شناسه خبر: 10112 منتشر شده در مورخ: 1395/7/8 ساعت: 06:42 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 8 مهر 1395

روزنامه پنجشنبه 8 مهر 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 8 مهر 1395،

27 ذی الحجه 1437،

29 سپتامبر 2016

سال بیستم شماره 5394

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

متن استیضاح فانی تقدیم هیات رئیسه شد 2

دقت والدین به محیط مهدها باید افزایش یابد 4

فراکسیون معلولان هنوز تشکیل نشده است 5

ممنوعیت استعمال دخانیات از اول مهر اجرایی شد 8

تلاشهای خستگیناپذیر مؤسسه هندی برای کتابخوان کردن نابینایان بنگال 10

عملکرد ورزش نابینایان در پارالمپیک، ریو بهتر از لندن 13

حوادث

چاردیواری 18

 

 

صئ.......سیاسی

* متن استیضاح فانی تقدیم هیات رئیسه شد. علی لاریجانی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات گفت: متن استنیضاح وزیر آموزش و پرورش نیم ساعت قبل تقدیم هیات رییسه مجلس شد و اگر امضاهای آن به حد نصاب قانونی رسیده باشد و نماینده ای انصراف ندهد، اعلام وصول میشود. نماینده مردم محلات در تذکری اظهارداشت: یک ماه و نیم قبل موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مطرح شد و هیات رییسه موظف است، بر اساس قانون و زمان مقرر آن را اعلام وصول کند، لذا از هیات رییسه میخواهم این موضوع را تعیین تکلیف کند.

* اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری گفت: نظام اداری فعلی نه تنها پیش برنده توسعه کشور نیست، بلکه ترمز و مانعی پیش روی توسعه کشور است که حتماً باید اصلاح شود.

* از مقام معظم رهبری تشکر میکنیم.  کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ما اصلاحطلبان از نصیحت دلسوزانه رهبری به احمدینژاد تشکر میکنیم اما معتقدیم کفایت نمیکند. کسانی که کشور را به ورطه نابودی کشانده اند، دستگاه قضایی باید حتما به محاکمه آنها بپردازد و نباید سکوت کند.

* عباس یزدانی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادعاهای وزیر خارجه امارات در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مضحک و بی اساس ازسوی کشوری خواند که جنگنده هایش هر روز غیرنظامیان بیگناه یمن را بمباران میکنند. وی این ادعاها را مضحک و ریاکارانه خواند و افزود: کشوری که دهه های متمادی خاک خود را به منبعی برای صدور اندیشه افراطی تکفیری تبدیل کرده با استفاده از تریبون سازمان ملل، ایران را به تلاش برای بی ثبات کردن منطقه متهم میکند! گفتنی است این مقام اماراتی بار دیگر با بیان سخنان بی اساس، تمامیت ارضی ایران راهدف قرار داده و نسبت به سه جزیره ایرانی ادعاهایی مطرح کرده بود.

 

صئ.......اجتماعی

* دقت والدین به محیط مهدها باید افزایش یابد: احمد محبی، روانشناس کودک گفت: مهد کودک مناسب یکی از دغدغه های پدران و مادران شاغل است. والدین باید علاوه بر اسباب بازیها، نیمکت، میز به تخت و صندلیها نیز دقت کنند تا مناسب کودکانشان باشد والدین باید نسبت به امن بودن اسباب بازیهای بیرون از کلاس شامل تاب، سرسره و... نیز حساس باشند. طبق استانداردهای موجود در دنیا نسبت مربی به تعداد کودکان ۱ به ۳ یا ۱ به ۶ است.

* پرداخت به ۲۵۰ هزار بازنشسته کشوری: محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش سقف وام بازنشستگان گفت: پرداخت وام ۳ میلیون تومانی به ۲۵۰ هزار بازنشسته کشوری از دو هفته آینده آغاز میشود. وی افزود: برای افزایش کف حقوق از ۷۵۰ به ۹۰۰ هزار تومان، ۶ هزار میلیارد تومان به ما اختصاص یافت این افزایش پلکانی برای رسیدن به تعادل باید چند سال ادامه یابد.

صئ.......در راهروهای پارلمان

* فراکسیون معلولان هنوز تشکیل نشده است. خدادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این که فراکسیون معلولان در مجلس دهم هنوز تشکیل نشده است گفت: مایلم که فراکسیون معلولان هر چه زودتر تشکیل شود. البته امضای نمایندگانی که مایلند عضو فراکسیون شوند جمع آوری شده و   من نیز جزو امضا کنندگانم هستم. 

خدادادی با اشاره به این که گروه هایی از معلولان چند بار به من مراجعه کرده اند گفت: هفته آینده نیز من معلولان را به کمیسیون اجتماعی دعوت کردم تا جلسه ای با آنها داشته باشم.

وی با بیان این که تا کنون و علیرغم وجود فراکسیون معلولان پیگیر مسایل و مشکلات معلولان بوده ایم اظهار داشت: از زمانی که مجلس دهم تشکیل شده گروه های مختلف معلولان برای پیگیری مطالباتشان به ما مراجعه کرده اند البته از تعدادی از آنها که مطالبات جمعی داشتند خواستیم که مطالباتشان را به شکل مکتوب برای کمیسیون ارسال کنند که هنوز چیزی به دستمان نرسیده است ولی مشکلات موردی که با ما مطرح می شد را با وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی مطرح کرده ام. نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بررسی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان هنوز در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار نگرفته است افزود: ما نمی توانیم طرح یا لایحه ای که از طرف هیات رئیسه ارجاع نشده را بررسی کنیم. خدادادی گفت: همانطور که گفتم کمیسیون اجتماعی پیگیر مطالبات معلولان است و موید آن هم تصویب قانون کاهش ساعت کار زنان دارای شرایط خاص بود که علیرغم این که از سوی شورای نگهبان رد شده بود باز در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و طی رایزنی هایی که با شورای نگهبان انجام شد به تصویب رسید. البته من همه تلاشم را برای احقاق حقوق افراد دارای معلولیت و پیگیری مطالباتشان انجام خواهم داد.

رئیس کمیسیون اجتماعی همچنین از برگزاری جلسه هم اندیشی کمیسیون اجتماعی با نمایندگان کمیسیون اجتماعی در ادوار گذشته مجلس خبر داد و گفت: جهت استفاده از تجربه، اندوخته فکری و مخزن تفکرات همه نمایندگان عضو در کمیسیون اجتماعی از دوره اول تا نهم این دیدار برای نخستین بار درمجلس تدارک دیده شده است.

در این جلسه  برنامه‌ها و اهداف نمایندگان ادوار که مغفول مانده است مورد بررسی قرار می گیرد، همچنین از پیشنهادات و برنامه های این نمایندگان در جهت رفع مشکلات موجود درجامعه استفاده می شود.

سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که فراکسیون معلولان ان شالله هر چه زودتر تشکیل می شود گفت: من نیز جزو امضا کنندگان برای تشکیل فراکسیون معلولان هستم و تا آن جا که می دانم امضاهای نمایندگان به بخش فراکسیونهای مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است تا ان شالله  فراکسیون هر چه زودتر تشکیل شود.

 

 

 

صئ.......بهداشت و سلامت

* ممنوعیت استعمال دخانیات از اول مهر اجرایی شد: قائم مقام وزیر بهداشت در نشست خبری، در مورد ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی گفت: این ممنوعیت از اول مهر ماه، با جدیت بیشتری اعمال میشود. وظیفه قانونی وزارت بهداشت اطلاعرسانی در خصوص کالاهای آسیبرسان و برخورد با تولیدکنندگان آنها است. البته نظارت بر اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی بسیار ضروری است و ما انتظار داریم مردم خود بر این امر نظارت داشته باشند تا به مرور این ممنوعیت به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. دکتر حریرچی در پاسخ به سوالی در باره اینکه انتقال بیماران توسط آمبولانسهای اورژانس بر چه مبنایی انجام میشود گفت: انتقال بیمار با آمبولانس خصوصی به بیمارستان خصوصی میسر است اما سیستم اورژانس ما منحصرا بیمار را به بیمارستان دولتی منتقل میکند. اپراتور آمبولانس بر اساس فاصله ترافیک و وضعیت بیمارستانی که قرار است بیمار به آن منتقل شود مرکز درمانی را انتخاب میکند. ولی خانواده بیمار بعد از انتقال بیمار به بیمارستان دولتی و مناسب شدن شرایط بیمار، میتوانند او را به بیمارستانی که میخواهند منتقل کنند. سخنگوی وزیر بهداشت همچنین درباره نحوه ساماندهی و راه اندازی تختهای توانبخشی افزود: از سایر سازمانها مثل هلال احمر  و بنیاد شهید و بخش خصوصی درخواست داریم در حوزه توانبخشی و خیریه به ما کمک کنند ما محدودیت اعتبار داریم و از طرفی کمبود تختهای حاد در بیمارستانها، جدیتر است ما سعی داریم در جاهایی که بخش غیر دولتی کمتر وارد میشود سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر توانبخشی بیماران قلبی بعد از جراحی و بستری، در بخشهای قلب ما در حال انجام است اما در مورد بیمارانی که احتیاج به خدمات بستری ندارند سعی داریم مراکز توانبخشی بیرون از بیمارستانها دایر شوند تا بیماران مجبور نباشند محیط شلوغ بیمارستان را تحمل کنند. (کباری)

 

صئ.......از شش نقطه جهان

* تلاشهای خستگیناپذیر مؤسسه هندی برای کتابخوان کردن نابینایان بنگال: مؤسسات آموزشی فراوانی در هند وجود دارد که خدمات آموزشی را در اختیار نابینایان قرار میدهد. اما در میان آنها، کم پیدا میشود مؤسسه ای که هدفش را در بحث آموزش به نابینایان بر این نکته استوار کرده باشد که آموزشهایی را در اختیار این گروه قرار دهد که منجر به حضور فعالتر آنها در سطح جامعه شود. «میترا جیوثی»، نام مؤسسه ای به قدمت ۲۶ سال است که برخلاف بسیاری از مراکز آموزشی، با هدف حضور فعال نابینایان در سطح جامعه و کمک این قشر به اقتصاد کشور فعالیت میکند. بر اساس آمار جهانی امروز در دنیای رقمی معادل ۴۵ میلیون نابینا زندگی میکند که از این تعداد، حدود ۱۵ میلیونش ساکن هندوستانند.

«اوما کریشنامورتی»، از مدیران ارشد این مؤسسه در باره دوره های آموزشی این مرکز، میگوید: «مهارت استفاده از رایانه، یکی از اصلیترین دوره های برگزار شده در میترا جیوثی است. طی این دوره، در هر گروه ۲۰ نابینا آموزش داده میشوند. آموزشها از استفاده از کیبورد شروع میشود و کاربران تا به آنجا پیش میروند که بتوانند از سرویسهایی نظیر ایمیل هم استفاده کنند. در این دوره همچنین چگونگی استفاده نابینایان از Microsoft office هم به آنان آموزش داده میشود. طول هر دوره ۶ ماه است و در هر دوره، نابینایانی از سراسر شبه قاره شرکت میکنند. امکانات خوابگاهی هم برای کسانی که از مناطق دوردست در این دوره ها شرکت میکنند در نظر گرفته شده است.» اوما کریشنامورتی، تسهیل دسترسی نابینایان نابینایان به کتابهای منتشر شده را از دیگر وظایف مرکزشان میداند و در این خصوص میگوید: «بخش ضبط کتاب، بیش از ۲۰ سال است که راه اندازی شده است و کتابهای چاپ شده، در فرمت دِیزی و با کمک گویندگان داوطلب ضبط شده و در اختیار نابینایان قرار میگیرند. آن دسته از نابینایانی که علاقمند به دریافت کتاب باشند میتوانند فهرستها را به شکل برخط بررسی کنند و عناوین مورد علاقه شان را به ما اطلاع دهند تا ما کتابها را روی لوح فشرده رایت کرده و در اختیارشان قرار دهیم. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ کتاب انگلیسی و تعداد زیادی به چهار زبان محلی هندی در این کتابخانه وجود دارد. همچنین کتابهای دانشگاهی رشته های اقتصاد و روانشناسی هم برای مقاطع تحصیلی پیشرفته، در این مرکز ضبط شده و در اختیار کاربران قرار میگیرند. بیش از ۷۵۰۰ نفر از این مرکز در زمینه کتابهای دِیزی خدمات دریافت میکنند اما تهیه یک دستگاه پخش کننده دِیزی برای بسیاری از آنها کار دشواری است. چرا که این دستگاه، چیزی در حدود ۱۱ هزار روپیه قیمت دارد و بسیاری از نابینایان هندی قادر به خرید آن نیستند.» به تازگی دولت هند دو دستگاه چاپگر بریل را هم در اختیار این مرکز قرار داده و تا به حال توانسته اند کتابهای عمومی نظیر رامایانا، ماهابهارات و پانجاتانترا را برای مطالعه نابینایان به بریل برگردانند.

 

 

صئ.......ورزشی

* عملکرد ورزش نابینایان در پارالمپیک، ریو بهتر از لندن: در شمارگان پیشین، عملکرد سه رشته ورزشی نابینایان در ریو و نتایج به دست آمده در پارالمپیک 2012 لندن را مقایسه کردیم. در ادامه، به بررسی دو رشته دوومیدانی و فوتبال پنج نفره میپردازیم. هر سه مدال نقره ورزشکاران نابینا در ریو، توسط همین دو رشته به دست آمد. دوومیدانی نابینایان را میتوان با کسب دو مدال نقره در ریو، موفقترین رشته ورزشی نابینایان قلمداد کرد. هر چند با توجه به مواد مختلف در این رشته همچون دوهای سرعت، استقامت، پرتابها و پرشها و توزیع مدالهای فراوان، کسب این نتایج امری عادی به نظر برسد، اما سه ورزشکار نابینا و کمبینا توانستند در پارالمپیک ریو دو مدال نقره توسط سامان پاکباز در پرتاب وزنه و سجاد نیکپرست در پرتاب نیزه به دست آورند. حمید اسلامی در دوی 1500 متر که شانس کسب مدال برای وی نیز قابل تصور بود، پس از انجام مسابقه در مرحله مقدماتی، از سوی داوران دیسکالیفه شد و نتوانست راهی دیدار نهایی شود. در همین رشته در پارالمپیک لندن، هاجر تکتاز، سجاد نیکپرست و عرفان حسینی سه نماینده ورزش نابینایان بودند که تنها یک نقره توسط سجاد نیکپرست به دست آوردیم. لذا عملکرد دوومیدانی نابینایان را در ریو، میتوان بهتر از لندن ارزیابی کرد. اما ملی پوشان فوتبال پنج نفره نابینایان که در 2012 لندن با شکست مقابل ترکیه در جایگاه ششم قرار گرفته بودند، در ریو با ارائه نمایشی خیره کننده، به فینال صعود کردند و در دیدار نهایی مغلوب برزیل میزبان، قهرمان تمامی ادوار پارالمپیک در فوتبال نابینایان از آتن تا لندن شدند. فوتبال پنج نفره ایران در حالی با پنج امتیاز از مرحله مقدماتی خود صعود کرد که تیمهای برزیل، مراکش و ترکیه، هر سه همگروه ما، قهرمان قاره های خود بودند. کسب عنوان نایب قهرمانی در فوتبال پنج نفره نشان داد، پتانسیل نیروی انسانی در این رشته در کشور وجود دارد. اما کمبود زیرساختهای سخت افزاری از جمله زمین با دیواره های استاندارد، کاملاً حس میشود. تا جایی که دو استان فارس و آذربایجان شرقی که نیمی از بازیکنان ملی پوش را در اختیار دارند، فاقد زمین استاندارد برای فوتبال پنج نفره است. در سراسر کشور، تنها دو استان تهران و کرمان زمینی با استانداردهای جهانی در اختیار دارند. لذا میطلبد با توسعه زیر ساختهای لازم و استعدادیابی در رده پایه، زمینه رشد و نمو این رشته را بیش از پیش فراهم کرد. کسب نقره در ریو نشان داد چنانچه شرایط ذکر شده در بالا فراهم شود و مسابقات باشگاهی این رشته از سوی مسئولین امر جدیتر گرفته شود، کسب طلای پارالمپیک و مسابقات جهانی دور از دسترس نخواهد بود. اگر بخواهیم در پارالمپیک 2020 ژاپن بهتر از اینها ظاهر شویم، میبایست از همین حالا با یک برنامه ریزی مدون، برگزاری منسجم مسابقات باشگاهی و قهرمانی کشور و استعدادیابی از مدارس، رو به جلو حرکت کرد. امیر سرمدی

 

 

صئ.......حوادث

* محکومیت 75 ایرانی در عمان: دادستان کل «عمان» گفت: 75 محکوم ایرانی درزندانهای این کشوربه سر میبرند که جرم اغلبشان مواد مخدر است. حسین بن علی بن زاهر الهلالی دادستان عمان در دیدار با دادستان کل جمهوری اسلامی ایران گفت: هر ساله 45 هزار پرونده قضایی در این کشور تشکیل میشود. وی تأکید کرد: پرونده ایرانیها در کشور عمان بیشتر مربوط به مواد مخدر و انتقال غیرقانونی افراد به عمان است. الهلالی در پایان گفت: مجازات تجارت مواد مخدر و روانگردان در عمان اعدام است.

* تحویل 100 هزار شاخه گل برای طلاق: مردی با تحویل 100 هزار شاخه‌گل، بخشی از مهریه همسرش را تحویل این زن داد.

این مرد با تحویل 100 هزار شاخه گل به عنوان بخشی از مهریه عروس در دادگاه خانواده کرج، تصمیم گرفت بخشی از محکومیت خود را برطرف کند. زن جوان مهریه‌اش را که 124 هزار شاخه گل بود به اجرا گذاشته بود تا شوهرش را روانه زندان کند تا اینکه پدر داماد در دو خودروی وانت و مزدا، با خود 100 هزار گل رز مقابل دادگاه خانواده کرج آورد تا درحضور نماینده اجرای احکام، تحویل زن داده شود. عروس از دادگاه درخواست مهلت کرده تا تحویل بقیه گلهای رز به پس از انجام کارشناسی روی گلهای دریافتی موکول شود.

* قتل فروشنده خودرو به خاطردو میلیون تومان! پسر 23 ساله یزدی وقتی بر سر قیمت خرید یک دستگاه نیسان با صاحب خودرو به توافق نرسید ناگهان در اوج عصبانیت به روی او چاقو کشید و با چند ضربه مرد 63 ساله را به قتل رساند. در این حادثه که شامگاه دوشنبه مقابل خانه مقتول درمحله قاسمآباد رخ داد، پسر 23 ساله که با یکی از آشنایانش برای خرید نیسان رفته بود، به خاطر 2 میلیون تومان اختلاف قیمت با فروشنده درگیر شد و پس از وارد کردن چند ضربه کارد گریخت. مأموران نیز پس از حضوردر محل قتل دریافتند مرد 63 ساله به علت اختلاف برسرقیمت خودرو با چاقو به قتل رسیده است.

صئ.......چاردیواری

* با عرض سلام پیشاپیش فرا رسیدن ایام ماه محرم و حماسه تاریخساز سالار شهیدان را در کربلا گرامی داشته و تسلیت میگویم و امید آنکه این ایام در تقویت اراده همه پیروان راستین امام حسین (ع) در پایمردی در ارزشهای ماندگار معنوی اثرگذار و آموزنده باشند. از هفته گذشته ایران سپید را با دو ستون جدید دریافت کردید یکی ستون صدای خاطره ها که شما را یا حد اقل گروهی از شما را که سالهاست از کتب گویا استفاده میکنند دوباره به خاطره های ایام دور پیوند میدهد. شنیدن دوباره صدای گویندگانی که بسیاری از کتابهایمان را با صدای آنها شنیده و به نوعی خوانده ایم. البته این ستون از هفته پیش رو در روزهای دوشنبه در دسترس شماست و علت این امر هم حجم ستونهای متراکم در روز شنبه است. ستون دیگری که مدتها وعده اش را داده بودیم ویژه آشنایی شما با کتابهای جدید و ارضای نیازهای ذهنی نابینایان کتابخوان است که نام سمبولیک «چوب الف» برای آن انتخاب شد. اما تماسها و پیامهای شما عزیزان آقای رحمتی از کرج ضمن تشکر از مطلب ستون بهداشت در خصوص حبوبات در مورد گزارش ستون پیگیری در مورد مشکلات شاگردان تلفیقی پیشنهاد تبدیل سوالهای امتحانی این عزیزان را توسط معلم رابط به خط بریل دادند. آقای محسنی از بیرجند و  آقای یاسر سرگزی از دیار زابل خواهان تشکیل گروه واتساپی ایران سپید برای نابینایان شدند ضمن آنکه آقای سرگزی از گفتگوی ستون گپ و چای با خانم شکوفنده دوبلور کشورمان تشکر کردند. آقای محمد چراغی و آقای محمد بدرپور هر دو ضمن تشکر از ستونهای جدید خواهان معرفی کتب مذهبی در چوب الف شده اند. خانم سقازاده نیز از کاشان ضمن تشکر از ستونهای جدید بر دسترس بودن کتابهای معرفی شده در ستون چوب الف تأکید کرده و با اشاره به یادداشت سخن هفته نابینایان را به گرفتن مشاغلی مانند بسته بندی تشویق کرده اند. آقای قاسمی از تبریز از ستون تجربه ها تشکر کرده و خواهان درج آدرس اسکایپ خانم شهریاری شدند. دکتر صفا از بهبهان ضمن قدردانی از مطالب مختلف روزنامه خواهان ادامه گفتگوهای گروهی و آموزش خوانندگان برای ارتباط موثرتر دختران و پسران برای ازدواج شدند. درخصوص فصلنامه بصیر  به آن اشاره کرده اید این نشریه سالهاست که به تاریخ پیوسته و عملاً  ما به جز یک روزنامه  و دو نشریه نه چندان منظم در انتشار نشریه بریل دیگری نداریم  در این مجموعه میتوان یکی دو نشریه گویا- بریل محدود در زمینه های خاص را که مبین پیشخوان دکه های مطبوعاتی نابینایی است. در مورد بنیاد پیوند که جناب آقای نخجوانی معلم و پیشکسوت آموزش نابینایان چند سالی درگیر آن بوده اند متأسفانه به بار ننشست و به دلیل وضعیت جسمی آقای نخجوان عملاً این اقدام اجتماعی نیز زمین گیر شد. آقای درویشوند از  قزوین نیز خواهان بازیافت کاغذ روزنامه شدند که از دغدغه محیط زیستی ایشان متشکرم. میماند توصیه همیشگی و امیدواری شما در هر شرایط  و سپردنتان به خداوند منان.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *