شناسه خبر: 10102 منتشر شده در مورخ: 1395/7/7 ساعت: 08:26 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 7 مهر 1395

روزنامه چهارشنبه 7 مهر 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 7 مهر 1395،

26 ذی الحجه 1437،

28 سپتامبر 2016

سال بیستم شماره 5393

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

صدای شهروندان معلول در روز جهانی گردشگری طنین انداز شد 2

جزئیات دیدار احمدینژاد با مقام معظم رهبری 5

85 درصد هزینه های ناباروری پرداخت میشود 7

عملکرد ورزش نابینایان در پارالمپیک، ریو بهتر از لندن 10

تنها 364 معلم رابط برای 48837 دانشآموز (بخش دوم) 12

گپ و چای داغ با سیندرلا 16

حوادث

 

 

صئ.......ویژه

* صدای شهروندان معلول در روز جهانی گردشگری طنین انداز شد: گردشگری دسترس پذیر، حق شهروندی افراد معلول است. روز دوشنبه، مرکز همایشهای سازمان صدا و سیما محل برگزاری مراسم روز جهانی گردشگری بود. در این مراسم علاوه بر دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری، دکتر سلطانیفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش، مهندس واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جمعی از سفرای کشورهای مختلف مقیم تهران نیز حضور داشتند. در مراسم روز گذشته، تأکید همه سخنرانان بر اهمیت توسعه صنعت گردشگری به عنوان محرک رشد اقتصادی بدون نفت و نیز عاملی بسیار مؤثر در افزایش تعاملات ملت ایران با سایر ملل جهان بعنوان شعار امسال سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد مبنی بر گردشگری برای همه و گردشگری دسترس پذیر بود. دبیر کل سازمان جهانی گردشگری در پیام روز جهانی گردشگری بر ضرورت تحقق گردشگری دسترس پذیر برای بیش از یک میلیارد انسان دارای معلولیت جهان و نیز جمعیت سالمندان جهان تأکید کرد. در مراسم روز جهانی گردشگری، سهیل معینی، مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور به عنوان نماینده شهروندان معلول به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با تأکید بر اینکه تحقق گردشگری دسترس پذیر یک شعار زودگذر نیست، بلکه حق شهروندی همه افرادی است که به نوعی محدودیتهای جسمی و حسی دارند، تحقق این امر را یک رویکرد استراتژیک جهانی و ملی دانست که به همین دلیل سازمان جهانی گردشگری سال جاری را سال توجه ویژه به تحقق گردشگری دسترس پذیر قرار داده است. معینی خطاب به مسؤولان حاضر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خواهان برآورده شدن درخواستهای زیر شد و آمادگی تشکلهای افراد معلول را برای ارائه مشاوره های تخصصی به سازمان میراث فرهنگی و سایر دستگاههای اجرایی برای تحقق امر گردشگری برای همه افراد اعلام کرد. تدوین پیوست گردشگری دسترس پذیر در سند جامع توسعه گردشگری که قرار است تا پایان سال به تصویب برسد.

- تدوین و ابلاغ استانداردهای دسترس پذیری محیطی، خدماتی، اطلاعاتی به کلیه دستگاههای اجرایی ذیربط در امر گردشگری از جمله: اماکن تاریخی، هتلها و محلهای اقامتی، شرکتهای حمل و نقل و... - تدوین و ابلاغ سرفصلهای آموزشی کلیه کارکنان بخش دولتی و خصوصی فعال در امر گردشگری برای تعامل و همیاری صحیح با افراد دارای معلولیت و سرمایه گذاری در توسعه ناوگان حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی برخوردار است. شاخصهای فنی دسترس پذیری برای همه افراد دارای معلولیت و محدودیت. در این مراسم فیلمی از فعالیتهای گردشگری تشکلهای معلولین نیز پخش شد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

 

 

صئ.......سیاسی

* جزئیات دیدار احمدینژاد با مقام معظم رهبری. روزنامه جمهوری اسلامی جزئیات بیشتری از جلسه احمدی نژاد با مقام معظم رهبری را منتشر کرد. بر اساس اخبار غیر رسمی، جزئیات بیشتری از این دیدار بدین شرح است: این دیدار به درخواست محمود احمدینژاد در تاریخ سوم شهریور ماه صورت پذیرفته و در آن جلسه رئیس دفتر رهبر انقلاب هم حضور داشته است. احمدینژاد به بیان گزارش از سفرهای استانی اخیر خود پرداخته و ادعا کرده است "عملکرد ضعیف دولت، مردم را مستأصل کرده است و از من تقاضای ورود به انتخابات دارند". مقام معظم رهبری در جواب تاکید کرده اند: "این سفرها نباید شائبه انتخاباتی به خود بگیرند، چون قرار نیست جنابعالی در این رقابت شرکت کنید". ایشان در برابر اصرار احمدینژاد که خواست و فشار مردم را بسیار زیاد توصیف کرده، تأکید کرده اند: "حضور شما در انتخابات موجب ایجاد فضای دو قطبی است و این موضوع به صلاح امر انقلاب و مردم نیست و شما باید در برابر این خواست مقاومت کنید".

* قاچاق کالا بزرگترین ضربه به تولید ملی است: مردم نباید احساس کنند از سرشماری سوء استفاده میشود. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اطلاعات و آمار کشور باید دقیق و شفاف باشد و در لحظه و به روز در اختیار مسئولان قرار گیرد، گفت: مردم نیز نباید احساس کنند که از سرشماری کسی می خواهد سوء استفاده کند.

* عراقچی: «جهان نگران سلاحهای موجود در زرادخانه های کشورهای هسته ای است»: معاون وزیر امور خارجه ایران برخی از کشورهای هسته ای جهان را به بی اعتنایی به ماده 6 معاهده منع سلاحهای هسته ای و صرف هزینه های هنگفت جهت تقویت توانمندیهای هسته ای خود متهم کرد و گفت: سلاحهای موجود در زرادخانه های این کشورها، جهان را با نگرانی عمیق رو برو کرده است.

* گلواژه: چون نشانه های نعمت پروردگار آشکار شد، با ناسپاسی نعمتها را از خود دور نسازید. حضرت علی (ع)

صئ.......بهداشت و سلامت

* 85 درصد هزینه های ناباروری پرداخت میشود: در نشست خبری دوره ای با سخنگوی وزارت بهداشت، معاون کل وزیر در باره بخشنامه جدید وزارت در مورد تقبل هزینه های اعمال ناباروری گفت: یکی از بهترین راههای افزایش جمعیت کمک به خانواده های ناباروری است که با داشتن کودک هم استحکام زندگیشان بیشتر میشود و هم توانایی خوبی برای بزرگ کردن کودک دارند. ما در حال حاضر دو میلیون زوج نابارور داریم که 35 درصد از آنها به درمانهای پیشرفته نیاز دارند. در این حوزه 38 مرکز دولتی داریم و دو میلیون زوج نابارور داریم. 35 درصد نیازمند درمان پیشرفته هستند. در این حوزه 24 مرکز دولتی و 38 مرکز خصوصی ارائه دهنده خدمت داریم که البته کافی نیست. با بخشنامه ای که جدیداً به مراکز دولتی ابلاغ شده است، از این پس تا 85 درصد هزینه های درمانی این زوجها تقبل خواهد شد. البته در شروع کار هستیم و حتماً مشکلاتی وجود دارد که به مرور برطرف خواهد شد. دکتر حریرچی در مورد قول وزارت بهداشت در خصوص رسیدگی به خطاهای پزشکی افزود: شورایی زیر نظر وزیر و معاونین تشکیل شده است که این موضوع بررسی شود. حتی گروهی هم با سازمان بهداشت جهانی تشکیل داده ایم. البته بهتر است به این گونه اشتباهات، خطای درمانی گفته شود، زیرا طیف آن بسیار وسیع است. حتی افتادن بیمار از تخت هم جزو خطاهای درمانی است که باید در نظر گرفته شود. ما در حال انجام تحقیقات هستیم تا میزان واقعی خطاهای درمانی را مشخص کنیم. باید دقت کرد میزان شکایت روش مناسبی برای اندازه گیری خطای درمانی نیست. امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع در زمان باقی مانده از این دوره وزارت بهداشت، اقدامات اساسی را انجام دهیم. معاون کل وزیر بهداشت در ادامه، یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم در حوزه بهداشت را تشکیل پرونده های الکترونیک سلامت دانست و ادامه داد: در 6-7 ماه گذشته پیشرفتهای خوبی داشته ایم و البته موفقیت این برنامه به استقبال و مراجعه مردم به مراکز و خانه های بهداشت بر میگردد. البته در شهرهای بزرگ با مشکلاتی رو برو هستیم. به عنوان مثال مراجعه مردان جوان و میانسال به مراکز ما برای تکمیل پرونده الکترونیک کم است. زیرا اغلب تا شب در محل کار خود هستند و چون بیمار نشده اند لزومی به مراجعه نمیبینند. در بعضی مراکز شیفت عصر را هم فعال کرده ایم، اما کافی نیست. ما برای پوشش بهتر این برنامه در حال مراجعه کردن به کارخانجات، مراکز تولیدی و ادارات هستیم تا افراد در محل کار خود، پرونده الکترونیک را تکمیل کنند. همچنین در شهرهای بزرگ با سازمان آمار و یارانه هم همکاری داریم و بعضی از اطلاعات مورد نیاز خود را از این طریق تهیه میکنیم. دکتر حریرچی در مورد ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی نیز گفت: این ممنوعیت از اول مهر ماه، با جدیت بیشتری اعمال میشود.

"کباری"

 

صئ.......ورزشی

* عملکرد ورزش نابینایان در پارالمپیک؛ ریو بهتر از لندن: روز گذشته، رشته گلبال و عملکرد این رشته برای ریو و لندن را بررسی کردیم. اما جودو که تنها رشته رزمی در میان رشته های ورزشی نابینایان است، در ریو چه از نظر کیفی و چه کمی، عملکرد ضعیفتری نسبت به لندن داشت. چند ماه پیش از آغاز پارالمپیک ریو، خسرو گلکار، سرمربی وقت تیم ملی جودو با فشار کمیته ملی المپیک برکنار شد و محمدرضا یوسفزاده جای ایشان را گرفت. محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان این تغییر را باعث پیشرفت و کسب نتایج بهتر جودوی نابینایان در ریو ارزیابی کرد، اما پس از پایان رقابتهای پارالمپیک و کسب دو عنوان پنجمی توسط امید نوری جعفری و حمزه ندری و حذف حامد علیزاده از گردونه مسابقات، نشان داد این تحولات هم نتوانست باعث بهبود کیفی نتایج جودوی نابینایان در ریو شود. این در حالی است که در پارالمپیک لندن بر خلاف ریو که تنها سه سهمیه به دست آوردیم، موفق به کسب شش سهمیه شده بودیم. امیر نتاج، محمدعلی شنانی، هانی عساکره، حامد علیزاده، سعید رحمتی و حمزه ندری شش جودوکار حاضر ایران در 2012 لندن بودند که پنج عنوان پنجمی را کسب کردند. البته کسب تنها نیمی از سهمیه های جودو در ریو نسبت به لندن، به علت عدم شرکت جودوکاران نابینای کشورمان در مسابقات برونمرزی و تورنمنتهای کسب سهمیه برای پارالمپیک ریو است. رشته شنا که جزء پر مدالترین رشته های ورزشی در ادوار مختلف پارالمپیک محسوب میشود، در ریو رهاوردی برای کاروان منا نداشت. در بخش شنای نابینایان نتوانستیم حتی سهمیه حضور در این مسابقات را به دست آوریم و شاهین ایزدیار، شناگر معلول کشورمان نیز به توفیقی دست نیافت. در حالی که در لندن، وحید کشتکار در چندین ماده شنای کمبینایان، موفق به کسب سهمیه شده بود که البته به علت سیاستهای وقت کمیته ملی المپیک که شانس مدالآوری را برای اعزام در نظر داشتند، به پارالمپیک لندن اعزام نشد. (ادامه دارد)

صئ.......پیگیری

* تنها 364 معلم رابط برای 48837 دانشآموز: هفته گذشته قسمت اول گزارش گفتگو با دکتر محسن غفوریان، معاونت برنامه ریزی، آموزش و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی را خواندید. آنچه در پی میآید قسمت دوم این گزارش است: - در حال حاضر چه تعداد دانشآموز معلول در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند؟ آیا تعداد حضور این دانشآموزان در کلاسهای درس، مطابق با سطح استاندارد جهانی است؟ الآن در نظام آموزشی کشور، بالغ بر 48837 نفر به شیوه آموزش تلفیقی در حال تحصیل هستند. خب ما باید برای اینها معلم رابط اعزام کنیم که متأسفانه به علت کمبود نیروی انسانی، در این بخش ما دچار مشکل هستیم. یکی از ملزومات آموزش فراگیر و تلفیقی، وجود معلمان آموزشدیده است، برای ما امکان ندارد همه معلمین آموزش و پرورش را آموزش دهیم. نه فرصتش را داریم و نه از نظر شرایط اعتباری این قدر دست ما باز هست که در یک محدوده زمانی کوتاه بتوانیم این آموزشها را منتقل کنیم. پس کار را از دانشگاه فرهنگیان شروع کردیم. دوره ها و کارگاههای مرتبطی را تعریف کردیم و از سال پیش در کشور برای آموزش معلمان مدارس عادی و برنامه ریزان آموزش و پرورش مثل رؤسای ادارات آموزش و پرورش، معاونین آموزشی مناطق در استانها این کار را شروع کردیم. آن هم به صورت استفاده از خدمات دیجیتالی، لوحهای فشرده ای را آماده کردیم در خصوص فراگیر سازی آموزش و پرورش در چهار فصل که فصل اول آن آماده و توزیع شد. یعنی ما به جای اینکه کارگاه تشکیل دهیم، این لوحها را در کل کشور میان مربیان توزیع کردیم که معلمان ببینند، سؤالاتشان را مطرح کنند و در حقیقت ما بتوانیم آموزشهایمان را در این سطح آغاز کنیم. این لوحهای فشرده در چهار فصل آماده شده که گفتم فصل اولش توزیع شده و فصل دوم آن نیز در حال آماده شدن است. نرم افزارهای کاربردی را آماده کردیم که قرار است روی سایت سازمان قرار دهیم که هر کس بتواند این اطلاعات را در مورد دانشآموزان با نیازهای ویژه دریافت و مطالعه کند. هر چقدر ما سطح آگاهی و اطلاعات مخاطبین مان را در جامعه بالا ببریم و تغییر نگرش ایجاد کنیم آن وقت شرایط ما برای آموزش و پرورش این بچه ها در مدارس عادی فراهمتر میشود. در مورد آموزش فراگیر و تلفیقی، آیین نامه ای وجود دارد که این آیین نامه را ما از سال گذشته به سمت مناسبسازی و اجرایی کردن آن پیش بردیم. در آموزش تلفیقی و فراگیر، دانشآموزان دارای آسیبهای مختلف از خفیف تا متوسط و از متوسط تا شدید دسته بندی شده اند. برای بچه های آسیب شنوایی و آسیب بینایی و دانشآموزان معلول جسمی-حرکتی که در این آیین نامه اشاره شده، اینها از خدمات آموزش تلفیقی استفاده میکنند؛ به این معنی که معلم رابط برای این دانشآموزان اعزام میشود، به قاعده باید اعزام شود مگر در جاهایی که ما نیرو نداشته باشیم که متأسفانه ما این مشکل کمبود نیرو را در کشور داریم. اما دانشآموزانی که دارای مشکلات ویژه یادگیری هستند، اینها دارای هوش عادی هستند، ولی در بعضی از فعالیتهای ذهنی ممکن است اشکالاتی داشته باشند. علیرغم اینکه محدودیتها و معلولیتهای حسی-حرکتی نداشته باشند، ولی میبینید در فعالیتهایی مثل نوشتن، خواندن و مهارتهای حساب کردن و ریاضی دارای اشکالاتی هستند. این افراد در مدارس عادی درس میخوانند و به صورت کلینیکی از خدمات مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری ما بهره مند میشوند. در مورد اینکه استاندارد جهانی چه میگوید، باید گفت: دردستور العمل ساماندهی که وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده، به ازای وجود هر یک دانشآموز دارای نیاز ویژه در کلاس عادی، 3 نفر باید از تراکم دانشآموزان کم شود. اینکه این قانون در حال حاضر اجرا میشود را باید از مسئولان آموزش و پرورش پرسید. من موظف بودم که این قانون را به آموزش و پرورش ببرم که بردم. "ادامه دارد"

 

 

صئ.......گپ و چای

* گپ و چای داغ با سیندرلا: هفته گذشته، بخشهایی از صحبتهای زهره شکوفنده، دوبلر پیشکسوت سینما و تلویزیون در جلسه گپ و چای روزنامه را منتشر کردیم. امروز بخش دیگری از صحبتهای وی را به اختصار منتشر میکنیم، با این توضیح که علاقه مندان میتوانند صحبتهای مفصل خانم شکوفنده را در قالب فایل صوتی از وب سایت روزنامه دریافت کنند. – من نزدیک به هفت هشت سریال کره ای دوبله کرده ام. مشکلی که در دوبله سریالهای کشورهای جنوب شرق آسیا به شکل پر رنگ دیده میشود، زبان مردم آن کشورهاست. مردم کشورهایی مثل کره، چین و ژاپن مکثهای زیادی هنگام صحبت دارند؛ زبان چینیها به گونه ایست که انگار نوار کاست را برعکس گوش میکنی. من برای حل مشکل مکثها، سعی میکنم آن فضاها را با پس و پیش کردن دیالوگها، به شکلی که به کلیت داستان لطمه وارد نکند، مناسب سازی کنم. تازه مشکل به زبان ختم نمیشود. لباسها و حتی قیافه های بازیگران شبیه هم هستند و خیلی وقتها من همکارانم اشتباه میکنیم که جای چه کسی صحبت کرده ایم. – من به لحظه های مختلف بازی بازیگر توجه میکنم و شاید هم به این دلیل است که خیلیها فکر میکنند من دائماً در جامعه و بین افراد مختلف حضور دارم و گرته برداری میکنم. زمانی قرار شد در فیلمی جای خانم پوراندخت مهیمن صحبت کنم. در آن فیلم، علاوه بر خانم مهیمن، خانم شهره لرستانی هم بازی کرده بود که جای خودش صحبت میکرد. به محض اینکه من وارد استودیو شدم، شروع به دوبله کردم و جای بازیگر خندیدم و گریستم. وقتی کار تمام شد، خانم لرستانی با تعجب پرسید که تا چه اندازه خانم مهیمن را میشناسم که آن اندازه درست و دقیق جایش حرف زدم. گفتم: من عاشق این کار هستم و عشق به این کار اجازه میدهد به دقت در کار بازیگر تعمق کنم. – قرار شد فیلم جرم ساخته مسعود کیمیایی به دو صورت صدای سر صحنه همراه با صدای خود بازیگران و نسخه دوبلاژ نمایش داده شود. قرار شد من جای خانم زنگنه صحبت کنم و خانم مینو غزنوی جای یک دختر جوان حرف بزند. آقای کیمیایی صدای خانم غزنوی را مناسب ندانسته بود و گفته بود که آن صدا برای یک دختر درد کشیده خیلی شیک است. خلاصه آقای خسروشاهی پیغام کیمیایی را به من رساند و من گفتم که صدای من برای آن دختر مسن است. اما اصرار کیمیایی این بود که من جای او حرف بزنم. اتفاقاً نقش آن دختر هم زیاد نبود. گفتم من یک تکه را میگویم و اگر مقبول بود، ادامه میدهم. در همان دیالوگهای اول بلافاصله آقای کیمیایی اشاره کرد که عالیست و ادامه دادم. وقت ناهار، دیدم یک دختر جوان وارد استودیو شد و قسمتهایی که من صحبت کرده بودم را گوش کرد. پرسیدم او کیست؟ گفتند همان دختریست که تو جای او صحبت کرده ای. بعد از چند دقیقه دختر از استودیو گریه کنان بیرون آمد. علت را که پرسیدیم گفت: فکر نمیکردم «سیندرلا» جای من حرف بزند. من ظرفیت این صدا را ندارم. – سر فیلم سوته دلان، اول قرار نبود من جای خانم فخری خوروش صحبت کنم. جای او خانم سیمین سرکوب صحبت کرده بود، اما آقای حاتمی نپسندیده بود. گفتم صدای من برای خانم خوروش خیلی کم سن و سال است. آقای طحماسب گفت که حاتمی اصرار دارد تو جای او حرف بزنی. استدلال آقای حاتمی هم این بود که «فروغ» زنی عاشق و اهل شیراز است. شیرازیها هم لحن و صدایی لطیف دارند و به همین علت صدای تو مناسب است. گفتم که من شیرازی بلد نیستم. حاتمی هم گفت: چنگیز جلیلوند اهل شیراز است و به تو یاد میدهد. خلاصه آن عوامل دست به دست داد تا من جای خانم خوروش صحبت کنم. – به نظر من از زمانی که دوبله از سینمای ایران حذف شد، سینما شکست خورد؛ چرا؟ برای اینکه بازیگران فن بیان مناسبی ندارند و حتی به خودشان هم زحمت نمیدهند به دنبال آن بروند و یاد بگیرند. اگر در سریال شهرزاد احساس میکنیم که بازیگران خوب حرف میزنند، مسلماً بدانید که روی فن بیان آنها کار و تمرین شده است. – علاوه بر دوبله، به تئاتر علاقه دارم و در چند فیلم کوتاه بازی کرده ام.

صئ.......حوادث

* 46 ضربه چاقو برای قتل زن جوان: در پی قتل زن جوان ماهشهری در خانه اش و فرار عامل جنایت، تحقیقات ویژه جنایی برای افشای این پرونده آغاز شد. به دنبال اعلام خبر این جنایت که در بندر ماهشهر رخ داد، تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی برای دستگیری قاتل وارد عمل شدند. با توجه به اینکه زن 30 ساله در خانه اش به قتل رسیده و آپارتمانش به هم ریخته شده بود، نخستین فرضیه طراحی شده از سوی پلیس، قتل با انگیزه سرقت بود، اما وقتی جسد زن جوان مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد او با 46 ضربه چاقو از پا درآمده است، این فرضیه کمرنگ شد و احتمال وجود انگیزه ای غیر از سرقت قوت گرفت. فرمانده انتظامی ماهشهر گفت: «تلاش برای دستگیری عامل این جنایت هولناک ادامه دارد. ضمن اینکه با توجه به شواهد و مدارک موجود به نظر میرسد انگیزه این جنایت سرقت نبوده و با سرنخهایی که به دست آورده ایم، بزودی قاتل دستگیر خواهد شد.»

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *