شناسه خبر: 10141 منتشر شده در مورخ: 1395/7/13 ساعت: 11:00 گروه: بهداشت و سلامت  
نظارت‌های وزارت بهداشت بر تکایا و هیات‌های عزاداری تشدید شد
همزمان با آغاز محرم حسینی؛

نظارت‌های وزارت بهداشت بر تکایا و هیات‌های عزاداری تشدید شد

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همزمان با آغاز محرم حسینی، از تشدید بازرسی‌های بهداشتی از مساجد، تکایا و هیات‌های عزاداری خبر داد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا:محسن فرهادی ضمن اشاره به افزایش بازرسی‌ کارشناسان بهداشت محیط در ماه‌های محرم و صفر، اظهار کرد: وزارت بهداشت طی بخشنامه‌ای به  معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور،  از آنها خواسته است تا  نسبت به کنترل موارد مرتبط با آب و غذا در هیات‌ها، مساجد وتکایا اقدامات‌شان را تشدید کنند. تیم‌های سیار بهداشت محیط  نیز از چند روز گذشته کنترل‌های خود را بر این نقاط افزایش داده‌اند.

وی افزود: کنترل‌های عمده بهداشتی از شبکه آب شرب بر نقاط گرم‌تر که مردم نیاز به استفاده از یخ دارند، تمرکز دارد. همچنین بخش زیادی از این کنترل‌ها در هیات‌ها، مساجد، تکایا و نظارت بر نذورات مردم انجام می‌شود و  از ذبح دام شروع و به طبخ غذا می‌رسد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با اشاره به وسعت برگزاری مراسم‌های عزاداری در سطح کشور، ادامه داد: به علت خودجوش بودن این مراسم‌ها در کشور، توصیه می‌کنیم بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی و ابزار و تجهیزات مورد استفاده حتما رعایت شود. نظارت‌های  کارشناسان بهداشت محیط جنبه مشاوره و کنترل دارد. آنها فقط در صورتی که متوجه شوند غذایی دارای مشکل است، مداخله می‌کنند. مانند سال گذشته که مجبور شدیم در بعضی قسمت‌ها، غذاهای مشکوک به فساد را امحا کنیم. ما انتظار زیادی از همکاران برای برخوردهای حقوقی و قضایی نداریم، مگر در موارد خاص. بیشترین راه بهداشت مواد غذایی، همکاری متولیان هیات‌ها، مساجد و تکایا است.

وی به تکایا و هیات‌هایی که قصد طبخ و توزیع نذری در ماه محرم دارند توصیه کرد: کسانی که بیماری خاص یا واگیر دارند در این امر دخالت نکنند. همچنین از آشپزهای حرفه‌ای به دلیل داشتن کارت بهداشت و گذراندن دوره‌های آموزشی و انجام آزمایش‌های لازم استفاده کنند.  

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت استفاده از دیگ‌های مناسب برای پخت نذورات را ضروری عنوان کرد و گفت: اگر مردم می‌خواهند از دیگ‌های مسی استفاده کنند، به سالم بودن آن توجه کنند که منجر به آزاد شدن فلز مس در مواد غذایی نشود. همچنین اگر می‌خواهند دامی را برای نذورات ذبح کنند، بهتر است از ایستگاه‌هایی که توسط شهرداری تهران راه‌اندازی می‌شود، دامپزشک مستقر دارد و تحت کنترل سازمان دامپزشکی است، استفاده کنند؛ چرا که بیماری‌های مشترک انسان و دام در کمین هستند و می‌توانند خطر ایجاد کنند.

فرهادی ضمن اشاره به بازرسی کارشناسان بهداشت محیط و سازمان دامپزشکی از مراکز عرضه دام، نسبت به خطر انتقال بیماری‌های مشترک انسان و حیوان نیز هشدار دارد و افزود: ذبح دام حتما به شکلی انجام شود که فضولات و امحا و احشای آن بعد از کار باقی نماند، چون برخی بیماری‌ها به راحتی منتقل می‌شوند.  

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *