌گیرد اما بار ورزش را به دوش می‌کشیم.

معلولین، شهروند درجه دوم جامعه نیستند

حجت‌الاسلامی با درخواست از مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بیان کرد: مسئولان همان‌طور که به ورزش افراد سالم جامعه نگاه می‌کنند به معلولان نیز توجه کنند چراکه در بحث فرهنگی در این زمینه بسیار ضعیف هستیم.وی گفت: اداره کل ورزش و جوانان باید بداند معلولان با فرد عادی که در جامعه زندگی می‌کنند فرقی ندارند و هر دو شهروند درجه‌یک جامعه محسوب می‌شوند و به یک اندازه حق استفاده از امکانات ورزشی را دارند.

۳۴ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان همدان هستند

وی با اشاره به شمار معلولان تحت پوشش بهزیستی استان همدان گفت: بیش از ۳۴ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان همدان هستند و از خدمات مختلف سازمان بهره می‌گیرند که از این تعداد ۸ هزار نفر به‌طور مستمر بقیه نیز به‌طور غیرمستمر از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلامی بابیان اینکه باید درزمینهٔ معلولان تغییر نگرش و فرهنگ در جامعه به وجود بیاید، بیان کرد: بارها در استانداری و جلسات مختلف و هفته پاراالمپیک درخواست کرده‌ایم که اداره کل ورزش و جوانان استان ما را یاری کنند اما متأسفانه این نگاه و کم‌لطفی به معلولان نه‌تنها در اداره کل ورزش و جوانان استان بلکه در کل جامعه وجود دارد و جامعه به معلولین به‌عنوان شهروند درجه‌یک نگاه نمی‌کند.معاون توان‌بخشی بهزیستی استان همدان عنوان کرد: مگر شهرداری که متولی پیاده‌روسازی است در معماری و چیدمان شهری به معلولان توجه می‌کند، مگر بخش خصوصی که یک مجتمع تجاری می‌سازد ورود و خروج معلولان را می‌بیند، مگر اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی معلولان را می‌بینند و متأسفانه این نگاه در تمامی جامعه نسبت به معلولین وجود دارد و باید این نگاه بافرهنگ سازی از طریق رسانه‌ها و مطبوعات که بازوان توانمند ما هستند تغییر کند.

اداره کل ورزش و جوانان در بحث ورزش معلولان محدودیت‌ تجهیزات دارد

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان هم با اشاره به ورزش معلولان اظهار داشت: بحث‌های زیادی در ورزش جانبازان و معلولین وجود دارد و دستگاه‌های مختلفی در این زمینه دخیل هستند.علی ضمیری کامل افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان سالن غدیر را در اختیار بهزیستی استان همدان قرار داده که جانبازان و معلولین و مخاطبان بهزیستی بتوانند از آن استفاده کنند. ضمیری کامل افزود: در حال حاضر فوتسال نابینایان، کشتی، والیبال نشسته جانبازان و معلولان از این سالن استفاده می‌کنند و امکاناتی را که خواسته‌اند در اختیار این قشر گذاشته‌ایم و قصد داریم وزنه‌برداری معلولان را نیز فعال کنیم اما در ابتدا باید تجهیزات آن را فراهم کنیم و در اولین اعتباری که داشته باشیم تجهیزات این رشته را خریداری خواهیم کرد. معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به ورزش همگانی گفت: تا جایی که در توان اداره کل ورزش و جوانان بوده سعی شده امکانات را در بخش ورزش قهرمانی و همگانی در اختیار معلولین قرار دهیم.

ضمیری بابیان اینکه زمین چمن را در اختیار فوتبال قرار داده‌ایم و در مجموع اگر درخواستی از طریق معلولین برای ورزش به ما داده‌شده باشد نمی‌گوییم در حد ایده آل اما در حد توان سعی کرده‌ایم کوتاهی نکنیم، گفت: امکانات ورزشی در کشور برای معلولین ضعیف است.وی بیان کرد: متأسفانه سالن‌های ورزشی ما که درگذشته ساخته‌شده‌اند دومنظوره نیستند و رفت‌وآمدهای معلولین در این سالن‌ها دیده نشده اما مجوزهایی که برای سالن‌ها به‌تازگی صادر می‌شود باید دومنظوره ساخته شوند تا معلولان و جانبازان هم بتوانند از آن استفاده کنند. معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان عنوان کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان در بحث ورزش معلولین محدودیت‌های تجهیزاتی دارد و منابع اعتباری در دو سال گذشته بسیار محدود بوده که این موضوع مربوط به کل کشور است و متأسفانه دست اداره کل در این زمینه بسته است.

دستگاه ورزش بداند ما تفاوتی با سایر افراد جامعه نداریم

یکی از معلولان جسمی حرکتی نیز در این زمینه در گفت و گو با مهر با گلایه از مسئولان ورزش استان همدان گفت: متأسفانه دستگاه ورزش نسبت به ورزش معلولین در بسیاری از زمینه‌ها بی‌تفاوت است و اولویت این دستگاه افراد توانمند و سالم جامعه هستند.امیر احسانی افزود: ورزش بهترین راه ورود افراد معلول به جامعه است که باعث می‌شود  روحیه ما شاداب شود و خود را با سایر افراد جامعه بیگانه نبینیم و بدانیم که ما هم وجود داریم اما می‌بینیم که درصدی از معلولان جامعه به علت اینکه نمی‌توانند به سطح جامعه ورود پیدا کنند دچار بیماری‌های روحی و روانی و افسردگی می‌شوند اما اگر مسئولان شرایط ورزش را برای ما فراهم کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. در کشورهای توسعه‌یافته برای ورزش معلولین هزینه می‌کنند و در عمل چندین برابر هزینه‌های درمانی این قشر کاهش پیدا می‌کنداین معلول بابیان اینکه ورزش می‌تواند هزینه‌های جامعه را کاهش دهد، تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته برای ورزش معلولین هزینه می‌کنند و در عمل چندین برابر هزینه‌های درمانی این قشر کاهش پیدا می‌کند. وی عنوان کرد: وزارت ورزش همان‌قدر که بودجه را صرف ورزش افراد توانمند می‌کند باید به همان اندازه نیز صرف ورزش معلولین کند و بدانند که ما هیچ تفاوتی با سایر افراد نداریم و شهروند درجه‌یک این جامعه هستیم و باید تجهیزات و امکانات ورزشی را نیز برای ما فراهم کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *