شناسه خبر: 10093 منتشر شده در مورخ: 1395/7/5 ساعت: 10:41 گروه: فرهنگی  
چطور به موسیقی گوش میدهیم «بخش چهارم»

چطور به موسیقی گوش میدهیم «بخش چهارم»

در مطلب قبل چطور به موسیقی گوش میدهیم، با مفهوم بیانگری در موسیقی از زبان آرون کوپلند بیشتر آشنا شدیم. حال، خواهیم دید که کوپلند، در مورد چگونگی تبیین معنایی موسیقی چه نظری دارد.

به گزارش ایران سپید کوپلند به فوگهای باخ به عنوان یک مثال برای تبیین معنایی موسیقی اشاره میکند و میگوید: «اگر میتوانید، به چهل و هشت تم فوگهای پیانوی تعدیل شده باخ گوش کنید. به هر تم، یکی بعد از دیگری. خیلی زود درمییابید که هر کدام بازتاب دنیای احساسی متفاوتی است. همچنین به زودی درمییابید که هر چه یک تم به نظرتان زیباتر میآید، پیدا کردن کلمه ای که توصیف کاملاً قانع کننده ای از آن به دست دهد سختتر خواهد بود. بله، مسلماً خواهید فهمید که تم شاد است یا غمگین. به عبارتی، شما قادر خواهید بود در ذهن خودتان، چارچوبی از احساسات عاطفی برای تمتان بیابید. حالا تم غمگین را کمی دقیقتر بررسی کنید. تلاش کنید دقیقاً خصوصیات اندوه را در آن مشخص کنید. آیا غمیگن بدبینانه است یا غمگین تسلیموار؛ آیا غمگین شوم است یا لبخندزنان؟

بگذارید فرض کنیم شما آنقدر خوشبخت هستید که میتوانید معنی دقیق تم منتخبتان را با کلمات زیادی تا سرحد رضایتتان توصیف کنید. همچنان ضمانتی وجود ندارد که کس دیگری با این تعریف قانع شود. نیازی هم نیست که قانع شود. مهم این است که هر کس کیفیت خاص بیانگری هر تم، یا به طور مشابه، کل یک قطعه موسیقی را در خود احساس میکند. و اگر با یک اثر هنری بزرگ مواجهید، انتظار نداشته باشید هر بار که به آن بازمیگردید دقیقاً همان معنای قبلی را برایتان داشته باشد.

البته که تمها و قطعات باید که بیانگر تنها یک حس نباشند. برای مثال، اولین تم اصلی سمفونی نه بتهوون را در نظر بگیرید. واضح است که از عناصر موسیقایی مختلفی ساخته شده است. فقط یک چیز را نمیگوید. با این وجود، هر کس که آن را میشنود یک حس قدرت-یک حس استحکام-میگیرد. حس قدرت صرفاً به خاطر بلند نواخته شدن تم نیست. این حس قدرتیست که در ذات خود تم است. قدرت و نیرومندی خارق العاده تم باعث میشود این احساس به شنونده دست بدهد که یک بیانیه قوی اظهار شده است. اما هرگز نباید سعی کرد که آن را به «چکش شوم زندگی» و غیره فروکاست. این همان زمانیست که مشکل آغاز میشود. موسیقیدان، از روی غضب، میگوید غیر از خود نتها هیچ معنایی وجود ندارد. درحالیکه یک غیر حرفه ای نگرانتر از آن است که به هر توضیحی که به او توهم نزدیکتر شدن به معنای موسیقی را میدهد بچسبد. حالا، احتمالاً، خواننده بهتر خواهد فهمید وقتی میگویم موسیقی معنای بیانگرانه دارد، اما با کلمات نمیتوان معنایش را گفت، منظورم چیست.»

از آنجا که کوپلند از سمفونی شماره ۹ بتهوون گفت، به شنیدنِ بخشی از این سمفونی جاودانه تاریخ موسیقی دعوتتان میکنیم. در زیر این مطلب، این شاهکار را دانلود و گوش کنید.

بتهوون
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *