شناسه خبر: 1004 منتشر شده در مورخ: 1392/9/4 ساعت: 11:00 گروه: بهداشت و سلامت  
سرطان دهان و حنجره، نارسایی کلیه و انتقال «سل» و «هپاتیت» با مصرف «ناس»
آشنایی با اثرات مخرب موادمخدر صنعتی و سنتی

سرطان دهان و حنجره، نارسایی کلیه و انتقال «سل» و «هپاتیت» با مصرف «ناس»

پان پراگ از جمله مواد مخدری است که در قبال احساس گیجی و سرخوشی ناشی از استعمال، انواع سرطان‌های لثه و دهان، از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم و بسیاری دیگر از بیماری‌ها را به ارمغان می‌آورد

تنوع انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی باعث شده است شناخت انواع مواد مخدر به یک ضرورت غیرقابل کتمان برای خانواده‌ها و جوانان بدل شود. از سوی دیگر پیشی گرفتن تعداد مواد روانگردان جدید در مقایسه با تعداد مواد تحت کنترل کنوانسیون‌های بین‌المللی باعث شده است که تعداد زیادی از این نوع مواد بدون هیچ ممنوعیتی به نقاط مختلف دنیا ترانزیت شوند. بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل بخشی از مواد مخدر در پوشش‌هایی مختلف همچون مواد غذایی گیاهی و شادی‌بخش‌ در کشورهای مختلف توزیع می‌شود. همچنین براساس تحقیقی که در سطح 80 کشور دنیا انجام شده، مشخص شده که در 70 کشور از 80 کشوری که در این تحقیقات شرکت کرده‌اند، اینگونه مواد توزیع می‌شوند.  همچنین دکتر بابک دین‌پرست معاون کاهش تقاضای مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این موضوع معتقد است: دستگاه‌های ذی‌ربط باید نسبت به نظارت و بررسی عملکرد و فعالیت‌های عطاری‌ها اقدام کنند. از سویی دیگر درآمد 3 میلیارد دلاری مواد مخدر برای قاچاقچیان ایرانی به همراه قرارگیری ایران در مجاورت بزرگترین تولید کننده تریاک دنیا که بیش از 80 درصد این ماده مخدر را در انحصار خود قرار داده است باعث شده مواد مخدر هر روز به نوعی جدید خود را در معرض دید و توجه جامعه قرار دهند. از این رو شناخت مواد مخدر و آشنایی با مضرات آن می‌تواند کمک قابل ملاحضه‌ای در کاهش تقاضا نسبت به موادمخدر با شکل‌های جدید باشد.پان یا پان پراگ در گذشته‌ای نه چندان دور در قالب آدامس و خوشبوکننده‌های دهان از مرزهای شرقی کشور وارد و با قیمتی نازل در دسترس عموم قرار گرفت. قرار گرفتن این ماده در دسترس عموم تا اندازه‌ای بود که این ماده در بسیاری از سوپرمارکت‌ها و دکه‌های روزنامه فروشی به فروش می‌رسید. این ماده در حالی در قالب خوشبوکننده دهان، آدامس، پاستیل، پودر و قرص با ظاهری فریبنده عرضه شد که ترکیبی بسیار مشابه ماده مخدر ناس داشت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *