شناسه خبر: 10121 منتشر شده در مورخ: 1395/7/10 ساعت: 12:27 گروه: اجتماعی  
امداد شغلی به معلولان 10 استان

امداد شغلی به معلولان 10 استان

مداد شغلی به معلولان 10 استان در نیمه دوم امسال صورت می گیرد

به گزارش ایران سپید معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۳۴۰ هزار نفر از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می‏کنند، گفت: ۱۵۰ هزار نفر در نوبت دریافت مستمری هستند.حسین نحوی‏نژاد با اشاره به ارائه خدمات توانبخشی به معلولان اظهار کرد: براساس سرشماری سال 90 آمار معلولان کشور یک میلیون و 250 هزار نفر اعلام شد اما در بانک اطلاعاتی بهزیستی اسامی یک میلیون و 300 هزار معلول ثبت شده است که 35 درصد از معلولان را خانم‏ها و 65 درصد را آقایان شامل می‏شوند.

    وی افزود: براساس روش مطالعه خوشه‏ای که در سال 87 انجام شد 7/ 2 درصد از جمعیت کشور دارای معلولیت بارز هستند و طبق فرمول جهانی 3/ 4 درصد جمعیت کشور دارای معلولیت متوسط هستند. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه دو درصد جامعه دارای معلولیت با درصد بالاهستند، اعلام کرد: در مناطق روستایی با اجرای طرح توانبخشی تعداد معلولان و نوع معلولیت‏ها مشخص است. وی با بیان اینکه معلولیت جسمی و حرکتی با پوشش 40 درصدی بیشترین حجم جمعیت معلولان را تشکیل می‏دهد، گفت: 25 درصد معلولیت‏ها ذهنی، 14 درصد دارای معلولیت شنوایی و 11 درصد دارای معلولیت بینایی هستند
    . نحوی‏ نژاد با اشاره به اینکه اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معولان تقدیم مجلس شده است، اظهار کرد: 40 کشور دنیا از این قانون بهره‏مند هستند و به منظور تدوین قوانین راهگشا برای بهبود حقوق معلولان اصلاحیه قانون در مجلس تصویب شده است اما در شورای نگهبان ایراداتی وارد شده که باید اصلاح شود.وی تصریح کرد: در صورت تصویب اصلاحیه قانون حمایت از معلولان میزان پرداخت مستمری 1000 درصد رشد می‏یابد به طوری که مستمری 70 هزار تومانی کنونی طبق قانون کار به 700 هزار تومان افزایش می‏یابد و تمام خدمات توانبخشی بهزیستی طبق این قانون مشمول بیمه می‏شوند.معاون سازمان بهزیستی از راه‏اندازی صندوق حمایت از فرصت‏های شغلی معلولان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه استخدام‏ها در بدنه دولت کم شده است سهم سه درصد اشتغال دولتی معلولان محقق نمی‏شود و از طرفی هر دستگاهی نیروی متخصص خود را نیاز دارد.
    
    فعالیت 2200 مرکز غیردولتی توانبخشی
    وی با اشاره به فعالیت 2200 مرکز غیردولتی توانبخشی در کشور گفت: بیش از 110 هزار معلول، بیماران مزمن روانی و سالمندان از خدمات استفاده می‏کنند.نحوی‏نژاد با بیان اینکه 340 هزار نفر از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می‏کنند، بیان کرد: 150 هزار نفر در نوبت دریافت مستمری هستند که البته اعتبارات بهزیستی ناچیز است و لازم است با قطع یارانه نقدی افراد توانمند حمایت بیشتری از افراد نیازمند شود.وی با اشاره به برنامه‏های سازمان بهزیستی برای کاهش معلولیت‏ها افزود: طرح مراقبت‏های موقت برای معلولیت‏های شدید در حال اجرا است و همچنین طرح غربالگری دو بیماری ناشناخته اوتیسم و آلزایمر پاییز امسال انجام می‏شود.این مقام مسوول افزود: بلای قرن آینده اختلالات شناختی و آلزایمر و زوال عقل است و به این منظور اگر بیماری‏ها در سنین پایین‏تر شناسایی شود، از پیشروی آن جلوگیری می‏شود.معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اعتبارات تجهیزات کمک توانبخشی 5/ 2 برابر شده است، اظهار کرد: سال گذشته 250 هزار فرصت‏ شغلی برای معلولان زیر پوشش بهزیستی ایجاد شده است و امسال نیز برای ارتقای کیفی و کمی اشتغال معلولان موسسات کاریابی خاص معلولان در 10 استان کشور به صورت پایلوت در نیمه دوم امسال راه‏اندازی می‏شود.
    
    60 درصد معلولان فاقد مسکن مناسب
    وی با اشاره به وضعیت مسکن مددجویان تصریح کرد: نهضت خانه‏سازی برای معلولان و مددجویان کمتر از یک دهه سابقه دارد و با کمک 6 میلیون تومانی دولت به ازای هر واحد و کمک افراد خیر اکنون 20 هزار واحد مسکونی ویژه معلولان در حال ساخت است. نحوی‏نژاد گفت: 50 درصد خانواده‏های دارای دو معلول به بالاخانه‏دار شدند و اولویت با افرادی است که دارای زمین هستند یا اینکه خیران ورود پیدا کردند و با این وجود 60درصد معلولان تحت پوشش فاقد مسکن مناسب هستند. وی با اشاره به وجود 250 واحد مشاوره و آزمایش ژنتیک در کشور افزود: در قانون برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده است که با اجباری شدن آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج از تولد سالانه 20 تا 30 هزار کودک معلول در جامعه جلوگیری کنیم. معاون بهزیستی کشور با اشاره به انجام 700مورد سقط پیشگیرانه اظهار کرد: با اجباری شدن مشاوره‏های ژنتیک شاهد افزایش سقط‏های پیشگیرانه مجاز و قانونی برای جلوگیری از معلولیت‏ها هستیم.
    وی گفت: اکنون 65 درصد از نوزادان غربالگری شنوایی می‏شوند و امسال باید به بالای 90 درصد برسد و همچنین 80 درصد کودکان 3 تا 6 سال تحت پوشش غربالگری بینایی هستند که امسال افراد زیر پوشش باید به بیش از 95 درصد برسد.نحوی‏نژاد اعلام کرد: بهزیستی از کودکان زیر 6 سال برای کاشت حلزون گوش حمایت 4 تا 5میلیون تومانی دارد و اکنون افراد در نوبت کاشت حلزون به صفر رسیده است و خدمات توانبخشی بعد از جراحی به مددجویان ارائه می‏شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *