شناسه خبر: 10203 منتشر شده در مورخ: 1395/7/26 ساعت: 09:05 گروه: اجتماعی  
تشکیل جلسه شورایعالی معلولیت/اختلالات ژنتیکی عامل بروزمعلولیت

تشکیل جلسه شورایعالی معلولیت/اختلالات ژنتیکی عامل بروزمعلولیت

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه اختلالات ژنتیکی عامل بروز معلولیت ها است، گفت: طرح اجباری شدن مشاوره ژنتیک به مجلس و هیئت دولت پیشنهاد شده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر انوشیروان محسنی بندپی در مراسم روز جهانی عصای سفید که برگزار شد، افزود: استراتژی دولت در حوزه بهزیستی تلاش برای پیشگیری از شیوع و بروز معلولیت ها، تجهیز و ارائه خدمات استاندارد و تخصصی، استفاده از ظرفیت های معلولان و همچنین ایجاد شرایط زندگی مستقل برای آنان است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک دچار معلولیت در کشور متولد می شوند که با استفاده از آزمایش های ژنتیک می توانیم از بروز معلولیت در آنها جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در استان های کرمان و یزد ژنتیک اجباری با همکاری دفاتر ثبت اجرا شده است، گفت: پس از اجرای کامل این طرح و بررسی نقاط قوت و ضعف آن، نتایج حاصله را برای تعمیم به کل کشور و تصمیم نهایی طرح به دولت ارائه خواهیم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه اختلالات ژنتیکی از عوامل اصلی بروز معلولیت ها است، اظهار داشت: ۳۵۲ هزار نفر مبتلا به اختلالات ژنتیکی تحت پوشش طرح غربالگری قرار گرفته اند که از این تعداد ۶۴ هزار نفر دچار بیماری های چشمی و ۱۶ هزار نفر نیز به بیماری تنبلی چشم مبتلا بودند.

به گفته وی، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و بیماری های ژنتیکی موجود، به دولت و مجلس پیشنهاد کرده ایم که مشاوره ژنتیک را برای زوج های جوان اجباری کنیم.

بندپی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد نابینایان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، گفت: در کشورهای پیشرفته بحث مشاوره و ژنتیک و تغذیه مورد استفاده قرار گرفته است و در حال حاضر ۲۵۸ میلیون نابینا در جهان زندگی می کنند.

وی در مورد شورای عالی معلولیت گفت: این شورا با حضور ۵ نماینده از انجمن های معلولان تشکیل شده که دومین جلسه آن نیز با حضور وزیران دستگاههای ذیربط اواسط هفته آینده تشکیل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مناسب سازی اماکن و معابر شهری یکی از موضوعاتی است که در شورای عالی معلولیت بررسی خواهد شد، گفت: تاکنون بسیاری از دستگاه ها از استخدام معلولان شانه خالی کرده اند در حالی که بیشترین استعداد را در افراد معلول، نابینایان دارند که باید با همکاری دستگاه های مختلف زمینه بروز استعداد های آنها فراهم شود.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد اصلاح قانون جامع حمایت از معلولان نیز افزود: این لایحه به مجلس ارسال و بخشی از آن به هیئت وزیران برگشته است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *